Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-24, 13:35
  #1
Medlem
Hejsan min yamha rx-830a surround förstärkare vill inte slås på, den bara klickar och går tillbaka till stand-by. Dagen innan har den funkat som vanligt. Har lyckats få igång den några gånger, men efter 2min stängs den av. Har kopplat bort alla högtalare och även väntat 10min+.

Vad tror ni är felet och går det säga vad det kan kosta laga mellan tummen och pekfingret?
__________________
Senast redigerad av Lurifax1337 2024-03-24 kl. 14:00.
Citera
2024-03-24, 13:57
  #2
Medlem
Belters avatar
400-500 kr kostar det om det är en gammal stärkare.
Citera
2024-03-24, 13:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Hejsan min yamha ex-830a förstärkare vill inte slås på, den bara klickar och går tillbaka till stand-by. Dagen innan har den funkat som vanligt. Har lyckats få igång den några gånger, men efter 2min stängs den av. Har kopplat bort alla högtalare och även väntat 10min+.

Vad tror ni är felet och går det säga vad det kan kosta laga mellan tummen och pekfingret?
Skicka den där jävla skiten och köp en vettig 2.0 förstärkare begagnat i stället.
Citera
2024-03-24, 14:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
400-500 kr kostar det om det är en gammal stärkare.

Menar du om man lagar själv eller lämnar in den? Har ingen teknisk kunskap om laga sånt här.
Citera
2024-03-24, 14:15
  #5
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Menar du om man lagar själv eller lämnar in den? Har ingen teknisk kunskap om laga sånt här.
Du lämnar naturligtvis in den.
Citera
2024-03-24, 14:18
  #6
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Hejsan min yamha rx-830a surround förstärkare vill inte slås på, den bara klickar och går tillbaka till stand-by. Dagen innan har den funkat som vanligt. Har lyckats få igång den några gånger, men efter 2min stängs den av. Har kopplat bort alla högtalare och även väntat 10min+.

Vad tror ni är felet och går det säga vad det kan kosta laga mellan tummen och pekfingret?


Kostar inte så mycket. Vanligt fel med förstärkare som har lite gammaldags relä (den som klickar) och failar. Det är sannolikt att den har fått påbyggnad av div. fett och/eller att kontaktytorna är nedsmutsade på annat sätt.
Citera
2024-03-24, 15:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Kostar inte så mycket. Vanligt fel med förstärkare som har lite gammaldags relä (den som klickar) och failar. Det är sannolikt att den har fått påbyggnad av div. fett och/eller att kontaktytorna är nedsmutsade på annat sätt.

Okej förstår, hur mycket är ”inte så mycket”snackar vi ett par hundra? Ny kostade den 9.000kr, den är från 2014 och nya i samma pris klass ligger på 9.000kr, och känns mycket när jag annars ej har något o klaga på ljudet över.
Citera
2024-03-24, 15:12
  #8
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Okej förstår, hur mycket är ”inte så mycket”snackar vi ett par hundra? Ny kostade den 9.000kr, den är från 2014 och nya i samma pris klass ligger på 9.000kr, och känns mycket när jag annars ej har något o klaga på ljudet över.


Vågar inte chansa om priset.fast om du specifik säger till en reparatör att rengöra reläet (Och inget annat) så är det ca 30 minuters jobb allt som allt . Hantverkartimme för elektronikreparatörer kanske ligger på 400-500 timme.
Lägre om du inte kräver kvitto förstås.
Citera
2024-03-24, 19:35
  #9
Medlem
Reläet byter man ut inte rengör, har du lite lödvana så fixar du det på 15minuter.

Kan vara skyddskretsen som slagit av, den går återställa, eller säkringen som sitter vid transformatorn.

Ett tips till:

https://www.youtube.com/watch?v=JTeq07wL2aU
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2024-03-24 kl. 19:47.
Citera
2024-03-24, 20:00
  #10
Medlem
Det låter som om den blir för varm. Det finns företag som reparerar gammal elektronik för en billig peng. Det finns bl.a. ett sådant i Hjärup.
Citera
2024-03-24, 20:07
  #11
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Det är lite svårt att sätta en diagnos på din förstärkare utan att ha tittat på den. Det kan, som det nämnts tidigare i tråden, finnas flera olika saker som kan orsaka de symtom du beskriver.

Om du saknar erfarenhet av elektronik så avråder jag dig att försöka felsöka problemet på egen hand. Det finns komponenter i förstärkaren som kan ge dig en ganska obehaglig upplevelse även om den inte längre är ansluten till vägguttaget.

Om du känner att du fortfarande vill behålla den så tycker jag absolut att du ska låta någon sakkunnig reparera den. Det gynnar både miljön, reparatören och dig.

Lycka till!
Citera
2024-03-24, 22:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Reläet byter man ut inte rengör, har du lite lödvana så fixar du det på 15minuter.

Kan vara skyddskretsen som slagit av, den går återställa, eller säkringen som sitter vid transformatorn.

Ett tips till:

https://www.youtube.com/watch?v=JTeq07wL2aU

Vad exakt är ”relä”, är det en kondensator ? Eller är de något större dyrare? Och kollade precis på youtube videon , precis därifrån hörnet låter liket och surret innan den stängs av!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback