Citat:
Ursprungligen postat av
OtherBarry
Du tolkar mig fel, det jag säger är att under förutsättningarna som finns enligt TS så har dels inget brott begåtts (av TS) och det är inte möjligt att gripa TS enligt RB 24:7.
TS syster kan gripas med stöd av RB 24:7 under förutsättning att butikspersonalen tog henne på bar gärning vilket jag allvarligt tvivlar på.
Att personalen uppfattar det som att TS och systern har agerat i samförstånd lever enligt mig inte upp till kravet att TS ska ertappas på "bar gärning".
Så att dom tillsammans nyttjat samma kundvagn, gått tillsammans genom butiken, stått kvar för avstämning och sedan tillsammans lämnar butiken med de obetalda varorna är inte att agera i samförstånd? Att båda två sedan grips av panikkänslor när man blir uppmärksammad av personal över (vad som då hade kunnat uppfattas som ett misstag) obetalda varor och sedan ”slita sig loss” och lämna butiken talar ju starkt för att man även hade uppsåt?
Om du t.ex handlar på H&M och det piper vid utgången, drabbas du då direkt av panik och tar till flykt, eller stannar du kvar och pratar med personalen för att reda ut det?
Alla kan ju missa saker, men det är ju när man blir uppmärksammad på det eventuella misstaget som man kan välja mellan att antingen fly (och därmed fullbordat stölden) eller stanna kvar, jämföra kvitton och eventuellt rätta till det som blivit fel (dvs betala varorna) och i detta fall så hade jag som personal blivit misstänksam att båda agerat i samförstånd när båda två väljer alternativet flykt! Hade det varit ett ärligt missförstånd från antingen bådas, eller bara ts (och att systern hade planerat detta utan att informera) så hade man ju stannat kvar, pratat med personalen och rättat till misstaget.
Alternativt om systern flyr så kan man ju stanna kvar, försöka påkalla systern och helt enkelt bevisa sin oskuld (då du betalt varorna och var ovetandes om din syster agerande i förväg). Så jo, jag skulle vilja säga att kriterierna för ett envarsgripande är uppfyllt samt att man kommit på dessa på bar gärning då man gjort ett försök att påkalla uppmärksamhet men att parterna då blir defensiva, upprörda och drabbad utav panik (varför få panik om man nu inte vet om att man precis stulit? En normal människa hade somsagt bett om ursäkt och betalat)