Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-24, 22:23
  #1
Avstängd
Hur särbehandlas poliser ute i samhället? Exempelvis. I usa så kan poliser, även när de är ute efter jobbet (utan uniform), och detektiver osv bli särbehandlade var som helst. Har alltid hänt och sker fortfarande.

Exempelvis om det är en lång kö till en klubb så kan du visa din polisbricka och du släpps in. Om du är inne i en bar och så kan du visa polisbrickan och så får du betala hälften av priset. Du kan hota folk med brickan för att de ska göra som du säger. Speciellt om du är rutinerad.

Fungerar det såhär i Sverige också? Då tänker jag både uniformerade poliser och poliser/kriminalere/detektiver utan poliskläder som kan utnyttja deras jobb för förmåner ute i samhället.


Vad vet ni?

Har ni personligen upplevt detta?

Hur vanligt är detta?

Hur reagerade ni?

Vad händer om man står emot?
Citera
2024-03-24, 22:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KB9cr7
Hur särbehandlas poliser ute i samhället? Exempelvis. I usa så kan poliser, även när de är ute efter jobbet (utan uniform), och detektiver osv bli särbehandlade var som helst. Har alltid hänt och sker fortfarande.

Exempelvis om det är en lång kö till en klubb så kan du visa din polisbricka och du släpps in. Om du är inne i en bar och så kan du visa polisbrickan och så får du betala hälften av priset. Du kan hota folk med brickan för att de ska göra som du säger. Speciellt om du är rutinerad.

Fungerar det såhär i Sverige också? Då tänker jag både uniformerade poliser och poliser/kriminalere/detektiver utan poliskläder som kan utnyttja deras jobb för förmåner ute i samhället.


Vad vet ni?

Har ni personligen upplevt detta?

Hur vanligt är detta?

Hur reagerade ni?

Vad händer om man står emot?

Menar du att poliser i Sverige blir särbehandlade för att de inte får gå före kön? Eller få en drink till halva priset? Är det din definition av särbehandling?

Min farbro är polis, jag ska lätt besvara frågorna. Men undrar över din formulering innan.
Citera
2024-03-24, 22:29
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Menar du att poliser i Sverige blir särbehandlade för att de inte får gå före kön? Eller få en drink till halva priset? Är det din definition av särbehandling?
Vet du vad ordet särbehandling betyder?
Citera
2024-03-24, 22:30
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KB9cr7
Hur särbehandlas poliser ute i samhället? Exempelvis. I usa så kan poliser, även när de är ute efter jobbet (utan uniform), och detektiver osv bli särbehandlade var som helst. Har alltid hänt och sker fortfarande.

Exempelvis om det är en lång kö till en klubb så kan du visa din polisbricka och du släpps in. Om du är inne i en bar och så kan du visa polisbrickan och så får du betala hälften av priset. Du kan hota folk med brickan för att de ska göra som du säger. Speciellt om du är rutinerad.

Fungerar det såhär i Sverige också? Då tänker jag både uniformerade poliser och poliser/kriminalere/detektiver utan poliskläder som kan utnyttja deras jobb för förmåner ute i samhället.


Vad vet ni?

Har ni personligen upplevt detta?

Hur vanligt är detta?

Hur reagerade ni?

Vad händer om man står emot?

Tvivlar på det där med USA

https://m.youtube.com/watch?v=GMcHGY...l0IGJ5IGEgY29w
Citera
2024-03-24, 22:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KB9cr7
Vet du vad ordet särbehandling betyder?

Läs om mitt redigerade svar.
Citera
2024-03-24, 22:33
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Menar du att poliser i Sverige blir särbehandlade för att de inte får gå före kön? Eller få en drink till halva priset? Är det din definition av särbehandling?

Min farbro är polis, jag ska lätt besvara frågorna. Men undrar över din formulering innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Läs om mitt redigerade svar.

Så det mörkade är alltså det du har redigerat in.

Hur särbehandlas poliser ute i samhället? Det du skrev är exempel där poliser utnyttjar sitt jobb för att särbehandlas. Dvs gå före i kön, enbart betala halva priset osv (och så vidare, betyder sådana grejer) är enbart exempel där poliser särbehandlas. Finns massvis med mer.
Citera
2024-03-24, 22:35
  #7
Avstängd
30DagarsKorts avatar
Stockholmspolisen rånar mer eller mindre knarklangare öppet och säljer det vidare.

Vedertagen taktik och lite av det perfekta brottet, dom gör en husrannsakan där det finns 50gr kokain, dom tar 45gr i egen ficka omväg skriver att dom hittade 5gr.

Ingen kommer säga att dom minsann hade 50gr hemma utan hålla käften och ta 1 år på öppen anstalt istället för upp till 10 år.
Citera
2024-03-24, 22:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KB9cr7
Så det mörkade är alltså det du har redigerat in.

Hur särbehandlas poliser ute i samhället? Det du skrev är exempel där poliser utnyttjar sitt jobb för att särbehandlas. Dvs gå före i kön, enbart betala halva priset osv (och så vidare, betyder sådana grejer) är enbart exempel där poliser särbehandlas. Finns massvis med mer.


Nej det var inte det jag skrev, men det var det du menade utifrån ditt inlägg. Din uppfattning, enligt mig av ditt inlägg är att polisen tydligen har den företrädesfördelen att göra det. Det var absolut inte mitt påstående om att polisen har den rättigheten.
Citera
2024-03-24, 22:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30DagarsKort
Stockholmspolisen rånar mer eller mindre knarklangare öppet och säljer det vidare.

Vedertagen taktik och lite av det perfekta brottet, dom gör en husrannsakan där det finns 50gr kokain, dom tar 45gr i egen ficka omväg skriver att dom hittade 5gr.

Ingen kommer säga att dom minsann hade 50gr hemma utan hålla käften och ta 1 år på öppen anstalt istället för upp till 10 år.

Borde inte personen som de beslagtagit magmors av uppskatta det? Skulle mer tycka det är troligt att polisen behåller 5g, men tanke på hur många de dagligen kan ta. Men du menar alltså att de behåller det mesta själv? Underbart för förövaren isåfall!
Citera
2024-03-24, 22:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KB9cr7
Så det mörkade är alltså det du har redigerat in.

Hur särbehandlas poliser ute i samhället? Det du skrev är exempel där poliser utnyttjar sitt jobb för att särbehandlas. Dvs gå före i kön, enbart betala halva priset osv (och så vidare, betyder sådana grejer) är enbart exempel där poliser särbehandlas. Finns massvis med mer.

Länka då till någon källa där detta "massvis med mer" redovisas. Din trådstart är ju bara en påståendeblogg i nuläget.
Citera
2024-03-24, 22:39
  #11
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KB9cr7
Hur särbehandlas poliser ute i samhället?

I Stockholm så åker man gratis med SL om man har polisuniform och/eller kan visa upp en polislegitimation. Detta är väl tänkt att kunna utnyttjas av poliser i tjänst, men SL:s kontrollanter har förstås ingen möjlighet att kontrollera personens schema, så rimligen kan man åka gratis hela tiden om man är polis. Detta är kanske inte så mycket att bli upprörd över, men någon blir säkert kränkt.
Citera
2024-03-24, 22:40
  #12
Avstängd
30DagarsKorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Borde inte personen som de beslagtagit magmors av uppskatta det? Skulle mer tycka det är troligt att polisen behåller 5g, men tanke på hur många de dagligen kan ta. Men du menar alltså att de behåller det mesta själv? Underbart för förövaren isåfall!

Finns flera fall där man märkligt nog gång på gång hittat typ 4,9gr hos langare man gjort husrannsakan hos.

Det är satt i system och vedertaget, alla begriper att ingen knarklangare kränger 5gr åt gången, men som sagt, det perfekta brottet för den åtalade kommer bara le och hålla käften.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback