2026-06-11, 15:00
Medlem
Kan säga att jag fick det här skickat av en nära vän som jobbar på en av dom största webshoparna i landet för just Thc-A och ja, det är färdigt , det är Thc-A som klassas o det beställs inget mer från deras sida så det är INTE nåt annat än det som säljs i b.la Sverige som klassas utan det gäller Thc-A't man kan få tag på här med .

Tydligen har flera webshopar idag gått ut med att dom stänger ner sina sidor helt pga detta.
Citera
2026-06-11, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Är du säker på detta? Vilka nivåer thca finns på en industrihampa?
Fel av mig. Det tycks stämma. Man får inte sälja industrihampa med över 0.3% potentiellt THC, (dvs THC + THCA*0,877). Däremot får man odla den.
Citera
2026-06-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Fel av mig. Det tycks stämma. Man får inte sälja industrihampa med över 0.3% potentiellt THC, (dvs THC + THCA*0,877). Däremot får man odla den.

Ja det verkade konstigt annars, för då skulle man kunnat bli hög på industrihampa.

Och OdCaBo hade fel ang. att dom igen skulle klassa fel substans. Inte många rätt från OdCaBo angående thca-status varken före eller efter fhm gick ut med att detta rekommenderas förbjudas.

Det skulle ju vara nån EU-regel som satte hinder här, som redan har varit ett hinder för klassning tidigare, enligt OdCaBo.
Citera
2026-06-11, 15:22
Medlem
Lichkings avatar
Ingen idé att få panik. Då vi lever i 2026 så är nog redan en ersättare redo
Citera
2026-06-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichking
Ingen idé att få panik. Då vi lever i 2026 så är nog redan en ersättare redo

En ersättare är inte önskvärd. Det är ju grejjen med thca, att den inte ersätter något utan är själva äkta varan. Du har säkert inte ens koll så långt att thca inte är en syntetisk noid, utan tror att det är spice..?
Citera
2026-06-11, 15:27
Medlem
Lichkings avatar
Citat:
En ersättare är inte önskvärd. Det är ju grejjen med thca, att den inte ersätter något utan är själva äkta varan. Du har säkert inte ens koll så långt att thca inte är en syntetisk noid, utan tror att det är spice..?

Jag vidarebefodrar enbart informationen jag läst till mig i community'n där flera av de större aktörerna är och hänger också.
Jag är mycket medveten om vad jag har rökt det senaste 2 åren
Citera
2026-06-11, 15:33
Medlem
Citat:
Det är ju bara THCA-A som klassas. Även THCA-B blir till delta-9 THC vid upphettning.
Citera
2026-06-11, 15:56
Medlem
Citat:
Det är ju bara THCA-A som klassas. Även THCA-B blir till delta-9 THC vid upphettning.

Det kanske är möjligt, men jag fattar inte vad som skiljer thca-a eller thca-b. Det är väl inte så svårt för dom att klassa det på nytt om handel med det sätter igång sen är alla vägar stängda?
Citera
2026-06-11, 16:08
Medlem
Citat:
Det kanske är möjligt, men jag fattar inte vad som skiljer thca-a eller thca-b. Det är väl inte så svårt för dom att klassa det på nytt om handel med det sätter igång sen är alla vägar stängda?
Ja, jag har precis samma funderingar som du. Märkligt att de inte klassar thc-b med en gång men det kommer sannolikt inom kort, det är i helt uppenbart att det är högsta prioritet för våra kriminella beslutsfattare att kriminella gäng ska ha ensamrätt på den ytterst lukrativa cannabismarknaden.
Citera
2026-06-11, 16:16
Medlem
Citat:
Detta skulle ju innebära att merparten av den industrihampa som du säger att Sverige inte kan förbjuda de facto kommer att narkotikaklassas. Majoriteten av EU godkänd hampa innehåller ju mer än 0.3% THC + THCA.

Jag vet inte exakt hur de testar industrihampa idag men generellt så innehåller cannabis THCA främst medan plantan är ung och växer. Redan under mognaden börjar en del THCA förvandlas till THC och speciellt under torkning så går processen mycket fortare. Man behöver inte värma THCA för att det ska dekarboxylera, det sker även i rumstemperatur. Man värmer det bara för att det ska ske omedelbart på några sekunder.

Varför är det här då viktigt? Jo, för att det är egentligen samma ämne/halt vi mäter, bara i olika stadier, olika mognadsgrad. Det är inte så att de bygger på varandra. När THC-halten ökar så minskar halten THCA motsvarande.

Om inte myndigheterna är helt inkompetenta (kan iofs vara fallet ibland, men inte överallt hela tiden) så mäter de förmodligen redan THC-halten i industrihampa efter att den mognat och torkats och från de delar av plantan som har högst halter. Dessutom värmer man upp materialet vid testning om det genomförs på samma sätt som forensisk testning. Det borde då inte göra någon skillnad.
Citera
2026-06-11, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Jag vet inte exakt hur de testar industrihampa idag men generellt så innehåller cannabis THCA främst medan plantan är ung och växer. Redan under mognaden börjar en del THCA förvandlas till THC och speciellt under torkning så går processen mycket fortare. Man behöver inte värma THCA för att det ska dekarboxylera, det sker även i rumstemperatur. Man värmer det bara för att det ska ske omedelbart på några sekunder.

Varför är det här då viktigt? Jo, för att det är egentligen samma ämne/halt vi mäter, bara i olika stadier, olika mognadsgrad. Det är inte så att de bygger på varandra. När THC-halten ökar så minskar halten THCA motsvarande.

Om inte myndigheterna är helt inkompetenta (kan iofs vara fallet ibland, men inte överallt hela tiden) så mäter de förmodligen redan THC-halten i industrihampa efter att den mognat och torkats och från de delar av plantan som har högst halter. Dessutom värmer man upp materialet vid testning om det genomförs på samma sätt som forensisk testning. Det borde då inte göra någon skillnad.
Ja, jag har redan konstaterat att jag hade fel angående detta. Ditt inlägg stämmer bra. Man räknar potentiellt THC enligt formeln THC+THCA*0,877. Detta får inte överstiga 0,3% i industrihampa som säljs.
Citera
2026-06-11, 16:24
Avstängd
Lifestealers avatar
Blir narkotikaklassat 14 juli.

Citat:
Substansen delta-9-THCA-A, som kommer att klassificeras som narkotika, omvandlas lätt till den psykoaktiva substansen delta-9-THC, vilket är substansen i cannabis som ger upphov till rus och sinnesförändringar. Substansen har förekommit i 11 samtal till Giftinformationscentralen mellan åren 2024 och 2026. Intag av e-cigaretter, pulver och bakverk rapporterades och e-cigaretter var mest förekommande i samtalen. Enligt Folkhälsomyndighetens underlag till regeringen förekommer missbruk och kan komma att öka i Sverige.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/06/regeringen-narkotikaklassar-18-substanser/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in