• 3
  • 4
2024-03-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Precis. Halva lnet i skuldsaneringen och andra halvan betalar pappan.

Solidariskt eller inte, det var detta kronofogden sjlva sa.

r du sker p att det inte bara r p pappret hlften av skulden skrivs in i saneringen fr att de behver en summa och sen i slutndan s ker pappan p det som r kvar efter saneringen r avslutad nd? Lter rimligare
Citera
2024-05-20, 09:55
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligerumpnissen
Hej,

Jag r i ett inledande av skuldsanering och vi hller p att faststlla detaljer. Jag har en skuld till collector bank p 215 000 kr tillsammans med min far och collector vgrar rapportera denna till kronofogden. Budgetrdgivningen sger att det r deras skyldighet att utreda om jag har den hr skulden samt om den skall tas med men min handlggare sger att dom gjort vad som kan genom att skicka en begran till collector om att rapportera. Finns det ngon hr som varit i liknande sits dr en skuld inte rknas med i saneringen? Jag kommer ju d frmodligen ha kvar den i min kreditversikt ven om 4 r nr saneringen vntas vara ver?

En vn till mig fick skuldsanering men csn beviljade inte, hon hade inte s jttestor skuld s hon sparade ihop och betalade av den nr skuldsaneringen var klar.
Citera
2024-05-22, 19:12
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
En vn till mig fick skuldsanering men csn beviljade inte, hon hade inte s jttestor skuld s hon sparade ihop och betalade av den nr skuldsaneringen var klar.

S funkar det inte.

Alla skulder, knda som oknda ingr s lnge kfm beviljar skuldsanering.
Citera
2024-05-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
S funkar det inte.

Alla skulder, knda som oknda ingr s lnge kfm beviljar skuldsanering.

CSN skriver sjlva : Normalt sett ingr alla skulder i sin helhet i en skuldsanering. Men fr studieln r det bara den del av skulden som har frfallit till betalning det datum en skuldsanering inleds som ingr, det vill sga de belopp som innan skuldsaneringen har ingtt i en betalningsplan, men inte har blivit betalda.

Eftersom betalningsplanerna hos CSN ofta strcker sig ver mnga r innebr det fr de flesta att hela skulden inte kommer att ing i skuldsaneringen. Det innebr att mnga har kvar en skuld till CSN ven efter en genomfrd skuldsanering.
Citera
2024-05-23, 18:04
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det r helt t helvete att du ska komma undan dina egna skapade skulder, skuldsanering borde omedelbart avskaffas!
Jag grter inte ver att kreditinstitut som lnar ut pengar till mnniskor som i det nrmaste r frstndshandikappade (vilket man r om man tar den hr typen av ln) frlorar pengar nr lntagarna beviljas skuldsanering. Dessutom s betalar de andra lntagarna i form av skyhga rntor.
Citera
2024-05-23, 23:29
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligglagt
CSN skriver sjlva : Normalt sett ingr alla skulder i sin helhet i en skuldsanering. Men fr studieln r det bara den del av skulden som har frfallit till betalning det datum en skuldsanering inleds som ingr, det vill sga de belopp som innan skuldsaneringen har ingtt i en betalningsplan, men inte har blivit betalda.

Eftersom betalningsplanerna hos CSN ofta strcker sig ver mnga r innebr det fr de flesta att hela skulden inte kommer att ing i skuldsaneringen. Det innebr att mnga har kvar en skuld till CSN ven efter en genomfrd skuldsanering.

Sjlvklart kan inte framtida ln och krediter man tar ing.

Jag frstr deras frtydligande, men det r som jag skrev.

Fr du skuldsanering idag ingr inte ditt CSNln du tar nsta termin. ven om det r beviljat. Rtt sjlvklart.
Citera
2024-05-26, 07:11
Medlem
Citat:
Sjlvklart kan inte framtida ln och krediter man tar ing.

Jag frstr deras frtydligande, men det r som jag skrev.

Fr du skuldsanering idag ingr inte ditt CSNln du tar nsta termin. ven om det r beviljat. Rtt sjlvklart.

Jag hller inte med. Det CSN skriver r att det bara r den del av skulden (allts ett redan taget ln) som har frfallit till betalning det datum en skuldsanering inleds som ingr. Det framgr ocks av rttsfallet NJA 1997 s. 717
Citera
2024-05-26, 09:45
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Jag hller inte med. Det CSN skriver r att det bara r den del av skulden (allts ett redan taget ln) som har frfallit till betalning det datum en skuldsanering inleds som ingr. Det framgr ocks av rttsfallet NJA 1997 s. 717

Men det var ju det jag skrev frn brjan. Som du citerade med csn.

Alla skulder man har ingr, knda som oknda.

Ej frfallda eller nnu ej upplnade krediter ingr s klart inte.
Citera
2024-06-05, 10:08
Medlem
Citat:
Men det var ju det jag skrev frn brjan. Som du citerade med csn.

Alla skulder man har ingr, knda som oknda.

Ej frfallda eller nnu ej upplnade krediter ingr s klart inte.
Fr man behlla bilen vrde knappt 10000 vid skuldsanering
Citera
2024-06-05, 17:57
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze
Fr man behlla bilen vrde knappt 10000 vid skuldsanering

Om du behver den gr din inkomst kommer du f behlla den.
Citera
2024-11-28, 00:08
Medlem
rex144s avatar
Citat:

CSN r luriga... de vill nog att bara de obetalda avbetalningar som gtt vidare till Kronofogden som ska omfattas av skuldsaneringen
s i praktiken kan det bli s att om man har 200.000kr i skuld till CSN och hos Kronofogden finns bara 20.000kr d resterande 180.000kr kommer inte omfattas av skuldsaneringen?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in