2024-03-28, 22:49
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Vad har TS begått för brott i detta fallet?

TS enda "brott" i det här fallet är att ha en korkad/tankspridd/tjuvaktig syster.

Just därför skrev jag att minst en lär dömmas.

Beroende på hur åklagaren lyfter det så lär man kunna anta att TS inte gjort det lättare för butikspersonalen att hindra brottet.

Det krävs inte mycket för att ett beteende ska räknas som medhjälp, utan det räcker att man har inverkat på händelseutvecklingen i brottsfrämjande riktning.

Citat:
Ursprungligen postat av Skridskorkillen
Vi stannade självklart när vi blev ifrågasatta och gick till kassan för att betala min systers varor, jag FICK inte gå utan båda skulle med sa personalen. När vi kom till kassan började de säga att de skulle ringa polisen och det var DÅ jag fick panik och gick därifrån, personalen gick efter och tog tag i mig och då slet jag mig loss.

Du känner inte att detta kan klassas som medhjälp?

Att först frakta "en annans" varor ut och sedan fly platsen.
Senast redigerad av Titanicsurvivor 2024-03-28 kl. 22:54.
Citera
2024-03-28, 22:55
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Hej!
Tack för ditt svar. Vi stannade självklart när vi blev ifrågasatta och gick till kassan för att betala min systers varor, jag FICK inte gå utan båda skulle med sa personalen. När vi kom till kassan började de säga att de skulle ringa polisen och det var DÅ jag fick panik och gick därifrån, personalen gick efter och tog tag i mig och då slet jag mig loss.

Förstår verkligen att detta ser hemskt och illa ut. Räknar såklart med en polisanmälan då de enbart har mitt namn att gå på!
Hur lång tid tar det innan polisen kontaktar mig? Ska jag kontakta en advokat redan nu?
Vad är kostnaden för varorna?
Citera
2024-03-28, 23:33
Medlem
Citat:
Hjälp mig.

Igår handlade jag med min syster inför påsk. Hon skulle betala en del av varorna och de la hon i en egen påse i min vagn. Inga konstigheter eller uppsåt till stöld!

Jag körde med självscanning som alltid.
I kassan får jag avscanning och biträdet kollar mina varor vilket inga diffar, under tiden går min syster ut ur butiken med sin påse. Vilket jag tog för givet att hon hade betalt för.

Då kommer ett biträde efter oss och anklagar oss för stöld. Kräver oss att följa med tillbaka till kassan vilket vi gör. Där börjar de prata om polis och jag får panik då jag har gjort rätt för mig! Jag väljer då att gå därifrån men biträdet försöker hålla i mig men jag drar mig ur greppet i ren panik.

Både jag och min syster är totalt chockade och jag fattar att det ses som snatteri på varorna hon gick ut med ( hon fick en black-out) och vems varor som var vems tänkte hon inte på.

Vad kan jag nu förvänta mig? Har pratat med polisen då jag ringde upp de direkt såklart men de kunde inte ge mig några direkt svar.
Jag är livrädd. Dels för att jag inte inväntade polis men också för att jag är rädd för att jag anses som delaktig i detta.
Låter som systern fick lika stor blackout som arga snickaren som av ren slump glömde scanna det dyraste köttet,, flera stycken, men scannade allt annat.

Låter som ren bullshit.

Hurvida det var meningen att ni skulle lura systemet tilsammans eller om din syster skulle göra det själv utan att du visste om det låter jag vara osagt.

Oavsett, med tanke på hur ni(du) har agerat så finns det tre alternativ.
1. du kastar din syster under bussen
2. Du säger inget om din syster, eller vägrar berätta vem som var med och du åker dit själv för det(Att skylla på att det var den andra som stal o samtidigt vägra berätta vem kommer inte ses som trovärdigt)
3. Berätta att du var med din syster utan att kasta henne under bussen och ni åker dit båda.

Sen förstår jag inte riktigt varför ni inte bara handlade tilsammans och gjorde upp det ekonomiska mellan varann efterråt. Men handlingen var kanske inte till ett genemsamt påskfirande, fast var det inte det förstår jag inte riktigt varför ni handlade tilsammans. Men skit i det, har hört konstigare saker.
Citera
2024-03-29, 00:01
Medlem
exoticspices avatar
Lite konstigt av systern att lägga varorna i egen påse i din vagn..

Det naturliga är väl att man delar vagn och var och en lägger "sina" varor på var sin sida i vagnen om man inte vill blanda ihop dem vid betalningen.
Senast redigerad av exoticspice 2024-03-29 kl. 00:43.
Citera
2024-03-29, 00:29
Medlem
frozendragons avatar
Polisen har inte ens tid att utreda mord, jag tror det är lugnt för er. Jag skulle nog aldrig gå tillbaka till samma butik egen dock.
Citera
2024-03-29, 08:00
Avstängd
Citat:
Hjälp mig.

Igår handlade jag med min syster inför påsk. Hon skulle betala en del av varorna och de la hon i en egen påse i min vagn. Inga konstigheter eller uppsåt till stöld!

I kassan får jag avscanning och biträdet kollar mina varor vilket inga diffar, under tiden går min syster ut ur butiken med sin påse. Vilket jag tog för givet att hon hade betalt för.

Då kommer ett biträde efter oss och anklagar oss för stöld. Kräver oss att följa med tillbaka till kassan vilket vi gör. Där börjar de prata om polis och jag får panik då jag har gjort rätt för mig! Jag väljer då att gå därifrån men biträdet försöker hålla i mig men jag drar mig ur greppet i ren panik.

Både jag och min syster är totalt chockade och jag fattar att det ses som snatteri på varorna hon gick ut med ( hon fick en black-out) och vems varor som var vems tänkte hon inte på.

Vad kan jag nu förvänta mig? Har pratat med polisen då jag ringde upp de direkt såklart men de kunde inte ge mig några direkt svar.
Jag är livrädd. Dels för att jag inte inväntade polis men också för att jag är rädd för att jag anses som delaktig i detta.

Panik, livrädd, chockade,
Mycket reggaeton för att inte ha gjort något!

Vi har inte dödsstraff i Sverige, så du kan slappna av.
Citera
2024-03-29, 08:02
Medlem
systems avatar
Citat:

Hur skulle hon redan ha kunnat betalat då ni båda stod i självscanningskassan?

Varför beter ni er som tjuvar?

Varför får du panik? Är du kanske lite efterbliven?
Senast redigerad av system 2024-03-29 kl. 08:04.
Citera
2024-03-29, 08:03
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Just därför skrev jag att minst en lär dömmas.

Beroende på hur åklagaren lyfter det så lär man kunna anta att TS inte gjort det lättare för butikspersonalen att hindra brottet.

Det krävs inte mycket för att ett beteende ska räknas som medhjälp, utan det räcker att man har inverkat på händelseutvecklingen i brottsfrämjande riktning.

Du känner inte att detta kan klassas som medhjälp?

Att först frakta "en annans" varor ut och sedan fly platsen.

Krävs uppsåt, TS har ju enbart fraktat runt varorna inne i butiken. Brottet begicks när systern passerade sista betalningsmöjligheten utan att betala med varorna.
Citera
2024-03-29, 08:49
Medlem
Jaha, vad har vi här då? En akademiker som försöker stjäla på ett lite mer sofistikerat sätt än Kenta kofot. Det skulle vara intressant att veta hur många halvkriminella av den här typen det finns, som aldrig upptäcks pga att polis profilerat dom som ointressanta.

Det här upplägget går i alla fall helt i linje med ts "hypotetiska fråga" i tidigare tråd: (FB) Förfalska betyg

Citat:
Krävs uppsåt, TS har ju enbart fraktat runt varorna inne i butiken. Brottet begicks när systern passerade sista betalningsmöjligheten utan att betala med varorna.

Det gäller ju även systern. Är dom lika vältaliga med ett polerat yttre som ts ger sken av här inne, lyckas dom kanske skylla allt på förvirring om vem som skulle betala.

Ett klassiskt upplägg bland finklädda tattare vid tex restaurangbesök. Person 1 går på toa när notan kommer in. Person 2+3 lämnar bordet i lugn och ro utan att betala "tror att person 1 gått för att betala". Person 1 kommer ut från toa och lämnar direkt restaurangen "trodde att 2+3 betalade."

Man kan faktiskt gå ut ur en butik med varor utan att ha betalt utan att bli dömd. Kan man bevisa att det inte fanns uppsåt att stjäla går man fri.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-03-29 kl. 08:56.
Citera
2024-03-29, 09:13
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Nej, det är uppsåt.

De höll ju till och med kvar honom och han flydde när de hotade att ringa polis.

En person som begått ett ärligt misstag hade ju velat reda ut saken där och då.

BrB 8 kap § 1
Citera
2024-03-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Lite konstigt av systern att lägga varorna i egen påse i din vagn..

Det naturliga är väl att man delar vagn och var och en lägger "sina" varor på var sin sida i vagnen om man inte vill blanda ihop dem vid betalningen.

När man själv scannar har man ju i regel en eller flera påsar i vagnen där man lägger sina varor.

Men du brukar kanske inte själv scannar?
Citera
2024-03-29, 09:22
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Nej, det är uppsåt.

De höll ju till och med kvar honom och han flydde när de hotade att ringa polis.

En person som begått ett ärligt misstag hade ju velat reda ut saken där och då.

BrB 8 kap § 1

Skitsnack, utifrån TS beskrivning så fanns det inget som ger butikspersonalen rätten att kvarhålla TS.
Även rätten att kvarhålla systern kan vara tveksam beroende på omständigheterna, krävs i princip att någon har sett systern lägga varorna i påsen, följt efter eller på annat sätt försäkrat sig om att varorna är kvar i påsen och sedan observerat att systern inte lämnat tillbaka varorna innan sista betalningsmöjligheten.

Butikspersonal har ingen rätt att kvarhålla någon på misstanken om att ett brott har begåtts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in