2024-03-28, 19:36
Medlem
Hjälp mig.

Igår handlade jag med min syster inför påsk. Hon skulle betala en del av varorna och de la hon i en egen påse i min vagn. Inga konstigheter eller uppsåt till stöld!

Jag körde med självscanning som alltid.
I kassan får jag avscanning och biträdet kollar mina varor vilket inga diffar, under tiden går min syster ut ur butiken med sin påse. Vilket jag tog för givet att hon hade betalt för.

Då kommer ett biträde efter oss och anklagar oss för stöld. Kräver oss att följa med tillbaka till kassan vilket vi gör. Där börjar de prata om polis och jag får panik då jag har gjort rätt för mig! Jag väljer då att gå därifrån men biträdet försöker hålla i mig men jag drar mig ur greppet i ren panik.

Både jag och min syster är totalt chockade och jag fattar att det ses som snatteri på varorna hon gick ut med ( hon fick en black-out) och vems varor som var vems tänkte hon inte på.

Vad kan jag nu förvänta mig? Har pratat med polisen då jag ringde upp de direkt såklart men de kunde inte ge mig några direkt svar.
Jag är livrädd. Dels för att jag inte inväntade polis men också för att jag är rädd för att jag anses som delaktig i detta.
Citera
2024-03-28, 19:39
Medlem
Inte bra att ha lämnat med varor genom att passera utan att betala, hade ni bägge varit kvar vid kassan hade detta varit en icke fråga.
Citera
2024-03-28, 19:52
Medlem
Ta med din syster och gå tillbaka till butiken och förklara vad som hände. Be om ursäkt och betala för varorna din syster tog med sig.

Vill butiken polisanmäla kan ni förklara för polisen vad som hände. Om din syster kan bevisa att hon inte hade uppsåt att stjäla varorna så kanske hon kan klara sig från böter.
Citera
2024-03-28, 19:55
Medlem
hockexs avatar
Vänta tills en anmälan dyker upp i brevlådan, välj en annan butik framöver och snatta inte mer i fortsättningen.
Citera
2024-03-28, 19:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vi provar i Juridik, men stjäl inte delforumet bara.

Aktuella brott och kriminalfall --> Juridik
/Moderator
Citera
2024-03-28, 20:10
Medlem
De bästa ni kan göra är ju å gå tillbaka o förklara allt, de betyder ju däremot inte att saken redan kan vara polisanmäld och kan komma utredas. I värsta fall kan ni nog båda bli dömda till dagsböter
Citera
2024-03-28, 21:18
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Ni har ju uppenbarligen begått en brottslig handling.

Vänd på det.

Om man hade uppsåt att stjäla, skulle man kunna använda din story för att komma undan.

Har du tur stannar det på villkorlig, men i mest troligt scenario blir det dagsböter för minst en av er.

Detta faller under allmänt åtal.
Citera
2024-03-28, 21:32
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Ni har ju uppenbarligen begått en brottslig handling.

Vänd på det.

Om man hade uppsåt att stjäla, skulle man kunna använda din story för att komma undan.

Har du tur stannar det på villkorlig, men i mest troligt scenario blir det dagsböter för minst en av er.

Detta faller under allmänt åtal.

Vad har TS begått för brott i detta fallet?

TS enda "brott" i det här fallet är att ha en korkad/tankspridd/tjuvaktig syster.
Citera
2024-03-28, 21:36
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Så, för att sammanfatta:
- Du och din syster passerade kassorna utan att ha betalat för alla era varor
- När ni blir påkomna av personal så försöker ni först gå därifrån men personalen försöker hindra er
- Du drabbas av panik och ”sliter dig loss” och tar både dina (betalda) varor samt din syster tar med sig sina (obetalda) varor
- Istället för att försöka stanna kvar och antingen reda ut missförståndet med personalen, alternativt invänta polisen för att tillsammans med dom rätta till erat ”misstag” så väljer ni att dra därifrån (med de obetalda varorna)

På vilket sätt tror ni att eran historia kommer bevisa er oskuld? Ni har ju haft flera tillfällen på er att betala.. Först då ni var vid kassorna, sedan när personalen uppmärksammade er och sen när personalen försökte hindra er.
Det fanns aldrig en tanke på er sida att betala dessa varor, utan eran första bästa tanke var att sticka därifrån med stöldgodset?

Med tanke på att du själv-scannade så finns ju åtminstone ditt namn tillgängligt för personalen (då du precis fått avstämning så personalen kommer ju ihåg vem du är) och jag vågar nästan lova att en polisanmälan har upprättats mot dig! Och du och din syster har ju som sagt passerat flertalet olika tillfällen då nu hade kunnat betala för era varor, men valt att skita i det och dra därifrån. Så du kan ju räkna med att din historia om att ni ”missat” inte kommer att låta trovärdig alls.
Sedan kan du nog räkna med att du blir uppsagd som kund (för självscanning) hos den butikskedja du stulit ifrån, förmodligen även dagsböter samt en fin markering i brottsregistret (hoppas att du inte har något jobb som kräver säkerhetskontroller eller liknande) som kommer försvåra dina framtida jobbansökningar, säkerhetskontroller och inresor till t.ex usa.
Citera
2024-03-28, 21:59
Medlem
I detta fall får du slänga syrran till som försökte snatta till vargarna.

Varför lämna du ej henne bara och lät henne stå sitt kasst? Vi är trots allt asätare som ska klara oss själva!!!

Varför ska du få problem menar du ifall det är syrran som snatta? Hon kanske får böter eller nåt, du blir nog spärrad från att handla med självscanning på alla företagets butiker.. inget mer med det.
Citera
2024-03-28, 22:20
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Vad har TS begått för brott i detta fallet?

TS enda "brott" i det här fallet är att ha en korkad/tankspridd/tjuvaktig syster.
Hur vet du det?

Kan väl lika gärna vara planerat att stoppa ned de dyrare varorna i en påse och de billigare i korgen och sedan lyfts påsen ur korgen och en av de två promenerar ut med den medan de billigare varorna scannas och betalas.

Hur kunde ens syrran gå ut om hon inte hade ett kvitto på att varorna var betalda?
Citera
2024-03-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Så, för att sammanfatta:
- Du och din syster passerade kassorna utan att ha betalat för alla era varor
- När ni blir påkomna av personal så försöker ni först gå därifrån men personalen försöker hindra er
- Du drabbas av panik och ”sliter dig loss” och tar både dina (betalda) varor samt din syster tar med sig sina (obetalda) varor
- Istället för att försöka stanna kvar och antingen reda ut missförståndet med personalen, alternativt invänta polisen för att tillsammans med dom rätta till erat ”misstag” så väljer ni att dra därifrån (med de obetalda varorna)

På vilket sätt tror ni att eran historia kommer bevisa er oskuld? Ni har ju haft flera tillfällen på er att betala.. Först då ni var vid kassorna, sedan när personalen uppmärksammade er och sen när personalen försökte hindra er.
Det fanns aldrig en tanke på er sida att betala dessa varor, utan eran första bästa tanke var att sticka därifrån med stöldgodset?

Med tanke på att du själv-scannade så finns ju åtminstone ditt namn tillgängligt för personalen (då du precis fått avstämning så personalen kommer ju ihåg vem du är) och jag vågar nästan lova att en polisanmälan har upprättats mot dig! Och du och din syster har ju som sagt passerat flertalet olika tillfällen då nu hade kunnat betala för era varor, men valt att skita i det och dra därifrån. Så du kan ju räkna med att din historia om att ni ”missat” inte kommer att låta trovärdig alls.
Sedan kan du nog räkna med att du blir uppsagd som kund (för självscanning) hos den butikskedja du stulit ifrån, förmodligen även dagsböter samt en fin markering i brottsregistret (hoppas att du inte har något jobb som kräver säkerhetskontroller eller liknande) som kommer försvåra dina framtida jobbansökningar, säkerhetskontroller och inresor till t.ex usa.

Hej!
Tack för ditt svar. Vi stannade självklart när vi blev ifrågasatta och gick till kassan för att betala min systers varor, jag FICK inte gå utan båda skulle med sa personalen. När vi kom till kassan började de säga att de skulle ringa polisen och det var DÅ jag fick panik och gick därifrån, personalen gick efter och tog tag i mig och då slet jag mig loss.

Förstår verkligen att detta ser hemskt och illa ut. Räknar såklart med en polisanmälan då de enbart har mitt namn att gå på!
Hur lång tid tar det innan polisen kontaktar mig? Ska jag kontakta en advokat redan nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in