Citat:
Ursprungligen postat av
Hejallihopa1234
Till viss del. Men hur skiljer det sig för den svenska skolan eller övriga skolor? Personligen tycker jag att barn utsätts allt för mycket av wokeness i svenska skolor, samt tokigheter vid sociala medier. Upp till en viss ålder bör dom skyddas och det är bättra att vi styr deras tankebanor än andra. Låt barn vara barn. Genusfrågor och HBTQ och annat trams bör hållas borta från barn.
Men givetvis ju äldre dom blir ju mer kritiska ska dom bli. Och det kommer även ingå i utbildningen, att hitta och granska information. Dock är detta ingen dom svenska barn lär sig förrän dom är i gymnasiet. Innan dess är det mycket indoktrinering.
Folk på flashback överskattar grovt hur mycket "wokeness" det är i Svenska skolan. Som att lärare står och håller föredrag om HBTQ och genus flera gånger i veckan. Det har dom inte tid med. 99,9% av tiden i skolan är vanliga lektioner. Plus att lärare idag undviker "känsliga ämnen" i skolan.
Dom vuxna som gastar om att sociala medier är dåligt för barn för det florerar så mycket skit där är samma vuxna som går på allt dom läser på sociala medier utan att kunna tänka kritisk eller källgranska.
Det läggs mer tid på att få eleverna att tänka kritiskt i svenska skolan är vad det läggs på wokeness. Så att barn kan bilda sig en egen uppfattning om saker och ting, med en sund dos skepticism i bakhuvudet.
Sen är du helt fel ute om du tror att hitta och granska information och kritiskt tänkande börjar först på gymnasiet. Det ska man kunna göra självständigt
innan man börjar gymnasiet.
Att du tycker slöjd är värdelösa ämnen säger också en hel del. Låt mig gissa, du tycker det är flum? Och det enda som behövs är teoretiska kunskaper.
Bara för att man är högutbildad själv betyder det inte att man har förmågan att lära ut. Du resonerar som att om föräldrarna är högutbildade så kommer barnen bli genier utan större ansträngning.
Spontant när jag läste din trådstart känns det som att erat upplägg kommer vara en riktig förlustaffär för era barn och lär göra deras inlärning halvdan och krångla till det när dom senare kanske ska studera vidare. För att inte tala om det sociala. Era barn kommer vara helfestliga på arbetsplatser sen där i princip allt utgår ifrån att man kan jobba i grupp/team och ihop med andra.
Men det viktigaste är väl att ni föräldrar kan styra deras tankar antar jag. Inte att era barn ska få god allmänbildning, adekvata kunskaper och sociala skills för framtiden.