2024-03-19, 10:28
Medlem
Dålig skörd av oliver pga torka över priserna
Exakt samma anledning varför apelsinjuice ökat med 10 kr. Dålig skörd.
Citera
2024-03-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Om det har varit svår torka så måste en del av skörden uteblivit och att vissa köpare inte fått sin olivolja. Så jag undrar, vilka är det som inte konsumerar olivolja mer?
Det känns som att alla fortfarande får olivolja så länge de betalar det skyhöga priset.

Ganska så säker på att många minskat sin konsumtion av olivolja pga det höga priset, finns ju faktiskt alternativ. Jag brukade alltid köpa det tidigare när det var specialarbjudanden och har ett litet lager men kommer inte köpa på nuvarande prisnivå.
Citera
2024-03-19, 11:08
Medlem
Med tanke på de höga priserna pga ändrat klimat borde det ju vara läge för Frankrike och Tyskland och andra länder i samma bälte börja odla apelsiner och oliver kan man tycka. Bra vinstmarginal där.
Citera
2024-03-19, 11:18
Medlem
Med tanke på vilken bra produkt olivolja är så är den fortfarande billig jämfört med allt processat skit med konstiga tillsatser som säljs i butikerna.
Citera
2024-03-19, 12:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Med tanke på de höga priserna pga ändrat klimat borde det ju vara läge för Frankrike och Tyskland och andra länder i samma bälte börja odla apelsiner och oliver kan man tycka. Bra vinstmarginal där.
Det kan ta upp mot 50år att nå full skörds så att säga, dock minst 5år innan det funkar att skörda.

Svaret är inflation och dåliga förutsättningar och som blev dålig skörd.
Citera
2024-03-19, 12:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Varit svår torka i olivoljeproducerande länder, främst i Spanien, därav det höga priset.

Det tror jag knappast. Denna höjning är troligen en kupp från producenterna med syfte att tjäna mer pengar och de passar på att göra en rejäl koordinerad höjning av priset.

Vad man kan göra som konsument är att vägra köpa olivolja till de självmant får sänka priset.
Citera
2024-03-19, 12:57
Medlem
Det har jämnt varit torrt vid medelhavet. Franska vinbönder vaskar vin och lever rövare. Varför skulle det inte vara samma strategi här man vill konstruera en 'lyxprodukt' genom att tokhöja priset.
Citera
2024-03-19, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopacemane
Alltså vill jag köpa en flaska extra virgin olivolja kostar det numera 120-130 spänn spänn för 750ml var väl inte länge sedan något år sedan man kunde klippa en sådan flaska för 49-59 när det var extrapris och sedan låg den runt 60-70 någonstans där omkring.

Vad har hänt med priset på olivolja den senaste tiden? Vad är det för girigbukar som har höjt priset så drastiskt mycket?

Varnades för detta i vintras.
Tur att man han köpa på sig.
Citera
2024-03-19, 13:20
Medlem
Citat:
Alltså vill jag köpa en flaska extra virgin olivolja kostar det numera 120-130 spänn spänn för 750ml var väl inte länge sedan något år sedan man kunde klippa en sådan flaska för 49-59 när det var extrapris och sedan låg den runt 60-70 någonstans där omkring.

Vad har hänt med priset på olivolja den senaste tiden? Vad är det för girigbukar som har höjt priset så drastiskt mycket?
Marknadspriset stack iväg rejält under 2023 till rekordnivåer. Det kommer att falla ned till normalnivåer igen så småningom, har förmodligen redan börjat : https://www.indexmundi.com/commoditi...oil&months=240
Citera
2024-03-19, 13:37
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Vad har hänt med priset på olivolja?

Priset har gått upp.
Citera
2024-03-19, 13:40
Medlem
Citat:

Det e redektions plikten som gör det 😉
Det är väl för all palmolja dom stoppar i den.
Citera
2024-03-19, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
Det har jämnt varit torrt vid medelhavet. Franska vinbönder vaskar vin och lever rövare. Varför skulle det inte vara samma strategi här man vill konstruera en 'lyxprodukt' genom att tokhöja priset.

Jag kan säga till dig att priset har gått upp även vid medelhavet det är nog 100% dyrare än för 3 år sedan. Olivolja är inte någon "lyxprodukt" för folk som bor vid medelhavet utan används i mångt och mycket som matfett i alla möjliga sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in