2024-03-23, 23:39
Medlem
Feinschmecker

Finsmakare

(Kom inte på något bättre)
Citera
2024-03-23, 23:50
Medlem
Viktor79xs avatar
Eisbaer. Låter som isbär.
Bra låt.. https://youtu.be/Jbi34vhX2yQ?si=tc8y-ikFPVN_XeaJ
Citera
2024-03-24, 00:31
Vackert och vackert men ett favoritord är Schildkröte [sköldpadda], vilket kan härledas till ett internskämt som inte blir begripligt i skrift.
Citera
2024-03-24, 01:31
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Schmetterling ("fjäril", för alla icke tysktalande) är otroligt vackert, i alla fall om någon frågar mej. Ordet låter precis som ljudet från en väldigt liten varelse som snabbt, snabbt, men ändå försiktigt, flaxar med sina vingar och som man då kan förnimma som en "Schmetterling". Jag har svårt att föreställa mej att den där lille gubben med snålt tilltagen mustasch...Hitler var det, va?...på något sätt skulle ha kunnat förvanska ordet till någonting "hässlich". Om han sedan ägnade sej åt perverst fjärilssamlande låter jag vara osagt, men vi diskuterar ju språk här, nicht wahr?

Märkligt nog var just Schmetterling det första ord jag kom att tänka på. Dessutom vackert på flera andra språk: 'fjäril', 'butterfly', 'farfalla' (it.), 'papillon' (fr.), 'mariposa' (sp.)

Ett annat vackert ord (bland många) från naturriket är Vergißmeinnicht, 'förgätmigej'. Bildas på samma sätt på många språk, men på tyska med en, antar jag, arkaisk genitivböjning.

Ett hedersomnämnande går till gewissermaßen, 'på sätt och vis', 'liksom', 'så att säga'. Ett ord som nästintill (så att säga), böljar i munnen när det uttalas.

Citat:
Ursprungligen postat av Parisaren
sehnsucht
Enig även om Sehnsucht, 'längtan', eller lite ålderdomligare kanske 'trånsjuka'. Sucht är väl besläktat med svenska 'sot' (Gelbsucht, gulsot), men här i ett mer angenämt sammanhang. Dessutom blir det närmast någon slags allitteration de två stavelserna emellan som klingar väl.
Citera
2024-03-24, 01:33
Medlem
Storstark68s avatar
Sauerkraut låter mustigt men inte fan är det gott, ingår alltid när man beställer ölstop i München.
Citera
2024-03-24, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor79x
Eisbaer. Låter som isbär.
Bra låt.. https://youtu.be/Jbi34vhX2yQ?si=tc8y-ikFPVN_XeaJ

Musikslakt. Här är originalet: https://www.youtube.com/watch?v=HhtxqvAlIpo

Annars håller jag med en föregående talare:

Sehnsucht

Ordet har något mer påtagligt. Det gör längtan mer fysisk än bara "längtan"
Citera
2024-03-24, 04:47
Medlem
Libelle (Trollslända)
Citera
2024-03-24, 05:51
Medlem
Jag har alltid varit väldigt förtjust i ordet "liebling" (älskling). För mig är det nog ett av de yttersta exemplen på hur ett språk som kan framstå som kantigt och hårt även ibland har det där mjuka, poetiska och nästan lite naiva i sig.
Citera
2024-03-24, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Jag har alltid varit väldigt förtjust i ordet "liebling" (älskling). För mig är det nog ett av de yttersta exemplen på hur ett språk som kan framstå som kantigt och hårt även ibland har det där mjuka, poetiska och nästan lite naiva i sig.

Jo tänkte just på det ordet..=) "Ich liebe dich"
Citera
2024-03-24, 06:36
Medlem
auto-fellatios avatar
Schadenfreude och lebensraum låter väldigt behagligt på tyska.

Mycket bättre än översättningar.

De gläder mig på nåt sätt.
Citera
2024-03-24, 06:46
Medlem
Merwinnas avatar
Wehmut
Weltschmerz (som det användes av romantikerna, inte den nyare betydelsen)
Schwärmerei

De är ord som inte har någon motsvarighet i engelskan, och som inte går att översätta riktigt till engelska. Melancholy kan man känna över många saker, men "Wehmut är en särskild, nostalgisk känsla... Weltschmerz har ingen motsvarighet alls i engelskan. Och varken "calf love" eller "infatuation" täcker hela meningen i "Schwärmerei". Den romantiska känslan saknas i de engelska orden, de insinuerar något enbart negativt (barnsligt respektive sinnessjukt). På svenska finns vemod och svärmeri, men knappast världssmärta (i alla fall inte i den romantiska betydelsen).

Dessa ord ger mig en vemodsvärk i hjärtat, på riktigt... och får mig att minnas hur det var att vara ung.
Senast redigerad av Merwinna 2024-03-24 kl. 06:51.
Citera
2024-03-24, 07:14
Medlem
Halt de schnapp tycker jag är vackert
Ursäkta stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in