2024-03-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
En riktigt bra liknelse med "järnspikar." Nästan lite gulligt på något sätt, om man säger det i affekt och talar högtyska.

Angående diminutivformen -chen, syftar det ju till att "gullifiera" något. Det finns således många vackra ord enligt mig, vilka slutar på -chen. Vi får suga på karamellen, och se om vi hittar några fler!

/AI

Du verkar initierad. Säger någon överhuvudtaget ”donnerwetter” idag? Nostalgi eller…
Citera
2024-03-23, 21:36
Medlem
feemaxxxs avatar
Schmetterling är ett fint ord

Ofta i tyskan hör man om det ett positivt eller negativ ord.

Schönheit - Hässlich
Weich - Hart
Liebe - Hass

Ett ord, inte vackert, men som jag tycker om är "Blitzkrieg". Låter hårt och brutalt.
Citera
2024-03-23, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Lebensunwerten leben

Beskriver perfekt alla dessa genskadade, inavlade muppar som kostar samhället miljarder, enkom för att hålla dessa defekta avarter vid liv. De borde ha avlivats direkt då de föddes.

https://kvartal.se/artiklar/assistan...statsbudgeten/

Förutom att det heter lebensunwertes Leben med stor bokstav på 'Leben' och -es på adjektivet eftersom det är neutrum nominativ singular.

Tur för dig att man inte avlivar muppar som inte förstår grammatik.
Citera
2024-03-23, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Du verkar initierad. Säger någon överhuvudtaget ”donnerwetter” idag? Nostalgi eller…

Nej, det är väldigt förlegat. Moderna tyska svordomar är rakt på och vulgära.
Citera
2024-03-23, 21:50
Medlem
Swegoats avatar
Liebling.

Inte för att jag kan så mycket tyska, men sött är det.
Citera
2024-03-23, 21:52
Medlem
Zoologens avatar
Jag önskar att jag hade läst tyska i skolan för det är verkligen ett vackert språk. Både i tal och skrift.
Läste i en bok om ordet "zeitgeist" som tydligen betyder tidsanda. Det fångade mig på något sätt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Inte för att jag vet om det är vackert i sig, men i sin talande konstruktion och betydelse:

Die Glotze = Dumburken. Ordagrant "stirran" av verbet "glotzen" = att stirra
den gillade jag tar mig den med mig vidare
Citera
Bannlyst
Jag gillar tyska jättemycket. Heimat är ett av många vackra ord. Finns en serie som heter så.
Citera
2024-03-23, 22:35
Medlem
Demostheness avatar
Götterdämmerung - Gudarnas skymning, har både en fin språklig klang och en djupare filosofisk kärna...plus förstås en plats i Wagners Ring...
Citera
2024-03-23, 22:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Unkrautvernichter. Vackert i den meningen att ordet vackert beskriver det man vill uppnå med medlet och att ljudbilden passar bra för känslan.
Citera
2024-03-23, 22:49
Medlem
Ameisensäurenitril låter fint. Och passar bättre i en daktylisk meter än det trista "vätecyanid".
Citera
2024-03-23, 22:58
Bannlyst
Übermenschor (i folk, inte individ som en vidrig ego nihilist) und Lebsensraum. Bästa folket för den germanska rasens livsutrymme. Låter som ljuv musik i mina öron. Så länge man inte skadar andra utan bara puttar hem dom andra raserna från vårt land samt även vårt Lebensraum - för att få A plus i betyg.
Senast redigerad av xyxzopol 2024-03-23 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in