2024-03-23, 13:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Tänker 70-talet när en sån kille hade fått en rejäl uppsträckning och andra gången hamnat i OBS-klass.

Och sen blev det Kentor och Stoffar av dessa ungar. De hade inte lösningen på 70-talet heller.
Citera
2024-03-23, 13:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Emellanåt är det just precis det som behövs, något vi tycks ha glömt bort i det "moderna och upplysta samhället". Man ska, som lärare eller rektor, inte springa runt och misshandla ungar hej vilt, men att man får sig en smäll eller två när man gjort bort sig fullständigt är definitivt uppbyggande.

Innan han dog hade min far och jag ett samtal om sådant och han berättade om rektorn på skolan han gick i som 8-9 åring (tidigt 50-tal) och hur han hade kastat sten på rutan till vaktmästarens kontor så att rutan gick sönder. Rektorn kom ut och högg tag i farsan och röt till ordentligt, varpå han fick sig en lavett med rektorns nyckelknippe rätt över käften.

Detta följdes av att rektorn släpade ut farsan, satte honom i sin Volvo PV och körde iväg med farsan till farfars jobb (han var fabrikör och "storkarl" i den lilla staden, varför det naturligtvis var mycket pinsamt för honom att hans barn inte kunde bete sig som folk), där farsan fick förklara för farfar varför rektorn kom farande med honom till hans jobb mitt på dagen en dag mitt i veckan. Det var inte roligt enligt farsan och någonting han bar med sig resten av livet. Farfar tackade rektorn för hjälpen och bjöd på kaffe. Det hela följdes av att farfar betalade ny glasruta och montering, varpå farsan fick arbeta av skulden i farfars fabrik och fick utegångsförbud eftermiddagar och helger i vad farsan menade nog var en månad.

Det pangades inte fler rutor därefter. Klart och betalt.

Problemet vi har idag är att man skyller allehanda pissuppförsel på bokstavsdiagnoser och eftersom det då handlar om sjukdomar istället för helt vanlig brist på uppfostran eller pojkstreck, så bestraffas inte barnen för den skit de gör, utan i bästa fall så får de en tillsägelse eller en assistent, i värsta fall så ignoreras det helt och hållet. Ungar är inte dummare än att de förstår att om det är fritt fram att bete sig hur som helst, så kommer de också att bete sig just hur som helst.

Den absoluta majoriteten av sådant som beskrivs med ungen i trådstarten handlar helt enkelt om brist på uppfostran och brist på begränsningar, inte om allvarliga bokstavsdiagnoser. Ska man få rätt på sådant beteende så måste vuxna få ta i ordentligt.

Jag är emot utvecklingen som varit om barnuppfostran i Sverige/Västvärlden senaste 40 åren. Jag är för aga i vissa fall och på vissa barn. Generellt tror jag på samtal och försöka tala förstånd, men ibland är en omedelbar fysisk tillrättavisning mest effektivt. Det sagt så att använda tillhygge som skor, galge, rotting, linjal, mattbankare osv är jag 100% emot. Hade rektorn inte haft nyckelknippan där utan bara handflatan hade jag gett lösningen på din pappas situation 9 av 10 guldstjärnor. Tycker kanske att 8-9 år är lite i tidigaste laget om han inte dampade runt till vardags i skolan. Var det bara en korkad grej kunde man hanterat det på samma sätt men utan örfilen. Om han däremot var en stökunge så växlar jag upp lösningen till 10 av 10 guldstjärnor.

Stort av din pappa att berätta det för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ju lite tillspetsat, men det finns en grupp ungar som inte förstår något annat språk än tvång och makt. Det brukar nästan bara vara killar, och de är våldsamma i princip så fort de kan resa sig och gå. Om de inte snabbt får förhållningsregler eller inte har någon stark auktoritet i sin närhet, så terroriserar de sin omgivning upp i vuxen ålder.

De moderna, Rosseau-influerade synen på mänsklig natur tillåtar inte att det finns sådana här barn, så i stället letar man efter förklaring i socioekonomi och i NP-diagnoser. Det enda det resulterar i att man anpassar omviningen allt mer till de här barnen. Man gör deras värld mjuk och plastisk, när barnen i själva verket hade behövt en fast och stabil och omgivning att förhålla sig till.
Det handlar om barn som rent krasst har mer nytta av en smäll på käften än av en utredning och folk som springer efter dem och vill hitta en "lösning".

+1 på hela ditt inlägg. Förtydligande bara, med smäll på käften så menar du örfil och inte knytnäve? Inte en "utvandrar-örfil" så man får tinnitus resten av livet utan en omedelbar fysisk smärta som försvinner efter några minuter/timmar?

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tror inte att några barn behöver en "smäll på käften". Däremot menar jag inte med det jag skriver att man ska gulla med barnen och dalta med dem. ALLA barn mår bra av fasta rutiner och att få veta vad som förväntas av dem. Men en utredning kan vara av godo då det faktiskt FINNS sätt att hjälpa och förstå de barn som har diagnoser. Bildstöd exempelvis kan hjälpa dem att visuellt få en förståelse för det som förväntas av dem i de fall ord inte riktigt fungerar.

Smäll på käften så tänderna ryker är jag inte för, men en örfil på vissa barn i vissa situationer är jag 100% för. Behövs det mer än så bör man lyfta bort individen från samhället och placera på särskilda uppfostringsläger eller militärakademier anpassade för barn med beteendestörningar/inlärningsproblem. Det gäller i synnerhet när vi har närvaroplikt i skolan i Sverige. Tvingar vi barnen att vara inlåsta i skolan i 9 år ska ska skolan se till att inga barn far illa fysiskt/mentalt. Jag tycker den vinkeln saknar i debatten när man talar om problemen i skolan. Offrens perspektiv.

Vi har testat att dalta med psykobarn (främst invandrare) och kriminella i övriga samhället (främst invandrare). Nu har vi resultatet på den flata hanteringen. Det fungerar inte!
Citera
2024-03-23, 13:35
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det har faktiskt hänt att små barn har dödat andra barn. Det är extremt sällsynt men det har hänt.

Man kan väl börja med och ta reda på varför ungen agerar som han gör. När man vet svaret så tar man fram lösningar för det.

PS Mobbaren kanske också lär sig kampsport.

De flesta av dem saknar disciplinen att lära sig. Är väl oftast därför de attackerar i flock. Stök-invandrarna från MENA är som hyenor.
Citera
2024-03-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ju lite tillspetsat, men det finns en grupp ungar som inte förstår något annat språk än tvång och makt. Det brukar nästan bara vara killar, och de är våldsamma i princip så fort de kan resa sig och gå. Om de inte snabbt får förhållningsregler eller inte har någon stark auktoritet i sin närhet, så terroriserar de sin omgivning upp i vuxen ålder.

De moderna, Rosseau-influerade synen på mänsklig natur tillåtar inte att det finns sådana här barn, så i stället letar man efter förklaring i socioekonomi och i NP-diagnoser. Det enda det resulterar i att man anpassar omviningen allt mer till de här barnen. Man gör deras värld mjuk och plastisk, när barnen i själva verket hade behövt en fast och stabil och omgivning att förhålla sig till.
Det handlar om barn som rent krasst har mer nytta av en smäll på käften än av en utredning och folk som springer efter dem och vill hitta en "lösning".

Fast nu har du ju ett katastroftänk utöver det normala!? Alltså barn slåss - Det har dom alltid gjort och kommer alltid göra. Men någonting annat dom har gemensamt är att det "blir folk" av nästan allihop.

Dom du pratar om som "terroriserar från att dom är barn till i vuxen ålder" är oerhört få - och i dom allra flesta av dom fallen så finns det ju andra slags faktorer som påverkar detta (t ex diagnoser, antisocial historik eller att man upplevt våld i hemmet). Detta är med andra ord en helt annan problematik och någonting man måste arbeta med på något helt annat sätt. Precis som du tror jag absolut dessa barn (liksom de flesta barn) behöver tydlighet, stabilitet och "förhållningsregler". MEN det skall absolut inte ske i form av våld, tvång och makt/bestämmande, för det kommer bara göra det värre.
Citera
2024-03-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det är otroligt att lyssna på människor med samma inställning som dig. Om jag förstått detta rätt så är denna pojken i 7-årsåldern. Då vill jag bara säga att om man (läs kommunen, skolan, vuxenvärlden, samhället) skulle välja att stänga av en 7-åring(!) från skolan så är det ingenting annat än PINSAMT att vi idag, 2024, inte klarar av sätta in rätt åtgärder och/eller anpassa bättre för sådana här elever än att vi måste stänga av dom!?
Pinsamt kanske det är,men bevisligen klarar inte skolan av att hantera det hela. Man måste då skydda de andra barnen.
Citera
2024-03-23, 14:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag är emot utvecklingen som varit om barnuppfostran i Sverige/Västvärlden senaste 40 åren. Jag är för aga i vissa fall och på vissa barn. Generellt tror jag på samtal och försöka tala förstånd, men ibland är en omedelbar fysisk tillrättavisning mest effektivt. Det sagt så att använda tillhygge som skor, galge, rotting, linjal, mattbankare osv är jag 100% emot. Hade rektorn inte haft nyckelknippan där utan bara handflatan hade jag gett lösningen på din pappas situation 9 av 10 guldstjärnor. Tycker kanske att 8-9 år är lite i tidigaste laget om han inte dampade runt till vardags i skolan. Var det bara en korkad grej kunde man hanterat det på samma sätt men utan örfilen. Om han däremot var en stökunge så växlar jag upp lösningen till 10 av 10 guldstjärnor.

Stort av din pappa att berätta det för dig.

Farsan var generellt sett ingen stökig unge, eller i varje fall inte mer stökig än ungar normalt är i den åldern. Det som föranledde smällen och det faktum att farfar gav honom utegångsförbud och tvingade honom att "betala av" skulden för ruta och montering genom arbete, var att det inte var ett misstag att rutan krossades. Farsan och hans vänner avskydde tydligen vaktmästaren och hade bestämt sig för att med vilje panga hans kontorsfönster.

Farsan menade bestämt att tillrättavisningen inte blivit lika hård om han t.ex. råkat skjuta fel med en fotboll eller något sådant. Inte ens på den tiden så misshandlades barn för ingenting, generellt sett. Nu var det dock uppenbarligen gjort med vilje att ta sönder fönstret, då stenen var stor nog att man redan i den åldern borde ha vetat att rutan riskerade att gå sönder, samt det faktum att pappa kastade stenen mot rutan rakt på från bara ett par meters håll.
Citera
2024-03-23, 14:07
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag tycker det är värre än så, rubrik ur svd: "Hon uttryckte oro för en av sina elever – sedan fick läraren Ulrica ... 170 sms med flera mordhot. Våldet mot skolpersonal ökar i hela Sverige ..." och dess artikel (iaf ingressen läsbar).

Jaha, då var frågan huruvida det var ett barn med svensk etnicitet i alla fall utredd.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Som gammal skolanställd kan jag intyga att det INTE var bättre förr. När jag knegade inom skolan för över 20 år sen kommer jag ihåg en kille som var 9-10 år som var totalt galen. Han kunde ta en sax och sätta mot andra barns halsar och säga att han skulle döda dem. Han hotade och slog både barn och vuxna. Trots att han både hade en speciallärare som satt med honom på lektionerna och hade regelbundna samtal med en barnpsykolog så fortsatte detta så länge jag var kvar på skolan.

Det löste dig alltså när du slutade. Check.

Jag kan garantera att det var bättre förr. GARANTERA! De problem vi har idag fanns inte på samma kartblad som de som fanns då. Hävdar man det så vet man inte hur vet var förr eller hur det är nu. Förr är inte 20 år sedan, för packet fanns i skolan redan då. Förr är hur det var fram till mitten av 80-talet generellt i Sverige. Inte ens stök-ungarna var de empatilösa psykopater vi ser idag. Jag gick på en högstadieskola med ca 500 elever. Det fanns en OBS-klass som samlade ihop de elever på skolan som inte kunde fungera i ett klassrum med andra. De var sammantaget 6-8 stycken, någon tjej resten killar. Under hela min skoltid inklusive gymnasiet såg jag inte ett enda slagsmål med knytnävar i skolan. Visst var det grupp och knuff ibland, men inte ett enda slagsmål. Jag gick på skolor med många elever. 5-6 parallellklasser i stort sätt på alla skolorna.

Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Nån vuxen behöver dra in ungen på en toa, ge honom tre lavetter, väsa att om han så mycket som höjer rösten så kommer han få så jävla mycket stryk att han kommer tappa alla tänderna.

Eller så gör man som pappan i True Detective, åker hem till ungfan och misshandlar pappan inför ögonen på honom.

Sen tar man ungen ifrån föräldrarna o låter han bli uppfostrad av vuxna som orkar engagera sig i honom.

Har en bekant som är anställd på en skola för att hålla ordning på psykopatungarna. Han är kampsportare sedan innan tonåren. Varit nere i Thailand i flera år och tränat. Jobbat som dörrvakt i decennier. Hans uppdrag på skolan är att när psykopatungarna (100% invandrare) slår/hotar/dampar i skolan så fångar han upp dem i korridoren, går in i städskrubben och misshandlar/hotar dem. Säger du så till Siv (läraren) igen så blir det 100 gånger mer stryk nästa gång. Psykopatungarna slutar i princip genast. Någon har hotat med att hämta pappa och då svarar han gör du det så kan han få stryk han också och jag spöar upp dina brorsor och kusiner med- fattar du det. Någon psykopatunge har hotat med någon kriminell släkting och då säger min bekant, menar du Ali? Gör du det, han kom väl ut i julas, jag känner honom, hälsa från mig. Några gånger har "Siv" eller rektorn sagt till honom att han inte borde slå dem och då säger han, fint lös det själva då så slutar jag. Nä nä, det var inte så jag menade, det är nog bra att du gör det du gör.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är en myt att det fungerade bra.

Det fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av 30DagarsKort
Vi har fallet ”Kevin” som visade sig vara ett polisiärt misslyckande i efterhand, annars kan jag inte komma på något där små barn mördat eller varit anklagade för mord i Sverige, vad som händer i Bangladesh och USA skiter jag i.

Detta är en överdriven reaktion och uppblåst bortom allt rim och reson, 7 åringar kan inte slåss korsningar och har inte kraften för att bryta ben eller orsaka allvarliga fysiska skador om ingen puttas från hög höjd eller ut framför bilar, det här är bara trams.

Mobbare mobbas för att ingen sätter ner foten, det här bygger karaktär och ger en läxa för livet till mobboffren, var en fjollig dörrmatta och spring till mamma&pappa vid minsta friktion eller stå upp för dig själv och försvara dig.

Fallet Kevin var väl inte ett polisiärt misslyckande utan en politisk order från regeringen? GW gick igenom det för några år sedan. De visste att det var en empatistörd invandrare som mördade Kevin, men det var val och S ville inte att valet skulle handla om invandringen och invandrarbrottsligheten. Ett utvidgat Lilla Saltsjöbadsavtalet helt enkelt. Youtuba på det, del 2 ett par minuter in.
Citera
2024-03-23, 14:10
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Farsan var generellt sett ingen stökig unge, eller i varje fall inte mer stökig än ungar normalt är i den åldern. Det som föranledde smällen och det faktum att farfar gav honom utegångsförbud och tvingade honom att "betala av" skulden för ruta och montering genom arbete, var att det inte var ett misstag att rutan krossades. Farsan och hans vänner avskydde tydligen vaktmästaren och hade bestämt sig för att med vilje panga hans kontorsfönster.

Farsan menade bestämt att tillrättavisningen inte blivit lika hård om han t.ex. råkat skjuta fel med en fotboll eller något sådant. Inte ens på den tiden så misshandlades barn för ingenting, generellt sett. Nu var det dock uppenbarligen gjort med vilje att ta sönder fönstret, då stenen var stor nog att man redan i den åldern borde ha vetat att rutan riskerade att gå sönder, samt det faktum att pappa kastade stenen mot rutan rakt på från bara ett par meters håll.

OK, förstår. Berättade din pappa varför de hatade vaktmästaren? Ungar får ju för sig saker ibland, men ibland kan det ju faktiskt finnas fog för hatet.
Citera
2024-03-23, 14:12
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
OK, förstår. Berättade din pappa varför de hatade vaktmästaren? Ungar får ju för sig saker ibland, men ibland kan det ju faktiskt finnas fog för hatet.

Som jag förstod det var det nog bara helt vanligt "ungar-tjafs". Vaktmästaren var väl lite sträng, typ.
Citera
2024-03-23, 14:26
Medlem
-oBo-s avatar
Barn som är så här utåtagerande i så här tidig ålder går sällan att rehabilitera utan att resten av samhället tar stor stryk, och även då är det inte säkert att de frisknar till. I vanlig svensk anda så är det så det kommer att bli. Våra normala barn kommer lida mer fram tills nån kärring med tveksam relation till benzo och alkohol kommer på att familjen behöver mer socialbidrag.

Fattar ni hur självhatande man måste vara som förälder för att sitta och skriva att det är stackars pojke som ropar på hjälp och som behöver mer resurser? Hur bra tror ni de andra barnen i klassen mår 5 dagar i veckan för att de måste vara runt ett sånt här psykfall? Det kommer en punkt där man måste inse att det inte går att dalta och ta den mjuka vägen hela tiden för att personer som detta barn ser det som en svaghet och KOMMER att utnyttja det fram tills det går riktigt illa och han blir inlåst. Knepet är att inte vara så jävla känslig och blödig, agera i förtid och eliminera det här barnet från alla sociala sammanhang snabbt och effektivt. Även ett barn ska kunna förlora priviligiet att vistas i det fria.

Det kan inte vara så att vi släpper allt för att ”hjälpa” de 1% av skolbarn som är cp, autistiska, antisociala och alla andra mentala snedvridningar på bekostnad av det fungerade samhället. Jag är så jävla trött på det tankesättet. Hjälp fittungen i ett isolerat rum men håll honom borta från mina barn.
Citera
2024-03-23, 14:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Ungen heter lärlund i efternamn. You do the math.
Citera
2024-03-23, 14:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Som jag förstod det var det nog bara helt vanligt "ungar-tjafs". Vaktmästaren var väl lite sträng, typ.

Förstår. Bra att det slutade som det gjorde. Idag hade rektorn suttit i fängelse och din pappa på väg in i kriminalitet. Vissa pojkar och ett fåtal tjejer kräver ett fast handlag. När män abdikerar rollen som auktoritet så växer det upp huliganer och snöflingor. Där är vi nu. Jag är så jäkla tacksam att mina barns mamma inte är woke/pk. Män är män och kvinnor kvinnor, det är inget snack om den saken från hennes sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in