Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-11, 12:07
  #1
Medlem
Ajss avatar
Har nyligen köpt en begagnat cykel av en polare.
men då man står upp och cyklar i tex backar eller för att få fart så "Släpper" något vid dreven/kedjan i ca ½ varv (på pedalen) sedan är det som det ska igen.
Slog pungen i ramen igår pga detta :/

Är det någon som har en aning om vad kan vara fel. det är en 24växlad cyckel (8x3)
Kedjan hoppar inte. och det händer ganska ofta. Jag tror att det kan bero på att spännaren (armen som går ner under bakre kugghjulen) är för dåligt spänd, men den är inte nämnvärt svgare än tidigare cyklar jag haft. Drev och kedja ser inte heller ut att vara skadade.
Citera
2006-08-11, 12:12
  #2
Medlem
flygers avatar
Antingen är kedja och drev utslitna, eller så hoppar väl spärrfuktionen som finns innanför bakdrevet över. Den spärren som gör att man kan frihjula och trampa bakåt.
Citera
2006-08-11, 12:13
  #3
Medlem
Titus pollos avatar
Jag skulle tippa att det är vajern till växeln som behöver spännas. Den drar inte "armen" som styr växlingen på bakhjulet tillräckligt i läge. Jag hade liknande problem med min mountainbike och lämnade in den där dom spände vajern. Detta är ett återkommande problem har jag märkt.
Citera
2006-08-11, 12:15
  #4
Medlem
Ajss avatar
okej, cykeln är ganska ny så allt borde inte vara så slitet.
Är "spärren" något man kan plocka upp och "laga" själv eller bör jag lämna in den?

har spännt och ställt in främre växlingen men inte bakre, får kolla om vajjern är rätt spänd, dock så fungerar alla växlar men ligger lite snett kan det bli problem skulle jag tro


Funkar det att smörja kedjan med 5-56 btw?
Citera
2006-08-11, 12:31
  #5
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajs

Funkar det att smörja kedjan med 5-56 btw?

5-56 Är ganska lättflyktigt och stannar inte kvar så länge på kedjan.
Ta motorolja eller ännu bättre kedjeolja eller kedjewax.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback