• 1
  • 2
2024-03-29, 19:41
Medlem
Jag och min familj ska flytta utomlands. Vi kommer att bo i ett land där det inte riktigt finns en skolplikt.

Vi funderar på att inte sätta våra barn i någon skola, utan istället hemskola våra barn tills dom når gymnasienivå. I takt med att dom blir äldre kommer vi anställa lärare på distans för att undervisa i mer avancerade kurser, beroende på vara barn faktiskt är intresserade av och är duktiga på. Finns många online kurser via Oxford/Cambridge.

När barnen når gymnasienivå kommer vi att sätta dom på en privatskola så att dom kan få betyg för att söka in på universitet.

Dock kommer vi inte att utgå ifrån något schema vid undervisningen eller ge dom prov eller läxor eller betyg. Jag förstår inte poängen med att barn spenderar 6-8 timmar om dagen i skolan, för att sedan plugga läxor hemma. Det skapar bara stress och barn får aldrig tid till att vara barn. Att barnen inte hinner lära sig tillräckligt på 6-8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan är det ett tecken på att det moderna skolsystemet inte fungerar. Dessutom tvingas barn lära sig massa onödigt information som dom inte är intresserade av och inte kommer ha någon användning för, varken i yrkeslivet, i det akademiska eller i privatlivet. Vem behöver lära sig trä-/syslöjd, fakta om alla svenska kungar, ett tredje språk dom inte är intresserade av eller kommer kunna prata övh. för att dom inte har någon anknytning till det språket, bild, genuskunskap, historieförfalskning om dom första svenskarna och annat trams?

Vi är båda högutbildade och upplever att vi kan ge våra barn en bättre utbildning och uppfostran än en skola med 1 lärare på 20 elever.

Dessutom har jag träffat allt för många som totalt struntade i skolan när dom var yngre, men som gjorde bra ifrån sig på högskoleprovet eller sista året på gymnasiet och kom in på ett bra universitet och nu har välbetalda jobb.

Gällande den sociala biten så är skolan inte den enda platsen där barn kan lära sig att umgås med andra. Vi kommer givetvis att sätta våra barn på musik och sportklasser, beroende på deras intressen. På så vis kommer dom att kunna umgås och få kompisar. Däremot tror jag att skolor kan förvärra den sociala biten för många barn. Framförallt i en typiskt svensk skola där att för många ouppfostrade barn får fritt rum att mobba och misshandla andra barn.

Hur tror ni att detta upplägg att påverka ett barn utveckling?
Senast redigerad av Hejallihopa1234 2024-03-29 kl. 19:46.
Citera
2024-03-29, 19:45
Medlem
Det är en risk. Speciellt med tanke på att du inte formulerar helt korrekt svenska. Vilket kan leda till att du lär ut brister till dina/ditt barn.
Citera
2024-03-29, 19:46
Medlem
fittslems avatar
Halva grejen med skola är ju lite så att ungarna träffar andra barn och får det sociala.

Hur tänker ni där?
Citera
2024-03-29, 19:46
Medlem
Galejans avatar
Det skulle inte påverka särskilt mycket. Bildning och intressen styrs av personlighet och förmåga, inte av lagstiftad skolplikt. Dumma barn förblir dumma trots tolv år i skolan. Smarta barn behöver knappt styrning alls för att utvecklas.

Modern västerländsk skolplikt handlar inte så mycket om utbildning som att hålla barnen sysselsatta hemifrån så att båda föräldrarna kan förvärvsarbeta och dra in skatt till staten.
Citera
2024-03-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Halva grejen med skola är ju lite så att ungarna träffar andra barn och får det sociala.

Hur tänker ni där?

Läs min edit gällande den sociala delen.
Citera
2024-03-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nanabatman2
Det är en risk. Speciellt med tanke på att du inte formulerar helt korrekt svenska. Vilket kan leda till att du lär ut brister till dina/ditt barn.

LOL. Skrev hastigt och med tanke på att detta är ett anonymt forum så skiter jag i om formulerar mig korrekt eller inte.
Citera
2024-03-29, 19:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejallihopa1234
Jag och min familj ska flytta utomlands. Vi kommer att bo i ett land där det inte riktigt finns en skolplikt.

Vi funderar på att inte sätta våra barn i någon skola, utan istället hemskola våra barn tills dom når gymnasienivå. I takt med att dom blir äldre kommer vi anställa lärare på distans för att undervisa i mer avancerade kurser, beroende på vara barn faktiskt är intresserade av och är duktiga på. Finns många online kurser via Oxford/Cambridge.

När barnen når gymnasienivå kommer vi att sätta dom på en privatskola så att dom kan få betyg för att söka in på universitet.

Dock kommer vi inte att utgå ifrån något schema vid undervisningen eller ge dom prov eller läxor eller betyg. Jag förstår inte poängen med att barn spenderar 6-8 timmar om dagen i skolan, för att sedan plugga läxor hemma. Det skapar bara stress och barn får aldrig tid till att vara barn. Att barnen inte hinner lära sig tillräckligt på 6-8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan är det ett tecken på att det moderna skolsystemet inte fungerar. Dessutom tvingas barn lära sig massa onödigt information som dom inte är intresserade av och inte kommer ha någon användning för, varken i yrkeslivet, i det akademiska eller i privatlivet. Vem behöver lära sig trä-/syslöjd, fakta om alla svenska kungar, ett tredje språk dom inte är intresserade av eller kommer kunna prata övh. för att dom inte har någon anknytning till det språket, bild, genuskunskap, historieförfalskning om dom första svenskarna och annat trams?

Vi är båda högutbildade och upplever att vi kan ge våra barn en bättre utbildning och uppfostran än en skola med 1 lärare på 20 elever.

Dessutom har jag träffat allt för många som totalt struntade i skolan när dom var yngre, men som gjorde bra ifrån sig på högskoleprovet eller sista året på gymnasiet och kom in på ett bra universitet och nu har välbetalda jobb.

Gällande den sociala biten så är skolan inte den enda platsen där barn kan lära sig att umgås med andra. Vi kommer givetvis att sätta våra barn på musik och sportklasser, beroende på deras intressen. På så vis kommer dom att kunna umgås och få kompisar. Däremot tror jag att skolor kan förvärra den sociala biten för många barn. Framförallt i en typiskt svensk skola där att för många ouppfostrade barn får fritt rum att mobba och misshandla andra barn.

Hur tror ni att detta upplägg att påverka ett barn utveckling?

Det låter som ni vill skola in barnen att tycka precis som ni. Lite kult.

Barnen behöver ju förstå att vara lite kritiska, även till det ni säger. Men om ni har kunskapen att skola dem såg går det naturligtvis bra. Men det kommer ändå ta tid. Ska ni inte jobba? Skolan handlar mycket om det sociala, men om de får det på annat håll går det ju bra.

Jag tror att hemskolar man barn så kan man skola dem mer vettigt, så att de får en uppfattning om helheten och sedan själva kan söka detaljer, istället för att skola dem med detaljer som skolan ofta gör.

Men barn kan inte planera så ni måste ha en plan för när de ska läsa vad. Ni får inte flumma iväg.

Sedan har ni ju tur mot förr, att det finns mycket intressanta filmer man kan se som handlar om samhälle, historia och vetenskap. Vill barnet nörda in lite om t ex månen ett tag så går ju det enklare om man får stöd av sina föräldrar och kan visa dem informationen.

Tycker man ska tänka så här, att ganska mycket ska vara läsning, men att bild ska ingå samt ljud. Lär man sig med alla sinnen brukar det bli bättre. Och lär för helvete barnen skrivstil.
Citera
2024-03-29, 19:56
Medlem
Rebiselles avatar
Ni minskar riskerna för hjärntvätten som pågår i skolorna å det är alltid bra.
Citera
2024-03-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det låter som ni vill skola in barnen att tycka precis som ni. Lite kult

Till viss del. Men hur skiljer det sig för den svenska skolan eller övriga skolor? Personligen tycker jag att barn utsätts allt för mycket av wokeness i svenska skolor, samt tokigheter vid sociala medier. Upp till en viss ålder bör dom skyddas och det är bättra att vi styr deras tankebanor än andra. Låt barn vara barn. Genusfrågor och HBTQ och annat trams bör hållas borta från barn.

Men givetvis ju äldre dom blir ju mer kritiska ska dom bli. Och det kommer även ingå i utbildningen, att hitta och granska information. Dock är detta ingen dom svenska barn lär sig förrän dom är i gymnasiet. Innan dess är det mycket indoktrinering.
Citera
2024-03-29, 20:06
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Hemkörning behöver inte men kan ofta vara ett problem då det sakna dokumentation.

Jag hade,satt mina barn i lokal skola även om dålig och kompletterat med distansundervisning från exempelvis OZ eller NZ, för blir ju alltid lättare när man kan påvisa att någon formell utbildning skett...
Citera
2024-03-29, 21:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Flyttar ni för egna skattelättnader (du har snackat om Malta i en annan tråd) och du här via Flashback försöker hitta svepskäl hur ni skall förklara att barnen inte får nån skolgång, det låter inget vidare.
Citera
2024-03-29, 21:31
Medlem
kl4sseKocks avatar
Här även fundera på att lära barn fel, att äpple är päron och häst en ko osv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto