Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-28, 20:57
  #1
Medlem
Tjena folket!

Tänkte byta inriktning i livet och börja studera nu till höst och funderar då på något där huvudsakligen programmering är det största området.


Jag har på min fritid en större intresse av spel, och tänkte då söka ev. söka spelutveckling programmering istället för ett vanligt systemvetare/dator-program
Jag har däremot inget intresse utav att jobba med spel efter studierna, utan tänkte mer i banorna att det kan vara en roligare väg att lära sig just programmering. (Roligt = Lära sig fortare)



Söker lite åsikter kring detta, ni som har studerat på Högskola/Universitet med mycket programmering, finns det något jag då skulle missa att ha studerat mot Spelutveckling?
(Med min minimala erfarenhet av programmering, så tänker jag att i slutändan är programmering = programmering, oavsett vart man lär sig den kunskapen.)

Sen mot valfria kurser väljer man fördjupning i programmering


För & nackdelar i detta?
Citera
2024-03-28, 21:04
  #2
Medlem
Nvidias VD avråder ungdomar från att börja programmera, han tycker att det är bättre att överlåta den uppgiften till AI och fokusera på andra yrken i stället.
"Nvidias VD Jensen Huang tror att AI har utvecklats till den punkt där det inte längre är nödvändigt att prioritera datavetenskap och kodningsutbildning för världens ungdomar. I stället borde de ha tillbringat sina universitetsår med att skaffa expertis inom områden som vetenskap, tillverkning eller jordbruk."
https://nischad.se/100ord/nvidia-vd-...programmerare/
Citera
2024-03-28, 21:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Nvidias VD avråder ungdomar från att börja programmera, han tycker att det är bättre att överlåta den uppgiften till AI och fokusera på andra yrken i stället.
"Nvidias VD Jensen Huang tror att AI har utvecklats till den punkt där det inte längre är nödvändigt att prioritera datavetenskap och kodningsutbildning för världens ungdomar. I stället borde de ha tillbringat sina universitetsår med att skaffa expertis inom områden som vetenskap, tillverkning eller jordbruk."
https://nischad.se/100ord/nvidia-vd-...programmerare/

Fast kodning i sig är bara en del av systemutveckling och programmerare ägnar sig till stor del åt att lösa problem. Min personliga erfarenhet är att AI är bra på boilerplates och delar men för mer komplexa saker så är det inte lika bra.

Tänk också på att Nvida har en kodning LLM också så det finns lite mer där.
Citera
2024-03-28, 21:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1bn
Tjena folket!

Tänkte byta inriktning i livet och börja studera nu till höst och funderar då på något där huvudsakligen programmering är det största området.


Jag har på min fritid en större intresse av spel, och tänkte då söka ev. söka spelutveckling programmering istället för ett vanligt systemvetare/dator-program
Jag har däremot inget intresse utav att jobba med spel efter studierna, utan tänkte mer i banorna att det kan vara en roligare väg att lära sig just programmering. (Roligt = Lära sig fortare)



Söker lite åsikter kring detta, ni som har studerat på Högskola/Universitet med mycket programmering, finns det något jag då skulle missa att ha studerat mot Spelutveckling?
(Med min minimala erfarenhet av programmering, så tänker jag att i slutändan är programmering = programmering, oavsett vart man lär sig den kunskapen.)

Sen mot valfria kurser väljer man fördjupning i programmering


För & nackdelar i detta?

Jag tror ärligt talat att du snarare ska ta systemvetare istället. Det finns mycket mer än programmering som programmerare behöver kunna och om du inte ska jobba med det så känns det inte speciellt värt då risken är att du ändå får gå ytterligare utbildningar. När jag pluggade systemvetare så hade vi en i klassen som hade gått spelutvecklare men han kunde inte få jobb.
Sedan så är spelutvecklare programmen kända för att vara ganska brutala och långt ifrån alla klarar det.
Citera
2024-03-28, 21:31
  #5
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Nvidias VD avråder ungdomar från att börja programmera, han tycker att det är bättre att överlåta den uppgiften till AI och fokusera på andra yrken i stället.
"Nvidias VD Jensen Huang tror att AI har utvecklats till den punkt där det inte längre är nödvändigt att prioritera datavetenskap och kodningsutbildning för världens ungdomar. I stället borde de ha tillbringat sina universitetsår med att skaffa expertis inom områden som vetenskap, tillverkning eller jordbruk."
https://nischad.se/100ord/nvidia-vd-...programmerare/


Låter som att gå tillbaka i tiden. Lycka till att ungdomar att nappa på det.

Om hans påstående verkligen är sant så betyder det att alla "kontorsyrken" mer eller mindre kommer att försvinna. Dom flesta jobb framför än dator betydligt enklare att ersätta med AI än en programmerare.

Men främst så försvinner alla bilyrken snart då vi mer eller mindre redan har självkörande teknik som är säkrare än människor bakom ratten.
Citera
2024-03-28, 21:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Nvidias VD avråder ungdomar från att börja programmera, han tycker att det är bättre att överlåta den uppgiften till AI och fokusera på andra yrken i stället.
"Nvidias VD Jensen Huang tror att AI har utvecklats till den punkt där det inte längre är nödvändigt att prioritera datavetenskap och kodningsutbildning för världens ungdomar. I stället borde de ha tillbringat sina universitetsår med att skaffa expertis inom områden som vetenskap, tillverkning eller jordbruk."
https://nischad.se/100ord/nvidia-vd-...programmerare/

Det är sant att han faktisk sade detta. Men 99% av all mjukvara är inte skriven. Det kommer finnas rum för många utvecklare under lång tid. Speciellt de med kunskap om praktisk AI.
Citera
2024-03-28, 23:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Jag tror ärligt talat att du snarare ska ta systemvetare istället. Det finns mycket mer än programmering som programmerare behöver kunna och om du inte ska jobba med det så känns det inte speciellt värt då risken är att du ändå får gå ytterligare utbildningar. När jag pluggade systemvetare så hade vi en i klassen som hade gått spelutvecklare men han kunde inte få jobb.
Sedan så är spelutvecklare programmen kända för att vara ganska brutala och långt ifrån alla klarar det.

Är kanske lite scenario att dendära snubben tyckte andra saker var kul i utbildningen vilket i sig inte gav jobbmöjligheter?
Tänkte köra stenhårt målmedveten om att programmering är det jag är där för att lära mig

Pratade även med en kompis som studerat högskola datavetenskap, han sa att i princip ingenting gan studerade på högskolan, användes på hans nuvarande jobb, förrutom programmeringen i sig
Citera
2024-03-29, 01:15
  #8
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1bn
Tjena folket!

Tänkte byta inriktning i livet och börja studera nu till höst och funderar då på något där huvudsakligen programmering är det största området.


Jag har på min fritid en större intresse av spel, och tänkte då söka ev. söka spelutveckling programmering istället för ett vanligt systemvetare/dator-program
Jag har däremot inget intresse utav att jobba med spel efter studierna, utan tänkte mer i banorna att det kan vara en roligare väg att lära sig just programmering. (Roligt = Lära sig fortare)



Söker lite åsikter kring detta, ni som har studerat på Högskola/Universitet med mycket programmering, finns det något jag då skulle missa att ha studerat mot Spelutveckling?
(Med min minimala erfarenhet av programmering, så tänker jag att i slutändan är programmering = programmering, oavsett vart man lär sig den kunskapen.)

Sen mot valfria kurser väljer man fördjupning i programmering


För & nackdelar i detta?

Det är ett för smalt ämne kompis. Lägg sedan AI till detta. Skaffa en bred IT-utbildning.
Citera
2024-03-29, 18:34
  #9
Medlem
ConnyJonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Nvidias VD avråder ungdomar från att börja programmera, han tycker att det är bättre att överlåta den uppgiften till AI och fokusera på andra yrken i stället.

Ligger förstås i hans intresse att det ska finnas färre programmerare att konkurrera med hans produkt. Follow the money.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback