2024-03-19, 15:34
Medlem
R5As avatar
Samtidigt är folk så lättlurade att dom går på tricket när vissa flaskor säljs för 50 kr för en halvliter idag. Dessa priser öppnar för fusk och leverantörerna blandar ut olivolja med solrosolja, ibland till och med bara solrosolja med färgämnen i.

Det jag stör mig extremt mycket på är att aktörerna höjer priserna på gammalt lager. På Willys så ser jag att många flaskor har olivolja som pressats 2022, det var först nu slutet på 2023 som skörden minskade. Aktörerna är duktiga på att snabbt höja priserna men när råvarupriserna sjunker så är dom inte lika snabba på att korrigera det.
Citera
2024-03-19, 15:44
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Samtidigt är folk så lättlurade att dom går på tricket när vissa flaskor säljs för 50 kr för en halvliter idag. Dessa priser öppnar för fusk och leverantörerna blandar ut olivolja med solrosolja, ibland till och med bara solrosolja med färgämnen i.

Det jag stör mig extremt mycket på är att aktörerna höjer priserna på gammalt lager. På Willys så ser jag att många flaskor har olivolja som pressats 2022, det var först nu slutet på 2023 som skörden minskade. Aktörerna är duktiga på att snabbt höja priserna men när råvarupriserna sjunker så är dom inte lika snabba på att korrigera det.

Gammal olivolja ska reas ut, eftersom den tappar i kvalitet. Jag har en lite dyrare fruttato hemma till lite lyxigare sallader, sedan tre, fyra vardagsoljor.
Citera
2024-03-19, 17:10
Medlem
Sladdarens avatar
Varför har olivolja blivit så dyr?

De europeiska priserna rörde sig först över 4 euro per kilogram i september men har nu ökat till mer än 7 euro per kg på grund av skyhöga temperaturer och brist på nederbörd i Spanien, världens största producent, samt i Italien och Portugal. 2 okt. 2023

De skyller på vädret men det är nog mycket mer än det och en stor portion fuffens säkert
Citera
2024-03-19, 18:18
Medlem
Negerdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Varför har olivolja blivit så dyr?

De europeiska priserna rörde sig först över 4 euro per kilogram i september men har nu ökat till mer än 7 euro per kg på grund av skyhöga temperaturer och brist på nederbörd i Spanien, världens största producent, samt i Italien och Portugal. 2 okt. 2023

De skyller på vädret men det är nog mycket mer än det och en stor portion fuffens säkert

Du är nog inne på rätt spår. Torka och opportunistiska svarthandlare verkar styra priset.

Citat:
https://omni.se/olivoljestolder-rusar-i-spanien-flytande-guld/a/y6kwbx
Olivoljestölder rusar i Spanien: ”Flytande guld”
Torkan i södra Europa har pressat upp priset på olivolja med 40 procent i Sverige bara det senaste året. De stigande priserna har inte gått obemärkt förbi i andra länder heller, och i Spanien är oljan numera den vara som stjäls mest frekvent i matbutiker, skriver Financial Times.

Spanien är världens största producent av olivolja – känd som ”oro líquido” eller flytande guld. 2020 gick det att köpa en liter olivolja för 5 euro, i dag får man betala uppåt 14 euro.

Det är inte hunger som driver stölderna, skriver FT. Snarare handlar det om kriminella gäng som stjäl oljan för att sedan sälja den vidare på svarta marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag kan säga till dig att priset har gått upp även vid medelhavet det är nog 100% dyrare än för 3 år sedan. Olivolja är inte någon "lyxprodukt" för folk som bor vid medelhavet utan används i mångt och mycket som matfett i alla möjliga sammanhang.

Ja, det är en basvara kring medelhavet på ett annat sätt än så som vi svenskar använder olivolja. De har till och med olivolja på brödet istället för smör/margarin.
Senast redigerad av Negerdjur 2024-03-19 kl. 18:25.
Citera
2024-03-19, 19:39
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Jag köpte olivolja för 150 kr häromdagen. Reagerade på priset och tänkte att detta blir något kanske lite extra exklusivt och oskuldsfullt. Men om det är som TS skriver så är det väl bara en olja i mängden.
Citera
2024-03-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopacemane
Alltså vill jag köpa en flaska extra virgin olivolja kostar det numera 120-130 spänn spänn för 750ml var väl inte länge sedan något år sedan man kunde klippa en sådan flaska för 49-59 när det var extrapris och sedan låg den runt 60-70 någonstans där omkring.

Vad har hänt med priset på olivolja den senaste tiden? Vad är det för girigbukar som har höjt priset så drastiskt mycket?

Dåliga skördar + att producenterna säkert cashar in för att det är ”inflation” också. OM man skulle kika på prisfluktuationer över tid exklusive inflation så skulle jag tro att priset varierar ganska mycket.

Men vad har hänt med smöret? Dålig skörd av komjölk? Förut kunde jag köpa för trettio spänn rätt ofta och det billigaste nu verkar vara fyrtio och vanligt är över femtio spänn. Det verkar vara en märkligare uppgång än en väderrelaterad produkt. 🤷🏼‍♂️ Har bönderna rent mjölk i tetran verkligen eller har de alla passat på att höja _mer_ än kostnadsökningarna? En anpassning till EU-länder? Har Sverige verkligen så dyr mat?

Har 0 problem med att mat kostar. Men onormala ökningar reagerar jag lite på och jag vill att bonnjävlarna får större del av kakan istället för alla mellanled och handlarna. 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-03-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopacemane
Alltså vill jag köpa en flaska extra virgin olivolja kostar det numera 120-130 spänn spänn för 750ml var väl inte länge sedan något år sedan man kunde klippa en sådan flaska för 49-59 när det var extrapris och sedan låg den runt 60-70 någonstans där omkring.

Vad har hänt med priset på olivolja den senaste tiden? Vad är det för girigbukar som har höjt priset så drastiskt mycket?

Har märkt samma sak. Just Olivolja verkar skenat iväg mer än mycket annat.
Citera
2024-03-19, 21:04
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag köpte olivolja för 150 kr häromdagen. Reagerade på priset och tänkte att detta blir något kanske lite extra exklusivt och oskuldsfullt. Men om det är som TS skriver så är det väl bara en olja i mängden.

Det här är värt att lyssna på för er olivoilja- älskare men vi har betydligt bättre kontroller i Sverige

***** Your Olive Oil is (probably) a Lie *****

https://www.youtube.com/watch?v=cOjhqfld3X8&t=382s
Citera
2024-03-19, 21:17
Medlem
Ni är såå jävla snååålaa - 5 liter köpte högkvalitativ ofiltrerad för att antal år sen för 600 kr
nästa år kostade den ett par 100 till sist var det 1,000 eler 900 o jag lyckades pruta 100.
Lyckades köpa 1 liter av samma för 120 ex moms hos en grossist o det är billigare + riktigt billigt=
5 x 135 = 675 o det är inte länge sen - förra året båda

Året innan 1,000 köpte jag en annan ofiltrerad för 1,300 kr.

Efter 1,300 köpte jag ofiltrerad en högkvalitativ för 500 - jag köpte rätt mycket annat, som kostade typ 650 nu kostar den 1,305 kr- för ett år sen 750 i plåtdunk o 580 i plast. 0.2 i syra vad detta nu betyder- Så på kort tid har denna olja dubblats i pris - jag undviker denna därför att den är filtrerad men det är svårt att hitta ofiltrerad i 5 liter - Paolo Robert körde ofiltrerad i TV från italien.
Citera
2024-03-19, 21:18
Medlem
Allt blir dyrare hela tiden.
Citera
2024-03-20, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det tror jag knappast. Denna höjning är troligen en kupp från producenterna med syfte att tjäna mer pengar och de passar på att göra en rejäl koordinerad höjning av priset.

Vad man kan göra som konsument är att vägra köpa olivolja till de självmant får sänka priset.

Ja för priser på varor brukar ju aldrig handla om utbud och efterfrågan. I detta fall är utbudet rekordlågt pga torkan i framförallt Spanien.
Citera
2024-03-20, 08:18
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja för priser på varor brukar ju aldrig handla om utbud och efterfrågan. I detta fall är utbudet rekordlågt pga torkan i framförallt Spanien.

Oliver odlas inte bara i spanien, utan runt hela medelhavet inkl norra afrika. Det här är ett tjuvknep för att höja priset från producenterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in