Här tänkte jag att vi gör ett nytt försök med en tråd om vackra tyska ord, då den gamla snabbt spårade ur med omogna och pre-pubertala one-liners utan substans.
Syftet med trådstarten är att diskutera vackra tyska ord, med motivering till varför just du tycker att ordet är vackert.
Observera att detta inte är en listtråd, där du skall spotta ur dig det enda tyska ord du känner till och som med största sannolikhet har perversa konnotationer allenast, eller är en referens till Tredje Riket. Tråden riktar sig främst till oss på forumet som är
germanofiler, vilka är väl bevandrade i ärans och hjältarnas språk,
men alla är givetvis välkomna i diskussionen om bidragen är seriösa.
Med detta ur världen hör det god ton till, att trådstartaren börjar. Ett av de tyska orden som jag personligen tycker är mycket vackert, är en av de många synonymer för västerlandet, nämligen
die Abendländer, vilket på svenska kan översättas med ”skymningsländerna.” Jag anser att det är en både vacker och poetisk omskrivning av väst, som dessutom är logisk, då solen ju som bekant går ned i vårt vädersträck. Tyvärr är min uppfattning, att svenska språket har tappat många av dessa vackra omskrivningar, till fördel för det rationella och själslösa. Vad tycker ni?
Den gamla tråden för referens:
(FB) Vilket är ditt favoritord på tyska? :) Dein Lieblingswort auf Deutsch?
/AI