Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-24, 13:27
  #1
Medlem
Folk pratar om att det kommer inte gå använda gamla mobiler pga av att 3G nätet börjar sluta eft. sommaren. Vilka mobiler går att använda då...
Citera
2024-03-24, 13:37
  #2
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
Folk pratar om att det kommer inte gå använda gamla mobiler pga av att 3G nätet börjar sluta eft. sommaren. Vilka mobiler går att använda då...

Du måste ha en telefon som är ca 10 år eller äldre.
IPhone 5 var den första iPhone med 4G och den kom 2012

Dock finns det Doro och liknade som är relativt nya men ändå inte klarar 4G
Citera
2024-03-24, 13:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Du måste ha en telefon som är ca 10 år eller äldre.
IPhone 5 var den första iPhone med 4G och den kom 2012

Dock finns det Doro och liknade som är relativt nya men ändå inte klarar 4G

Jodo. Doro har 4G-lurar som inriktar sig mot äldre.

https://www.clasohlson.com/se/Doro-6...napp/p/39-1718
Citera
2024-03-24, 13:45
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Du måste ha en telefon som är ca 10 år eller äldre.
IPhone 5 var den första iPhone med 4G och den kom 2012

Dock finns det Doro och liknade som är relativt nya men ändå inte klarar 4G
Som sagt, Doro och liknande pensionärstelefoner bör man kolla vilka nät de klarar av. Många säljs fortfarande utan att klara de framtida kravet på 4g.
Citera
2024-03-24, 14:42
  #5
Avstängd
Jango-fetts avatar
Jag har en knapptelefon med 4g
Citera
2024-03-24, 15:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
Folk pratar om att det kommer inte gå använda gamla mobiler pga av att 3G nätet börjar sluta eft. sommaren. Vilka mobiler går att använda då...

njaa, är det inte så att dom tar det lite stegvis och att det ska vara helt borta slutet på 2025?
tycker det är dålig info om detta. när dom ska ta bort i vilka områden och vilka operatörer.
själv har jag en gammal nokia telefon som jag köpte 2009 fortfarande och är inte alls sugen på en "smart" telefon. av flera anledningar. framförallt kostnaden.
jag har ingen aning om min telefon kommer att sluta funka eller inte. förmodligen gör den väl det.
det var mer info när det analoga tv nätet skulle stängas av. och detta är ju viktigare än tv.
Citera
2024-03-24, 15:22
  #7
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htg500
njaa, är det inte så att dom tar det lite stegvis och att det ska vara helt borta slutet på 2025?
tycker det är dålig info om detta. när dom ska ta bort i vilka områden och vilka operatörer.
själv har jag en gammal nokia telefon som jag köpte 2009 fortfarande och är inte alls sugen på en "smart" telefon. av flera anledningar. framförallt kostnaden.
jag har ingen aning om min telefon kommer att sluta funka eller inte. förmodligen gör den väl det.
det var mer info när det analoga tv nätet skulle stängas av. och detta är ju viktigare än tv.

Din telefon lär sannolikt sluta att fungera.

Står det 4G eller LTE i displayen bredvid signalstyrka-indikatorn?
Citera
2024-03-24, 15:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Din telefon lär sannolikt sluta att fungera.

Står det 4G eller LTE i displayen bredvid signalstyrka-indikatorn?

nä, det står ingenting. vad betyder LTE?
jo, jag är ju rätt säker på att den kommer att sluta funka men hade velat att det skulle finnas mer info om det hela eftersom det inte är ett datum för hela landet.
Citera
2024-03-24, 15:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
Folk pratar om att det kommer inte gå använda gamla mobiler pga av att 3G nätet börjar sluta eft. sommaren. Vilka mobiler går att använda då...
Har en känsla av att mobiler är det minsta problemet när 3G försvinner men har man en gammal rackare så finns det nog en risk.

SIM-kort är väl dock flyttbara så det går nog att lotsa runt utan större stök?
Citera
2024-03-24, 15:49
  #10
Medlem
Detta är inget nytt precis, det har varit känt sedan mitten av 2021, har man missat detta så är det troligen för att man är ointresserad. Påverkar även larmsystem, mm.
https://www.telia.se/privat/om/5g/nu...g-och-2g-naten

"Om du har en äldre mobil som inte kan kommunicera med högre nät än 2G eller kombinationen 2G/3G så kommer du snart att behöva byta till en modernare mobil. Om inget 3G-nät finns söker sådana mobiler automatiskt efter ett tillgängligt 2G-nät. 2G fungerar för röstsamtal men inte för mobilsurf. När 2G-nätet släckts i slutet av 2025 kommer dessa mobiler inte att kunna användas alls.

I princip alla mobiler tillverkade de senaste åren har 4G-kapacitet. Se till att valet av mobilnät är inställt på 4G. Aktivera även VoLTE för bättre samtalskvalitet."
Citera
2024-03-25, 10:27
  #11
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Jag har en knapptelefon med 4g
Vad har du för modell då?
Citera
2024-03-25, 15:33
  #12
Avstängd
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Vad har du för modell då?

Alcatel flip telefon. Finns några knapptelefoner på svenska marknaden men utbudet är inte stort. Däremot finns det mer att beställa från Amazon tex om man inte vill ha en smartphone
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback