Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-28, 19:13
  #1
Medlem
hillsongswedens avatar
I USA syns det bäst att judar har ett enormt inflytande i politik och inom business. Även i Europa sticker judarna ut som överlägsna inom media och affärslivet. Själv är jag judinna och kanske partisk enligt många men jag är nyfiken på vad du tänker och tror om detta?
Citera
2024-03-28, 19:17
  #2
Medlem
Judar har överlag lägre moral och större andel psykopatiska drag än andra raser. Detta är gynnsamma egenskaper att tillskansa sig makt och rikedom vilket gör att de är mer prominenta där. Svårare än så är det inte.
Citera
2024-03-28, 19:21
  #3
Medlem
hillsongswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Judar har överlag lägre moral och större andel psykopatiska drag än andra raser. Detta är gynnsamma egenskaper att tillskansa sig makt och rikedom vilket gör att de är mer prominenta där. Svårare än så är det inte.

Jag är 24 år men har fortfarande hört berättas om förintelsen som tog många av mina släktingar. Kanske såna trauman har medfört att vi har mer kämpaglöd och kreativitet?
Citera
2024-03-28, 19:31
  #4
Medlem
Sam.Boyds avatar
Utbildning, ”svågerpolitik” o ekonomisk generationsplanering.
Citera
2024-03-28, 19:40
  #5
Medlem
hillsongswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Utbildning, ”svågerpolitik” o ekonomisk generationsplanering.

Vi är vanligtvis högutbildade men det andra du skriver är väl sund sammanhållning? En bra egenskap som gör oss starkare enligt mig.
Citera
2024-03-28, 19:40
  #6
Medlem
På grund av judisk cirkulärekonomi. De gynnar enbart varandra och håller hårt samman som grupp, den raka motsatsen till vita som är individualistiska och konkurrerar med varandra.
Citera
2024-03-28, 19:41
  #7
Medlem
Inom islam är ränta haram, inom judendom är det tamam. Där har du svaret.
Citera
2024-03-28, 19:53
  #8
Medlem
hillsongswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
På grund av judisk cirkulärekonomi. De gynnar enbart varandra och håller hårt samman som grupp, den raka motsatsen till vita som är individualistiska och konkurrerar med varandra.

Det där tror jag stämmer bra. Vi brukar diskutera just hur svenskarna konkurrerar inbördes i sån omfattning att det i slutändan blir kontraproduktivt. Exempelvis mina morbröder stöttar varandras bolag och delar affärskontakter medan svenskar gör tvärtom och ofta sätter krokben för varandra.
Citera
2024-03-28, 20:34
  #9
Medlem
triptykens avatar
Kan ju bara utgå från egna erfarenheter men dom flesta kommer från ett rätt brett spann i min umgängeskrets. Litet som vilken lallare som helst.

Sen finns det säkert ett behov av att hålla skit inom familjen och en tendens att ha ett öga på horizonten hela tiden (av förståeliga skäl med tanke på historiska omständigheter). Plus precis som med andra minoritetsreligioner eller grupper finns det ett värde i att stötta varandra någorlunda. Litet som om du träffar en annan svenne i Katmandu eller nåt som har problem att komma hem eller vad det kan vara - du skulle vara mer angelägen att hjälpa han på grund av er gemensamma historia.

Eller för den delen vilken minoritet som helst...

Oberoende vad, yids är som vilken lallare som helst. Tonåringen på donken kan lika gärna vara yid men det är inte som om du skulle tänka på det. Det är först när du letar efter "Goldsteins" i Hollywoodfilmer som du lägger det på minnet med tanke på... låt oss säga "förutfattade meningar". Så det är inte underligt att tanken går till att ALLA judar är framgångsrika eller att en större grupp skulle vara det.
Citera
2024-03-28, 21:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
På grund av judisk cirkulärekonomi. De gynnar enbart varandra och håller hårt samman som grupp, den raka motsatsen till vita som är individualistiska och konkurrerar med varandra.

Ja, det kan väl bli så när ett folk under större delen av historien inte har fått lov att äga mark, ingå i städernas hantverksgillen eller ha några "normala" yrken. Det enda de fick lov att göra var att hantera pengar, och då var det det de gjorde.

Varför blir någon ens förvånad över detta?
Citera
2024-03-28, 21:47
  #11
Medlem
EnGodVitMans avatar
Judar har ju länge tillhört ett visst skrå yrkesmässigt i Europa, ett skrå som i en senare tidsålder genererade stora rikedomar. Sen är det som någon var inne på att judar har en vi-känsla. Vi svenskar ser ju varandra som konkurrenter istället för att hålla ihop.
Citera
2024-03-28, 22:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
I USA syns det bäst att judar har ett enormt inflytande i politik och inom business. Även i Europa sticker judarna ut som överlägsna inom media och affärslivet. Själv är jag judinna och kanske partisk enligt många men jag är nyfiken på vad du tänker och tror om detta?

Diasporan har väl gjort judarna mer internationellt medvetna, och även gett dem en tämligen unik sammanhållning, då de ofta var förföljda dit de kom (pogromer etc). Att de lyckats bra inom affärslivet, t.ex. finansbolag och banker, kan kanske bero på att de under en stor del av medeltiden var ensamma om att ha rätt att låna ut kapital och ta ränta (ränta mellan kristna förbjöds av kyrkan). Deras uppfostran tycks dessutom vara krävande, vilket bland annat tar sig uttryck i att judar oftast har åtminstone en akademisk examen. Utbildning lönar sig, även inom politik. Att de skulle vara hänsynslösa kan ju vara svårt att uttala sig om, men den judiska maffian i USA var väl minst lika tongivande som den italienska när det begav sig i början av 1900-talet?

Annars kan man möjligen fråga sig om de verkligen är mer förmögna än andra folk. Om man tittar på de arabiska Gulfstaternas oljeshejker så är de väl minst lika förmögna, med stora innehav i utländska företag, fastigheter och t.o.m. framgångsrika fotbollslag.

Varför araber och judar inte kan leva i fred har jag aldrig förstått, både hebreiska och de flesta arabspråken är ju semitiska, så de har ju i princip samma folkursprung, vad jag förstår.

Att händelser som förintelsen skulle ge upphov till nya karaktärsegenskaper hos efterföljande generationer tror jag inte på, trauman är nog huvudsakligen personliga, annars talar man om förvärvande egenskaper à la Lysenko, vilket väl inte är helt rätt.
__________________
Senast redigerad av polox 2024-03-28 kl. 22:04.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback