Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-30, 10:58
  #877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Selvfølgelig har Svahn mer å bevise på sprint. Hun har jo ikke en eneste mesterskapsmedalje der ennå. Svahn må nok bli en del bedre kapasitetsmessig til neste sesong om hun skal ha noen sjanse på å vinne skiathlon. 10 klassisk derimot kan hun fint ta en medalje. Hun er i outsidergruppen der, men en medalje er langt fra umulig.

Ja men frågan är vilken vinnardistans hon värderar högst med tanke på motståndet. Ett VM-guld på distans får väl ändå anses vara mer värt än ett sprintguld, även om guld är guld. Framförallt är motståndet betydligt tuffare på 10km klassiskt vilket även det skulle ranka ett eventuellt VM-guld där högre än ett sprintguld. Sen tycker jag personligen att det allt är något extra när en idrottare presterar över förväntan utanför sett eget gebit.
Citera
2024-03-30, 11:35
  #878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
5 milen går ju i fristil, där flera av Jonnas konkurrenter är svagare. Jag tänker på främst Ebba, Frida, Niskanen och Hennig. Diggins håller inte i 5 mil och Carl verkar ha blivit svagare i fristil samtidigt som hennes kapacitet i klassiskt har förbättrats. Personligen håller jag Claudel som en stark outsider ifall hon håller sig frisk och kan fixa problemet med EILO. Men att Jonna inte ska vara en favorit till 5 milen håller jag inte med.
När Frida är i form är hon en av världens bästa i skate.
Kolla tex Rukas jaktstart 2022 när hon parkerar både Ebba och resten av fältet.
Theodor och hon själv finner inte många saker att förbättra rent tekniskt i det loppet.
edit.
Kommer ihåg att Ebba i något intervjuprogram också nämnde det Frida gjorde i Ruka var ett av det bästa hon hade sett(rent tekniskt).


Finns även en jaktstart i Tds 2023 där hon parkerar övriga fältet.
Så.........Frida(i något sånär form) är absolut en av favoriterna på 5-milen.
__________________
Senast redigerad av smokieknife 2024-03-30 kl. 11:42.
Citera
2024-03-30, 11:42
  #879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Sant, Ebba och Frida är såklart bättre än Niskanen eller Hennig i fristil men i år var båda av dom starkare i klassiskt. Jonna däremot verkar vara starkare i år i fristil. Jag ser inte Frida eller Ebba som lika starka konkurrenter till Jonna i fristil, åtminstone inte i år. Men det är även känslan man fått de senaste åren.

Denna säsong känns det som att Frida och Ebba har presterat något bättre i klassiskt än i fristil, men Ebba har länge gjort en del väldigt bra prestationer i fritt och får väl ses som lika bra i båda stilarterna.

Några av Fridas bästa moment i karriären har varit i klassiskt, (10 k i Seefeld, de båda vinsterna i Holmenkollen) men förra säsongen kan jag nog tycka att höjdpunkterna var några av fristilsloppen.

Jonna kom fram som allra bäst på fristilssprint, men var under många år ca 20-30 sekunder eller mer efter t ex Ebba på 5 och 10 km fristil. Nu börjar det vara annorlunda, och det är verkligen kul att Jonna blivit alltmer stabil som distansåkare. Men det där med "senaste åren" vet jag väl inte om jag håller med om.
Citera
2024-03-30, 12:26
  #880
Medlem
[quote=bergen28|87823092]
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Jo visst, men det är en sådan toppform Jonna varit i vid 3 sina guld. Formen i Seefeld var nog på ungefär samma nivå.
Det tror jeg ikke. Da hadde hun nok ikke ligget bak Falla på tidspunktet hun falt.

Den där sprinten i Seefeld innehåller så många frågor:

Hur hade det sett ut om Skistad inte fällt sig själv i semifinalen? Hon hade definitivt slagit ut någon av Falla eller Stina Nilsson och gått till final. Det var väl framförallt Stina som troligen blivit utslagen i det läget när Skistad föll? Även om jag inte kommer ihåg hur läget var då med lucky loser-tiderna. Och väl i final, hade det slutat med ett guld eller hade krafterna börjat sina t ex innebärande att Falla, Dahlqvist och Sundling ändå legat före henne på toppen av sista backen upp? O s v.

Och givetvis undrar vi alla också vem som hade vunnit i det befintliga finalfältet om inte Dahlqvist och Sundling krokat ihop?

Ingen vet och vi får aldrig veta. Tur att det kommer nya tävlingar med jämna mellanrum så att vi kan få något nytt att fundera på..

För övrigt tycker jag det är dags att Jonna får vinna en masstart i distans, Linn har ju redan vinster av det slaget. Det var verkligen synd på det där valla-haveriet i Falun..
Citera
2024-03-30, 20:15
  #881
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1

Den där sprinten i Seefeld innehåller så många frågor:

Hur hade det sett ut om Skistad inte fällt sig själv i semifinalen? Hon hade definitivt slagit ut någon av Falla eller Stina Nilsson och gått till final. Det var väl framförallt Stina som troligen blivit utslagen i det läget när Skistad föll? Även om jag inte kommer ihåg hur läget var då med lucky loser-tiderna. Och väl i final, hade det slutat med ett guld eller hade krafterna börjat sina t ex innebärande att Falla, Dahlqvist och Sundling ändå legat före henne på toppen av sista backen upp? O s v.

Och givetvis undrar vi alla också vem som hade vunnit i det befintliga finalfältet om inte Dahlqvist och Sundling krokat ihop?

Ingen vet och vi får aldrig veta. Tur att det kommer nya tävlingar med jämna mellanrum så att vi kan få något nytt att fundera på..

För övrigt tycker jag det är dags att Jonna får vinna en masstart i distans, Linn har ju redan vinster av det slaget. Det var verkligen synd på det där valla-haveriet i Falun..
Blir väldigt mycket spekulation, men högst troligen hade hon slagit ut Mari Eide som gick vidare till final från just det heatet som 4a efter att Skistad fallit på upploppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in