2025-04-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Det är väl bara att gratulera om målare är dagens överklass. vad som förvånar mig är att det icke är få i dagens samhälle som väljer detta yrke. Utbildningen är ringa och lönen är hög.
Varför föredrar folk arbetslöshet eller yrken med lägre lön......?....

Pratade med en målare för ett par månader sedan och han berättade att han hade svåra smärtor i axlar och rygg och åt starka smärtstillande för att kunna sova på nätterna, så när byfånar säger, fan målare tjäna bra vettu, nä det gör man inte ifall man slår ut det på hela livet där man får leva med svåra smärtor, skulle det vara värt ett par extra kronor i månaden?
Citera
2025-04-12, 02:58
Medlem
Kakashi1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Pratade med en målare för ett par månader sedan och han berättade att han hade svåra smärtor i axlar och rygg och åt starka smärtstillande för att kunna sova på nätterna, så när byfånar säger, fan målare tjäna bra vettu, nä det gör man inte ifall man slår ut det på hela livet där man får leva med svåra smärtor, skulle det vara värt ett par extra kronor i månaden?

Är huvudet dumt får kroppen lida. Någonsin hört talats om att jobba på rätt sätt? ''Ergonomi''
Citera
2025-04-13, 10:14
Medlem
Jag har varit i hantverksvängen ett tag efter jag tröttnade på mitt stillasittande jobb. Min erfarenhet är att verkliga löner är mycket högre än vad lönestatestiken säger. Vet inte om det kan bero på att mycket lärlingar drar ner snittlönerna och enmanna företagare som hellre sparar kapital i bolaget och tar utdelning än en hög lön osv.

Målare, vvs montörer och elektriker ligger snarare runt 550.000-620.000 per år om man har några års erfarenhet. I byggnads avtalet har dom också 25 kr per mil skattefritt direkt på lönen som många utnyttjar genom åka 4-5 stycken i en billig bil man köper tillsammans och skriva sig på max avståndet från arbeter, tror det är 16 mil per dag som är max.
Dvs ca 8800 kr till skattefritt ovanpå lönen.

Även om avtalet säger 40% vid övertid så är det mer eller mindre praxxis att erbjudas minst 100% för ställa upp.

Så är man beredd att jobba på traktamente och mycket övertid finns det absolut målare som tjänar över miljonen om året på ackord.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
En målare tjänar drygt 30000- i månaden. Vilket får ses som en hyfsad lön med tanke på vilken utbildning som krävs. Är du pigg och ung kan du alltid jobba extra på helgerna. Om det är något status i yrket vet jag inte. Men högre än att gå arbetslös...Go for it...
Citera
2025-04-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metallstol
Hej,

Ställer denna fråga för att jag hör hela tiden att målare och snickare tjänar mycket pengar. Tänkte ställa frågan till er som jobbar/har jobbat som målare/snickare. Är det verkligen sant? Hur mycket tjänar/tjänade ni som lägst och högst?

Jag själv är uppväxt i familjen där ekonomin har varit sådär... Vi var inte rent fattiga, men hade inte "lyxen" att köpa vad vi vill. Håller på att ansöka mig till målare. Därför tänkte jag ställa frågan. Vill få mer information innan jag börjar utbildningen.

P.S. Ber om ursäkt för min svenska och ber om ursäkt om jag har skrivit fel inlägg på fel avdelning.

Väntar på era svar
Du blir inte Målare efter en kurs du blir Läring !!!!
Vill du tjäna pengar inom bygg? Då har jag några råd att ge dig. nja det är några få av ackorsdgubbarna som tjänar dom där pengarna du hör tala om. (kan tjäna är aldrig samma sak som "tjänar" få in det i huvet" "man kan vinna på en lott" vist ! right then)

1 Gå med i A-kassan dag ett, bara IQ-befriade klappjärn gör inte det och åker ständigt på trubbel. Du får höra sen... Ug h ugghh ööö men jag visste inte. ja goddag yxskaft.

orsaken är att allt räknas in om du blir arbetslös,
Det är nämligen så att blir du arbetslös och inte är med i en A-kassa så sänkas alla andra bidrag från försäkringskassan. Om du blir sjuk och inte är med i a-kassan då får de att mat tusenlappar mindre i månaden. SGI (Som du skall plugga in rätt av nu. Du skall känna till vad SGI är.

Detta är det första du måste ha koll på när du går in i "vår bransch".

men men

Det är väldigt bra att vara med i fackförbundet du kommer höra mycket skit om facket men facket har räddat mig många gånger. Som senast fick jag ut pengar av en försäkring på 16.000 SEK. Under en tid när jag var sjuk. Det betalar många års inbetalninger.

ja just det, när du går med i facket då får du en bok och där står det exakt vad du skall ha.

Man räknar timmar där 111 spänn timmen är lägst och det är vad du kommer få första året nu räkans nog utbildning med i timmarna.
Du skall göra 6800 timmar punkt.

Gå med i facket så får du en bok där allt står och du får gå en kurs som du skall gå för att lära dig avtalet. Det är väldigt bra att gå med i början, lära sig avtalet så har man bra koll. Sen kan man alltid välja att gå ur så klart men för mig har det lönas sig väldigt mycket att vara med.

Det finns välldigt många fula rbetgivare som tror eller vet men gör ändå som dom vill. ja har haft arbetsgivare som fulat sig, fått rätt med hjälp av facket ett par gånger genom livet och det har gett mig minst över en årslön i mer lön bara genom att vara med. Det har handlat om företagare som fuskat med semesterutbetalning och betalat för låg lön om vartannat. Magiskt nog så har dom flesta bara fel åt det hållet att dom betalar för lite, att någon betalat för mycket har bara hänt en enda gång under alla år som jag vart med om. Det måste vara magi men alla har allså ljugit om saken. men oj ett misstag

Poängen är att du måste hålla koll, räkna exakt så att ingen blåser dig. men ändå särskilt kommer du inte bli. Du tjänar lite mer än dom som har sämst betalt. eller som du sa kommer från fattig familj, jag växte upp med samma sak och målerit var ju en väg bort helt klart.

Men nåt du skall ha klart för dig är att du kommer aldrig någonsin kunna tjäna pengar inom bygg genom att jobba hårt, tjäna pengar gör man genom att arbeta smartare. Arbeta smart gör man genom att gå fackförebundets kurser i ackordslistan bland annat. Lär dig hur man mäter ackordet. vad ett arbetsmoment är , hur du delar upp det. vad ingår, vad ingår inte. vad kan du skriva upp extratid för, det skall du kunna utantill. Då Kan du "tjäna pengar". Några jag jobbat med tjänade 400-450 SEK timmen föra skatt och det stämde när jag fick "Lönen"

Detta är din Bibel från o med nu i dag https://www.malerifakta.se/

Bli rik det blir man inte genom att köpa en ny dyr bli, rik blir man genom investera i något som ger avkastning på lång sikt. Bäst investering kan vara bostad, sämst bil.

Det är inte din lön som bestämmer om du blir rik, det är vad du gör med pengarna.

Living for paycheck är ett uttryck. Nästan alla lever under det tyvärr och det är ju det som gör att folk blir fattiga och är på noll dagen när inkomsten inte kommer. ja själv har apart så när jag blir arbetslös då har jag kunnat köpa hobbygrejer som jag hållit på med för att då finns det hur mycket tid som helst.

Aja du ger din nu in i det mest fysiskt krävande jobb som finns, det är bra att träna lite. Rodd , räckhjäv + Bålstyrka är det du har mest nytta av och lätt kondition. Sen liten allmän träning bara. Stora muskler har du noll nytta av inom det här yrket.

Farligt yrke nuförtiden, det mest fysiskt tunga yrken av alla. Mycket press på axlar. Mycket vändniginger mycket krypa på knä. tycket det var ett härligt yrke när man var yngre även om om man var trött nästan jämt. i dag älskar jag hantverket i sig men hatar allt som branschen står för. Vill inte göra ett drag mer...
Citera
2025-04-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roughlife
Jag jobbade på storbygge som snickare, och där tjänade de fullärda 245 kr timmen, inte ackord.

Sjukt dåligt jämfört med USA där en snickare i snitt har 500 kronor i timmen, med lägre skatt.
Citera
2025-04-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakashi1337
Är huvudet dumt får kroppen lida. Någonsin hört talats om att jobba på rätt sätt? ''Ergonomi''
Du som är så smart får gärna berätta hur man gör med en länga med 30 lägenheter ? Jag själv personligen har gjort detta.
Citera
2025-04-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Sjukt dåligt jämfört med USA där en snickare i snitt har 500 kronor i timmen, med lägre skatt.

Inte dåligt alls, gipsa & regla är ingen raketforskning direkt. Det är en del tunga lyft, men inte för tungt då det är väldigt reglerat, t.ex fick vi aldrig bära mer en 1 gipsskiva åt gången. Det är enkla pengar helt klart.
Citera
2025-04-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andpet01
Jag har varit i hantverksvängen ett tag efter jag tröttnade på mitt stillasittande jobb. Min erfarenhet är att verkliga löner är mycket högre än vad lönestatestiken säger. Vet inte om det kan bero på att mycket lärlingar drar ner snittlönerna och enmanna företagare som hellre sparar kapital i bolaget och tar utdelning än en hög lön osv.

Målare, vvs montörer och elektriker ligger snarare runt 550.000-620.000 per år om man har några års erfarenhet. I byggnads avtalet har dom också 25 kr per mil skattefritt direkt på lönen som många utnyttjar genom åka 4-5 stycken i en billig bil man köper tillsammans och skriva sig på max avståndet från arbeter, tror det är 16 mil per dag som är max.
Dvs ca 8800 kr till skattefritt ovanpå lönen.

Även om avtalet säger 40% vid övertid så är det mer eller mindre praxxis att erbjudas minst 100% för ställa upp.

Så är man beredd att jobba på traktamente och mycket övertid finns det absolut målare som tjänar över miljonen om året på ackord.
Det finns inget som heter milerätting det heter resekostandsersätting, den var på 1,85 per kilometer men har nyligen höjt till 2.5 per kilometer+ tillägg om 0,2 och om du tycker det är förmånligt så kan jag tala om för dig att det täcker knappt bränslet eller oj om man tjänar fem kronor under en period när det är lite billigare i bland. Skämtar du med oss, du snackar summor som knappt täcker en påse potatis. ?

Bil koster i reparationer, parkering och den där futtiga milersättningen du gafflat om täcker knappt värdeminskningen på en bil men på dig låter det som att gubbarna täljer gult. Din lirare. Mig personligen så är bilen enbart för jobbets skull. Det var därför jag tog körkort, fixade en privat bil. Står för parkering och den kostar 600 spänn bara den. För arbetsgivares skull och tacken är att arbetsgivare gnäller att vi som jobbar har det för bra.

Hur många gånger under alla år har jag sett ett gäng åka ihop. Kanske fem gånger under trettio års tid.

Ursäkta med det du säger är därför bara trams.

Resten är också bara trams... Vi har inte samma lön, röris och elektriker tjänar 50-100 lax mer om året än en målare men målare är mer slitsamt. inga övriga siffror är rätt nån stans, 16 mil ? 40% är fel.
Senast redigerad av Brodrude 2025-04-13 kl. 20:41.
Citera
2025-04-13, 21:14
Medlem
Citat:
Inte dåligt alls, gipsa & regla är ingen raketforskning direkt. Det är en del tunga lyft, men inte för tungt då det är väldigt reglerat, t.ex fick vi aldrig bära mer en 1 gipsskiva åt gången. Det är enkla pengar helt klart.

Ja, men svenska löner har halkat efter rejält Kina, Australien och USA. Våra hantverkare förtjänar minst 400-500 sek i timmen.
Citera
2025-04-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Detta gäller nästan alla inom yrket så det är inte ett yrke man bör stanna i mer än runt 20 år kanske. Kroppen började spöka redan i trettioårsåldern.

körde ju mycket ackord i början men i stort alla äldre var ju helt slutkörda i kroppen. På slutet där frågade jag liknade men vad händer om du blir helt slutkörd då är du ju helt slut för alla jobb som finns men nä vissa såg inget annat. en gubbe var stelopererad i rygg vid 34 redan, en annan var muskelfästen helt slutkörda på. ett par värkpiller på morgonen och några över dan det var väl en näve per dygn, jag fattade redan som 25 åring att det inte är värt pengarna så jag hoppade över till service i stället och så jag kommer ut ur det mer som att nu gör det ont i koppen om jag jobbar med vissa moment. Vi kan säga tak och krypa på knä eller klättra för mycket.

Nu är jag ju på väg ut men för få år sen tjänade jag 195 8fast jag hade nån femkrona mer än alla andra på firman) och fick väl ut cirka 31 - som mest 34, garanti lönen i dag lär ligga däråt enligt avtalet. säkert 198 - 200 i dag (målarfirmor kan vara gnidna som satan två firmor fjantade på med 50 öringar wow så det var 190 och 50 tills jag sa till chefen på skarpen att det ser fan pinsamt ut så jag skall ha jämt på kronan sa jag och kom inte med nått sånt igen. )
Citera
2025-04-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ja, men svenska löner har halkat efter rejält Kina, Australien och USA. Våra hantverkare förtjänar minst 400-500 sek i timmen.

Själv tyckte jag att majoriteten tjänade för mycket faktiskt, de flesta var långsamma och för bekväma.

Företaget konkade 2024, två anledningar var personal & att de var tvingade till att höja lönerna (kollektivavtal)
Citera
2025-04-14, 18:20
Medlem
Citat:
Själv tyckte jag att majoriteten tjänade för mycket faktiskt, de flesta var långsamma och för bekväma.

Företaget konkade 2024, två anledningar var personal & att de var tvingade till att höja lönerna (kollektivavtal)
tycker det är fel, som att man är en upphöjd gud och vi arbetare skall bara vara glada, hålla käften ställa oss med rumpan i vädret och ta kuk. bara för att o herre min gud detta är en arbetsgivare. Du har inte tänkt dig att dom var kassa på att driva företag eller?

varför insåg man inte fakta och drog ner på styrkan och satta sig själv på golvet ett år eller nått . nä det som hände var att dom hade noll koll och ska inte driva företag. väldigt många företag går i Kk nu och dom dåliga är som som ryker först. Dom med koll är dom som överlever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in