2024-03-23, 10:53
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det är snarare skollagen, Skolverket och Skolinspektionen som är problemet, inte lärarkåren.
Skollagen, Skolverket, Skolinspektionen, alla är djupt påverkade av lärare. Och de kan inte heller genomföra sina ideologiska experiment utan att ha lärarna med sig.

På samma sätt som t.ex det är Vänsterläkare som gör att det är svårt att privatisera sjukhus, och som motarbetar sjukförsäkringar.
Citera
2024-03-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30DagarsKort
Det gäller 7 åringar, det är små barn som inte har fysiken för att skada någon på riktigt, vidare är väl pojkar och flickor jämnbördiga i den åldern.

Så hela grejen är trams, men kör ungarna kampsport och att slå tillbaka så kommer det lösa sig, mobbare mobbas för att dom får fortsätta, en mobbare med näsblödning slutar mobbas

Det har faktiskt hänt att små barn har dödat andra barn. Det är extremt sällsynt men det har hänt.

Man kan väl börja med och ta reda på varför ungen agerar som han gör. När man vet svaret så tar man fram lösningar för det.

PS Mobbaren kanske också lär sig kampsport.
Citera
2024-03-23, 11:11
Medlem
Gosifs avatar
Det behöver slås in vett i pojkjäveln. Dödshota andra barn? Dags att någon dödshotade pojken så han vet hur det känns.
Citera
2024-03-23, 11:31
Korkade vänster politik har skapat en hel generation av narcissister, grattis Sverige!

Kanske dags att börja uppfostra sina ungar?
Citera
2024-03-23, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det har faktiskt hänt att små barn har dödat andra barn. Det är extremt sällsynt men det har hänt.

Man kan väl börja med och ta reda på varför ungen agerar som han gör. När man vet svaret så tar man fram lösningar för det.

PS Mobbaren kanske också lär sig kampsport.

Vi har fallet ”Kevin” som visade sig vara ett polisiärt misslyckande i efterhand, annars kan jag inte komma på något där små barn mördat eller varit anklagade för mord i Sverige, vad som händer i Bangladesh och USA skiter jag i.

Detta är en överdriven reaktion och uppblåst bortom allt rim och reson, 7 åringar kan inte slåss korsningar och har inte kraften för att bryta ben eller orsaka allvarliga fysiska skador om ingen puttas från hög höjd eller ut framför bilar, det här är bara trams.

Mobbare mobbas för att ingen sätter ner foten, det här bygger karaktär och ger en läxa för livet till mobboffren, var en fjollig dörrmatta och spring till mamma&pappa vid minsta friktion eller stå upp för dig själv och försvara dig.
Citera
2024-03-23, 12:38
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Skollagen, Skolverket, Skolinspektionen, alla är djupt påverkade av lärare. Och de kan inte heller genomföra sina ideologiska experiment utan att ha lärarna med sig.

På samma sätt som t.ex det är Vänsterläkare som gör att det är svårt att privatisera sjukhus, och som motarbetar sjukförsäkringar.
Skollagen bestäms av våra folkvalda politiker. Skolverket, Skolinspektionen och samtliga skolor är skyldiga att följa skollagen.
Citera
2024-03-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Man får väl helt enkelt sätta koppel på ungen och tvinga någon av föräldrarna att vara med i skolan och hålla i kopplet. Alternativt stänger man av ungen och hänvisar till övriga elevers säkerhet.

Om jag förstått detta rätt så är pojken runt 7-årsåldern. Då vill jag bara säga att om man (läs kommunen, skolan, vuxenvärlden, samhället) skulle välja att stänga av en 7-åring(!) från skolan så är det ingenting annat än PINSAMT att vi idag, 2024, inte klarar av sätta in åtgärder och/eller anpassa bättre för sådana här elever än att vi måste stänga av dom.
Citera
2024-03-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Framförallt får man ju inte röra skitungarna. Avstängning är nog det enda rätta.

Det är otroligt att lyssna på människor med samma inställning som dig. Om jag förstått detta rätt så är denna pojken i 7-årsåldern. Då vill jag bara säga att om man (läs kommunen, skolan, vuxenvärlden, samhället) skulle välja att stänga av en 7-åring(!) från skolan så är det ingenting annat än PINSAMT att vi idag, 2024, inte klarar av sätta in rätt åtgärder och/eller anpassa bättre för sådana här elever än att vi måste stänga av dom!?
Citera
2024-03-23, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Som gammal skolanställd kan jag intyga att det INTE var bättre förr. När jag knegade inom skolan för över 20 år sen kommer jag ihåg en kille som var 9-10 år som var totalt galen. Han kunde ta en sax och sätta mot andra barns halsar och säga att han skulle döda dem. Han hotade och slog både barn och vuxna. Trots att han både hade en speciallärare som satt med honom på lektionerna och hade regelbundna samtal med en barnpsykolog så fortsatte detta så länge jag var kvar på skolan.

Tänker 70-talet när en sån kille hade fått en rejäl uppsträckning och andra gången hamnat i OBS-klass.
Citera
2024-03-23, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukloskan
Han har troligtvis beteendestörningar och damp och behöver egen assistent, kanske sitta avskilt och föräldrarna behöver säkert stöttning.
Skitbeteendet kommer väl hemifrån.

Görs inget nu kommer det gå åt helvete så skola, bup socialtjänst måste sätta in extrastöd nu.

Oj, här har vi en superpedagog tillika superpsykolog hör jag!

"Han har troligtvis beteendestörningar och damp (ADHD)" ..."Skitbeteendet kommer väl hemifrån"...
Lite tänkvärt för din del: Det kan inte vara så att "skitbeteendet" kommer av beteendestörningen och ADHD:n då?
Citera
2024-03-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Om jag förstått detta rätt så är pojken runt 7-årsåldern. Då vill jag bara säga att om man (läs kommunen, skolan, vuxenvärlden, samhället) skulle välja att stänga av en 7-åring(!) från skolan så är det ingenting annat än PINSAMT att vi idag, 2024, inte klarar av sätta in åtgärder och/eller anpassa bättre för sådana här elever än att vi måste stänga av dom.

Alltså, skolan vet precis vad man bör göra.
Sannolikt är det så att föräldrarna inte vill att det ska sättas in några åtgärder och har invändningar mot detta. "Kunden har alltid rätt".

Skolan har inga incitament överhuvudtaget att köra över sina kunders önskemål och förlora pengar om kunden är missnöjd och vill byta skola. Barnet är värt ca 120 000 kr/år och idag har alla skolor och kommuner dessutom ont om pengar, med nedskärningar och ekonomiska problem.

Skolan hoppas, som vanligt, på att detta inte blir en grej så de snabbt kan lägga locket på och hoppas på att inget allvarligt händer i framtiden. Sannolikt är de mycket missnöjda med att detta skrivs om offentligt.
Citera
2024-03-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Särskolan har jag för mig är bara för utvecklingsstörda.
Tvivlar kompetens för att hantera våld finns där.

Är barnet så stökigt att den inte kan fungera i vanlig skolan så ska de definitivt iväg till specialskolor för problembarn.
Kanske en koncept att öppna i anslutning till våra fängelser.
Där finns kompetensen att hålla kontroll på våldsverkare och de måste erbjuda skola till alla minderåriga som gör våldsbrott, så man slår två flugor i en smäll här.

Det är inte omöjligt att denna eleven har diagnoser som skulle göra att han kvalar in på särskola. Isåfall hoppas man att denna eleven får den hjälp och stöttning som sådana elever behöver.

Kompetens för att hantera våld skall absolut finnas ute i skolorna...men denna kompetensen skall bestå av pedagogik, arbetssätt, bemötande, anpassningar som gör att våldsamma situationer inte uppstår (eller i vart fall minimeras)...och eftersom jag misstänker att du tillhör ett sådant släkte som menar att "dessa faktorer aldrig skulle kunna förebygga våld" eller "att det är omöjligt att vända en 7-åring med särskilda behov" så finns det givetvis hot/våld-utbildningar att gå...om man, som vuxen människa, skulle anse att man behöver detta gentemot en 7-åring...

Beträffande det du kallar för "specialskolor för problembarn" så kan det ABSOLUT vara en lösning. Men då skall det handla om att eleven flyttas dit p.g.a att det finns mer kompetens/resurser som kan hjälpa eleven, till ett bättre liv/skolgång, snarare än att det skall handla om en bestraffning eller konsekvens.

Din superide´ om att man borde ha "specialskolor" i anslutning till fängelser avhåller jag mig dock ifrån att bemöta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in