Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
Särskolan har jag för mig är bara för utvecklingsstörda.
Tvivlar kompetens för att hantera våld finns där.
Är barnet så stökigt att den inte kan fungera i vanlig skolan så ska de definitivt iväg till specialskolor för problembarn.
Kanske en koncept att öppna i anslutning till våra fängelser.
Där finns kompetensen att hålla kontroll på våldsverkare och de måste erbjuda skola till alla minderåriga som gör våldsbrott, så man slår två flugor i en smäll här.
Det är inte omöjligt att denna eleven har diagnoser som skulle göra att han kvalar in på särskola. Isåfall hoppas man att denna eleven får den hjälp och stöttning som sådana elever behöver.
Kompetens för att hantera våld skall absolut finnas ute i skolorna...men denna kompetensen skall bestå av pedagogik, arbetssätt, bemötande, anpassningar som gör att våldsamma situationer inte uppstår (eller i vart fall minimeras)...och eftersom jag misstänker att du tillhör ett sådant släkte som menar att "dessa faktorer aldrig skulle kunna förebygga våld" eller "att det är omöjligt att vända en 7-åring med särskilda behov" så finns det givetvis hot/våld-utbildningar att gå...om man, som vuxen människa, skulle anse att man behöver detta gentemot en 7-åring...
Beträffande det du kallar för "specialskolor för problembarn" så kan det ABSOLUT vara en lösning. Men då skall det handla om att eleven flyttas dit p.g.a att det finns mer kompetens/resurser som kan hjälpa eleven, till ett bättre liv/skolgång, snarare än att det skall handla om en bestraffning eller konsekvens.
Din superide´ om att man borde ha "specialskolor" i anslutning till fängelser avhåller jag mig dock ifrån att bemöta!