Citat:
Ursprungligen postat av
nopacemane
Alltså vill jag köpa en flaska extra virgin olivolja kostar det numera 120-130 spänn spänn för 750ml var väl inte länge sedan något år sedan man kunde klippa en sådan flaska för 49-59 när det var extrapris och sedan låg den runt 60-70 någonstans där omkring.
Vad har hänt med priset på olivolja den senaste tiden? Vad är det för girigbukar som har höjt priset så drastiskt mycket?
Dåliga skördar + att producenterna säkert cashar in för att det är ”inflation” också. OM man skulle kika på prisfluktuationer över tid exklusive inflation så skulle jag tro att priset varierar ganska mycket.
Men vad har hänt med smöret? Dålig skörd av komjölk? Förut kunde jag köpa för trettio spänn rätt ofta och det billigaste nu verkar vara fyrtio och vanligt är över femtio spänn. Det verkar vara en märkligare uppgång än en väderrelaterad produkt. 🤷🏼♂️ Har bönderna rent mjölk i tetran verkligen eller har de alla passat på att höja _mer_ än kostnadsökningarna? En anpassning till EU-länder? Har Sverige verkligen så dyr mat?
Har 0 problem med att mat kostar. Men onormala ökningar reagerar jag lite på och jag vill att bonnjävlarna får större del av kakan istället för alla mellanled och handlarna. 🤷🏼♂️