• 3
  • 4
2024-03-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Precis. Halva lånet i skuldsaneringen och andra halvan betalar pappan.

Solidariskt eller inte, det var detta kronofogden själva sa.

Är du säker på att det inte bara är på pappret hälften av skulden skrivs in i saneringen för att de behöver en summa och sen i slutändan så åker pappan på det som är kvar efter saneringen är avslutad ändå? Låter rimligare
Citera
2024-05-20, 09:55
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligerumpnissen
Hej,

Jag är i ett inledande av skuldsanering och vi håller på att fastställa detaljer. Jag har en skuld till collector bank på 215 000 kr tillsammans med min far och collector vägrar rapportera denna till kronofogden. Budgetrådgivningen säger att det är deras skyldighet att utreda om jag har den här skulden samt om den skall tas med men min handläggare säger att dom gjort vad som kan genom att skicka en begäran till collector om att rapportera. Finns det någon här som varit i liknande sits där en skuld inte räknas med i saneringen? Jag kommer ju då förmodligen ha kvar den i min kreditöversikt även om 4 år när saneringen väntas vara över?

En vän till mig fick skuldsanering men csn beviljade inte, hon hade inte så jättestor skuld så hon sparade ihop och betalade av den när skuldsaneringen var klar.
Citera
2024-05-22, 19:12
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
En vän till mig fick skuldsanering men csn beviljade inte, hon hade inte så jättestor skuld så hon sparade ihop och betalade av den när skuldsaneringen var klar.

Så funkar det inte.

Alla skulder, kända som okända ingår så länge kfm beviljar skuldsanering.
Citera
2024-05-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Så funkar det inte.

Alla skulder, kända som okända ingår så länge kfm beviljar skuldsanering.

CSN skriver själva : Normalt sett ingår alla skulder i sin helhet i en skuldsanering. Men för studielån är det bara den del av skulden som har förfallit till betalning det datum en skuldsanering inleds som ingår, det vill säga de belopp som innan skuldsaneringen har ingått i en betalningsplan, men inte har blivit betalda.

Eftersom betalningsplanerna hos CSN ofta sträcker sig över många år innebär det för de flesta att hela skulden inte kommer att ingå i skuldsaneringen. Det innebär att många har kvar en skuld till CSN även efter en genomförd skuldsanering.
Citera
2024-05-23, 18:04
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det är helt åt helvete att du ska komma undan dina egna skapade skulder, skuldsanering borde omedelbart avskaffas!
Jag gråter inte över att kreditinstitut som lånar ut pengar till människor som i det närmaste är förståndshandikappade (vilket man är om man tar den här typen av lån) förlorar pengar när låntagarna beviljas skuldsanering. Dessutom så betalar de andra låntagarna i form av skyhöga räntor.
Citera
2024-05-23, 23:29
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligglagt
CSN skriver själva : Normalt sett ingår alla skulder i sin helhet i en skuldsanering. Men för studielån är det bara den del av skulden som har förfallit till betalning det datum en skuldsanering inleds som ingår, det vill säga de belopp som innan skuldsaneringen har ingått i en betalningsplan, men inte har blivit betalda.

Eftersom betalningsplanerna hos CSN ofta sträcker sig över många år innebär det för de flesta att hela skulden inte kommer att ingå i skuldsaneringen. Det innebär att många har kvar en skuld till CSN även efter en genomförd skuldsanering.

Självklart kan inte framtida lån och krediter man tar ingå.

Jag förstår deras förtydligande, men det är som jag skrev.

Får du skuldsanering idag ingår inte ditt CSNlån du tar nästa termin. Även om det är beviljat. Rätt självklart.
Citera
2024-05-26, 07:11
Medlem
Citat:
Självklart kan inte framtida lån och krediter man tar ingå.

Jag förstår deras förtydligande, men det är som jag skrev.

Får du skuldsanering idag ingår inte ditt CSNlån du tar nästa termin. Även om det är beviljat. Rätt självklart.

Jag håller inte med. Det CSN skriver är att det bara är den del av skulden (alltså ett redan taget lån) som har förfallit till betalning det datum en skuldsanering inleds som ingår. Det framgår också av rättsfallet NJA 1997 s. 717
Citera
2024-05-26, 09:45
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Jag håller inte med. Det CSN skriver är att det bara är den del av skulden (alltså ett redan taget lån) som har förfallit till betalning det datum en skuldsanering inleds som ingår. Det framgår också av rättsfallet NJA 1997 s. 717

Men det var ju det jag skrev från början. Som du citerade med csn.

Alla skulder man har ingår, kända som okända.

Ej förfallda eller ännu ej upplånade krediter ingår så klart inte.
Citera
2024-06-05, 10:08
Medlem
Citat:
Men det var ju det jag skrev från början. Som du citerade med csn.

Alla skulder man har ingår, kända som okända.

Ej förfallda eller ännu ej upplånade krediter ingår så klart inte.
Får man behålla bilen värde knappt 10000 vid skuldsanering
Citera
2024-06-05, 17:57
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze
Får man behålla bilen värde knappt 10000 vid skuldsanering

Om du behöver den gör din inkomst kommer du få behålla den.
Citera
2024-11-28, 00:08
Medlem
rex144s avatar
Citat:

CSN är luriga... de vill nog att bara de obetalda avbetalningar som gått vidare till Kronofogden som ska omfattas av skuldsaneringen
så i praktiken kan det bli så att om man har 200.000kr i skuld till CSN och hos Kronofogden finns bara 20.000kr då resterande 180.000kr kommer inte omfattas av skuldsaneringen?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in