Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-19, 07:11
  #1
Medlem
Hej,

Jag behöver lite råd för mitt hemmakontor. Jag har min stationära dator samt min jobb laptop som jag vill kunna ha till samma skärm samt tangentbord och mus till.

Min stationära dator kommer alltid stå på skrivbordet (L skrivbord med skärm i mitten) och kan därmed vara inkopplad jämt, samma med datormus och tangentbord, men jag måste även fixa någon typ av docka till jobb laptopen och vill då även ha en switch som gör det enkelt att ändra om skärm och tillbehör när jag ska jobba.

Den stationära datorn har bara vanlig USB, samma med mus och tangent (funderar på att fixa en kombo trådlös där det är ett USB till både tangentbord och mus). Min jobbdator har USB-C och min skärm HDMI.

Jag har nog tänkt köpa annan skärm också men tänker att det brukar vara HDMI så är nog lugnt.

Jag har inte hittat någon Switch som har både vanlig USB och USB-C (tänker även att en ny stationär dator framöver sannolikt kommer ha USB-C, så vill ha det i åtanke också, dvs två USB-C uttag).

Är det någon som har något tips på prisvärd/ bra produkt? Priserna på dessa switcher kan ju variera något enormt. Tar tacksamt emot feedback angående smidigt sätt med docka för laptopen också.

Tack på förhand
Citera
2024-03-19, 07:57
  #2
Avstängd
PalmeKillers avatar
Är det KVM switch som TS har? Det finns apaptrar mellan USB C och USB A. Är det en KVM swisch som bör möjlgihet att swish mellan 2 HDMI signaler finnas. På laptopen bero sedan på vad man har för USB C hub, dom finns i massor av utförande.
Citera
2024-03-19, 07:58
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunshineandstuff
Hej,

Jag behöver lite råd för mitt hemmakontor. Jag har min stationära dator samt min jobb laptop som jag vill kunna ha till samma skärm samt tangentbord och mus till.

Min stationära dator kommer alltid stå på skrivbordet (L skrivbord med skärm i mitten) och kan därmed vara inkopplad jämt, samma med datormus och tangentbord, men jag måste även fixa någon typ av docka till jobb laptopen och vill då även ha en switch som gör det enkelt att ändra om skärm och tillbehör när jag ska jobba.

Den stationära datorn har bara vanlig USB, samma med mus och tangent (funderar på att fixa en kombo trådlös där det är ett USB till både tangentbord och mus). Min jobbdator har USB-C och min skärm HDMI.

Jag har nog tänkt köpa annan skärm också men tänker att det brukar vara HDMI så är nog lugnt.

Jag har inte hittat någon Switch som har både vanlig USB och USB-C (tänker även att en ny stationär dator framöver sannolikt kommer ha USB-C, så vill ha det i åtanke också, dvs två USB-C uttag).

Är det någon som har något tips på prisvärd/ bra produkt? Priserna på dessa switcher kan ju variera något enormt. Tar tacksamt emot feedback angående smidigt sätt med docka för laptopen också.

Tack på förhand
Switch? Bluetooth tangentbord och mus där du väljer viken dator du ska jobba mot.
Moderna skärmar ansluts med USB-C, inte HDMI. Moderna laptops har ingen docka.
Citera
2024-03-28, 09:10
  #4
Medlem
0A0As avatar
Det finns också mjukvarubaserad KVM. Jag kommer inte ihåg alla produkter, men har för mig att jag testade en sådan från Synergy.

Hittade produkten med Google. Den kostar $29 för 3 stycken datorer. Det finns också en avancerad för $59 med stöd för 15 datorer.

https://symless.com/synergy/software-kvm
Citera
2024-03-28, 11:35
  #5
Medlem
matsqqs avatar
Två alternativa strategier

1) bara köpa en billig usb-switch (ev gamla typen usb) och använda switchens knapp för att byta usb-enheterna dvs tangentbord/mus etc - sen DESSUTOM en tryckning på skärmens (source-knapp) också för att switcha ingångskälla för skärmen
(total TVÅ tryck för att byta - men billigare/enklare switch och stabil funktion)

2) om möjligt och jobbet tillåter det (ju större företag - ju mindre chans att detta kommer att funka då de ofta stryper ned sånt) , sätt upp jobb-pc:n som remote desktop och logga på den i ett fönster från din privata-PC (kräver lite konfiguration) - då behöver du inte alls ha annat än din privata pc inkopplad mot skärm & tangentbord
Citera
2024-03-28, 16:10
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunshineandstuff
Hej,

Jag behöver lite råd för mitt hemmakontor. Jag har min stationära dator samt min jobb laptop som jag vill kunna ha till samma skärm samt tangentbord och mus till.

Min stationära dator kommer alltid stå på skrivbordet (L skrivbord med skärm i mitten) och kan därmed vara inkopplad jämt, samma med datormus och tangentbord, men jag måste även fixa någon typ av docka till jobb laptopen och vill då även ha en switch som gör det enkelt att ändra om skärm och tillbehör när jag ska jobba.

Den stationära datorn har bara vanlig USB, samma med mus och tangent (funderar på att fixa en kombo trådlös där det är ett USB till både tangentbord och mus). Min jobbdator har USB-C och min skärm HDMI.

Jag har nog tänkt köpa annan skärm också men tänker att det brukar vara HDMI så är nog lugnt.

Jag har inte hittat någon Switch som har både vanlig USB och USB-C (tänker även att en ny stationär dator framöver sannolikt kommer ha USB-C, så vill ha det i åtanke också, dvs två USB-C uttag).

Är det någon som har något tips på prisvärd/ bra produkt? Priserna på dessa switcher kan ju variera något enormt. Tar tacksamt emot feedback angående smidigt sätt med docka för laptopen också.

Tack på förhand
Nu framstår man väl som nåt fornfynd, men den lösning jag har för att snabbt switcha mellan spel och jobbdator är en atenswitch för usb, samt en hdmiswitch för skärmen.

hdmiswitchen köpte jag på elgiganten (eller vad det nu var) för nån hundralapp och atenswitchen var typ en sån här (om inte exakt en sån här)
https://www.dustinhome.se/product/50...rollToTab=true
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback