2024-03-29, 10:21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Skitsnack, utifrån TS beskrivning så fanns det inget som ger butikspersonalen rätten att kvarhålla TS.
Även rätten att kvarhålla systern kan vara tveksam beroende på omständigheterna, krävs i princip att någon har sett systern lägga varorna i påsen, följt efter eller på annat sätt försäkrat sig om att varorna är kvar i påsen och sedan observerat att systern inte lämnat tillbaka varorna innan sista betalningsmöjligheten.

Butikspersonal har ingen rätt att kvarhålla någon på misstanken om att ett brott har begåtts.
Personalen trodde nog det rörde sig om stöld och gjorde ett envarsgripande.
Citera
2024-03-29, 10:24
Medlem
När ni gick in i butiken, plockade ni en varsin scanner då? Eller var det bara du som hade en scanner och din syster lade ner sina varor i en påse utan att scanna dem?
Citera
2024-03-29, 10:33
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skridskorkillen
Räknar såklart med en polisanmälan då de enbart har mitt namn att gå på!
De har även kamerabilder på varenda steg ni tar i butiken. Huruvida dessa bilder friar eller fäller er vet bara ni dock.
Citera
2024-03-29, 10:47
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Skitsnack, utifrån TS beskrivning så fanns det inget som ger butikspersonalen rätten att kvarhålla TS.
Även rätten att kvarhålla systern kan vara tveksam beroende på omständigheterna, krävs i princip att någon har sett systern lägga varorna i påsen, följt efter eller på annat sätt försäkrat sig om att varorna är kvar i påsen och sedan observerat att systern inte lämnat tillbaka varorna innan sista betalningsmöjligheten.

Butikspersonal har ingen rätt att kvarhålla någon på misstanken om att ett brott har begåtts.
Till att börja med, det du påstod var att det inte fanns uppsåt och således kunde detta eventuellt inte räknas som stöld.

Eftersom stöld har fängelse som påföljd så har man rätten att göra ett envarsgripande. Tveksamt är ju om detta var syftet med personalens frågande om en förklaring till beteendet, men något var det ju eftersom de hotade med att ringa polisen. När TS sedan flydde så kan man ju definitivt ana ett visst uppsåt med handlingen.
Citera
2024-03-29, 10:51
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
När man själv scannar har man ju i regel en eller flera påsar i vagnen där man lägger sina varor.

Men du brukar kanske inte själv scannar?
Ja, men då brukar man ju scanna alla varor som man lägger ner. Man har inte en påse som man struntar i att scanna.
Citera
2024-03-29, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Ja, men då brukar man ju scanna alla varor som man lägger ner. Man har inte en påse som man struntar i att scanna.

Ja, det har du rätt i. hur systern tänkt göra är ju oklart?Skulle hon också själva annat skulle hon ju också tagit ut ett handtag och scannat sina saker. Planerare hon att betala i kassan skulle hon ju tagit sin påse och gått till kassan när TS gick till utcheckningen. Systern har en stor förklaringsbörda, att bara hävda "blackout" blir svårt då hon betett sig märkligt i flera steg.

Frågan är ju hur situationen blir för TS, är det sannolikt att de handlat i samförstånd eller är han ett offer för sin systers kriminella gärning?

TS bör nog ha en förklaring till varför han inte ifrågasatte varför systern inte hade någon scanner men ändå följde med honom till utcheckningen.
Senast redigerad av Engineer 2024-03-29 kl. 10:58.
Citera
2024-03-29, 11:31
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Personalen trodde nog det rörde sig om stöld och gjorde ett envarsgripande.

Det kan personalen mycket väl ha trott men innebär inte att det finns juridiskt stöd för ett envarsgripande.
Citera
2024-03-29, 11:36
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Till att börja med, det du påstod var att det inte fanns uppsåt och således kunde detta eventuellt inte räknas som stöld.

Eftersom stöld har fängelse som påföljd så har man rätten att göra ett envarsgripande. Tveksamt är ju om detta var syftet med personalens frågande om en förklaring till beteendet, men något var det ju eftersom de hotade med att ringa polisen. När TS sedan flydde så kan man ju definitivt ana ett visst uppsåt med handlingen.

Ditt resonemang faller på det du själv skriver.

Att personalen anar eller tror att en stöld har begåtts innebär inte att rätten till envarsgripande är uppfylld.

Jag kan misstänka penningtvätt om jag ser en zigenare med massa kontanter. Ger mig inte rätten att envarsgripa zigenaren.
Citera
2024-03-29, 12:02
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
under tiden går min syster ut ur butiken med sin påse. Vilket jag tog för givet att hon hade betalt för.
.

Man kommer inte ut utan att skanna ett kvitto. Oavsett om man åker på kontroll så är man innanför bommarna. Så antingen är det lögn eller så "råkade" din syrra hoppa eller forcera sig förbi bommen. Alternativt sprang efter någon annan som öppnade den först, utan kvitto. Inget som en s.k "blackout" får en att göra omedvetet.
Citera
2024-03-29, 12:17
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ditt resonemang faller på det du själv skriver.

Att personalen anar eller tror att en stöld har begåtts innebär inte att rätten till envarsgripande är uppfylld.

Jag kan misstänka penningtvätt om jag ser en zigenare med massa kontanter. Ger mig inte rätten att envarsgripa zigenaren.
Nej, för att:

TS erkänner själv att de snott varor. Butikspersonal har ju givetvis uppmärksammat detta. Då väljer TS att fly.

Berätta för mig hur det som personalen, eller någon annan för den delen, skulle vara klandervärt?
Citera
2024-03-29, 12:23
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Nej, för att:

TS erkänner själv att de snott varor. Butikspersonal har ju givetvis uppmärksammat detta. Då väljer TS att fly.

Berätta för mig hur det som personalen, eller någon annan för den delen, skulle vara klandervärt?

TS har inte snott ett skit i det här fallet.

TS syster har snott grejer, eventuellt att TS skulle kunna ha gjort sig skyldig till medhjälp på något vänster men det är upp till polisen att utreda och inte butikspersonalen.

Är kriterierna för envarsgripande inte uppfyllda så har butikspersonalen ingen rätt att hålla kvar TS och TS kan i teorin bruka våld för komma ut från situationen.
Citera
2024-03-29, 12:29
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Hjälp mig.

Igår handlade jag med min syster inför påsk. Hon skulle betala en del av varorna och de la hon i en egen påse i min vagn. Inga konstigheter eller uppsåt till stöld!

Jag körde med självscanning som alltid.
I kassan får jag avscanning och biträdet kollar mina varor vilket inga diffar, under tiden går min syster ut ur butiken med sin påse. Vilket jag tog för givet att hon hade betalt för.

Då kommer ett biträde efter oss och anklagar oss för stöld. Kräver oss att följa med tillbaka till kassan vilket vi gör. Där börjar de prata om polis och jag får panik då jag har gjort rätt för mig! Jag väljer då att gå därifrån men biträdet försöker hålla i mig men jag drar mig ur greppet i ren panik.

Både jag och min syster är totalt chockade och jag fattar att det ses som snatteri på varorna hon gick ut med ( hon fick en black-out) och vems varor som var vems tänkte hon inte på.

Vad kan jag nu förvänta mig? Har pratat med polisen då jag ringde upp de direkt såklart men de kunde inte ge mig några direkt svar.
Jag är livrädd. Dels för att jag inte inväntade polis men också för att jag är rädd för att jag anses som delaktig i detta.

Butiken gör ju fel om dom anklagar och håller fast dig som gjort rätt för dig. Om din syster går ut medans du får avscanning så kan dom aldrig sätta dit dig för något? Dom ska inte ens ha rättighet att hålla fast dig då biträdet

Du borde ha sagt åt dom, dom kan inte hålla fast oskyldiga människor, dom hade ju precis kontrollerat din avstämning, du borde anmäla dom istället.

Lämnade din syster kvar varorna efter kassören tog er? eller tog hon med dom ändå? om din syster lämnade kvar varorna så blir det kanske inget, beror helt på vem som jobbar och pallar göra en anmälan, jobbat i butik förut och många gånger pallar inte personalen göra någon anmälan.

Som sagt, du borde anmäla personen som höll fast dig om det skulle bli något. För om du höll på med din avstämning samtidigt som hon gick ut så har inte du med det att göra alls, dessutom en godkänd avstämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in