2024-03-20, 01:36
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligerumpnissen
Har du ens läst vad jag skriver? Det var väl det första jag gjorde ändå? Är du ett troll eller? Hur kan du ens uttala dig om en annan persons situation utan att veta hur det ligger till? Jag har redan betalt totalt närmre 100 000 kronor i ränta på det lånet och dom hade fått ytterligare 70 000 kronor igenom min skuldsanering plus då det min far betalar in (över 3000 kr i månaden) som jag kommer ge honom från min egen existensminimumsficka för att inte påverka honom. Så jag tror inte det lider någon nöd på collector bank. Däremot lider det nog en nöd på mina barn som tvingas växa upp med 10 års konsekvenser för ett snedsteg jag gjort när det hela hade kunnat vara över om ”bara” 4 år om alla banker hade tagit sitt ansvar och följt reglerna.

Det är helt åt helvete att du ska komma undan dina egna skapade skulder, skuldsanering borde omedelbart avskaffas!
Citera
2024-03-20, 02:57
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Men vad skulle man vinna genom att påstå att man har skulder till personer som man inte har skulder till?

Enda grejen jag kan komma på är att man på så sätt kan få upp den totala skuldbördan och på så sätt ha lättare att få skuldsanering beviljad. Det var kanske så du menade? Man lär ju inte få skuldsanering om man är skyldig Klarna 100 000 kr, men läggs det till en miljon eller två i privata skulder så blir det ju (i teorin) lättare.
Tänkte lite nu på morgonen i asien. Jag fixar en skuld på 300,000 till min polare som ska få skuldsanering framaöver tex. Har han då skulder på 800 papp då finns det helt plötsligt skulder på 1.1 mille. Dvs 300.000 fuskade pengar. Det måste ju innebära att jag får ta del av hans pengar när skuldsaneringen träder i kraft.
I runda slängar komer jag kanske att få 30% för skulderna ska ju fördelas så att alla får lika.
Dvs man kan vinna på denna deal.
Citera
2024-03-20, 10:16
Medlem
Uppdatering: budgetrådgivningen ringde kronofogden åt mig och menade på att skulden från collector måste räknas in. Annars blir mitt fall praxis för att collector skall kunna fortsätta undanta skulder även för andra. Kronofogden sa att om jag inte godkänner avbetalningsplanen så får jag inte heller någon skuldsanering. Då sa budgetrådgivningen att om det kommer se ut såhär framöver så kan alla banker bara göra samma sak och inte rapportera till kronofogden och helt plötsligt är det ingen som kan få skuldsanering. Det resonemanget tror jag gick fram till kronofogden. Jag fick förlängd möjlighet att besvara planen medans dom fortsätter jaga collector. Samtidigt skall budgetrådgivningen ta hjälp av jurist för att se över möjligheterna. Budgetrådgivningen säger stenhårt att jag inte skall acceptera en sanering utan dessa 215 000 kr då det blir konsekvenser för mig, min far och även eventuellt för framtidens skuldsaneringar.
Citera
2024-03-20, 23:07
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Uppdatering: budgetrådgivningen ringde kronofogden åt mig och menade på att skulden från collector måste räknas in. Annars blir mitt fall praxis för att collector skall kunna fortsätta undanta skulder även för andra. Kronofogden sa att om jag inte godkänner avbetalningsplanen så får jag inte heller någon skuldsanering. Då sa budgetrådgivningen att om det kommer se ut såhär framöver så kan alla banker bara göra samma sak och inte rapportera till kronofogden och helt plötsligt är det ingen som kan få skuldsanering. Det resonemanget tror jag gick fram till kronofogden. Jag fick förlängd möjlighet att besvara planen medans dom fortsätter jaga collector. Samtidigt skall budgetrådgivningen ta hjälp av jurist för att se över möjligheterna. Budgetrådgivningen säger stenhårt att jag inte skall acceptera en sanering utan dessa 215 000 kr då det blir konsekvenser för mig, min far och även eventuellt för framtidens skuldsaneringar.

Problemet är att det inte alls blir så för alla, för alla har inte en medlåntagare. Man skall ALDRIG ha det på ett blancolån eller kredit.

Jag är rätt säker på att din pappa kommer åka på att betala detta själv.
Citera
2024-03-21, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Problemet är att det inte alls blir så för alla, för alla har inte en medlåntagare. Man skall ALDRIG ha det på ett blancolån eller kredit.

Jag är rätt säker på att din pappa kommer åka på att betala detta själv.

Budgetrådgivningen hade någon juristkontakt på det lokala kronofogdekontoret som sa att skulden skall finnas med i min sanering och juristerna hjälper mig med att kräva in rapporten från collector. 😉
Citera
2024-03-21, 11:04
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Budgetrådgivningen hade någon juristkontakt på det lokala kronofogdekontoret som sa att skulden skall finnas med i min sanering och juristerna hjälper mig med att kräva in rapporten från collector. 😉

Det kanske den gör. Men din pappa kommer ha kvar betalansvaret på den del som ej kommer in via dina pengar.

Osäker på hur räntan påverkas dock. Skulder i en sanering får fryst ränta.
Citera
2024-03-21, 17:19
Medlem
[quote=_killah|87731856]Det kanske den gör. Men din pappa kommer ha kvar betalansvaret på den del som ej kommer in via dina pengar.
/QUOTE]

Så lär det definitivt bli, TS bidrar till skulden via saneringen i 5 år och sen står farsan ensam med det som blir kvar av skulden efter de åren. Utan regressrätt oxå skall tilläggas.
Citera
2024-03-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det kanske den gör. Men din pappa kommer ha kvar betalansvaret på den del som ej kommer in via dina pengar.

Osäker på hur räntan påverkas dock. Skulder i en sanering får fryst ränta.

Jag tjänar helt ok med pengar, så det där löser jag när tiden kommer. Det hade sett värre ut för mig om denna skulden hade hamnat utanför
Citera
2024-03-22, 22:17
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Jag tjänar helt ok med pengar, så det där löser jag när tiden kommer. Det hade sett värre ut för mig om denna skulden hade hamnat utanför

Kan bli tight o betala pappas del med skuldsanering. Men du kanske löser de på nå smidigt sätt.
Citera
2024-03-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Vad menar du med "pappans del", aldrig hört talas om solidariskt betalningsansvar? Det är lixom hela poängen med att en bank kräver medlåntagare, att de har en till person att kräva hela skulden på om den första strular.
Om han och pappan har ett lån tillsammans och TS söker skuldsanering då är det bara TS del som åker till skuldsanering, pappans del blir kvar som ett lån.

Har själva kollat detta för en bekant.
Citera
2024-03-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Om han och pappan har ett lån tillsammans och TS söker skuldsanering då är det bara TS del som åker till skuldsanering, pappans del blir kvar som ett lån.

Har själva kollat detta för en bekant.

Vadå del, båda är precis lika betalningsansvariga för hela lånet. Eller menar du att halva lånet skulle ingå i skuldsaneringen och pappan får behålla andra halvan som lån? Det är verkligen inte det solidariskt betalningsansvar innebär.
Citera
2024-03-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Vadå del, båda är precis lika betalningsansvariga för hela lånet. Eller menar du att halva lånet skulle ingå i skuldsaneringen och pappan får behålla andra halvan som lån? Det är verkligen inte det solidariskt betalningsansvar innebär.
Precis. Halva lånet i skuldsaneringen och andra halvan betalar pappan.

Solidariskt eller inte, det var detta kronofogden själva sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in