2024-03-20, 08:29
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det här är värt att lyssna på för er olivoilja- älskare men vi har betydligt bättre kontroller i Sverige

***** Your Olive Oil is (probably) a Lie *****

https://www.youtube.com/watch?v=cOjhqfld3X8&t=382s

Det stämmer bra. En riktig olivolja ska inte vara len i smaken, utan vara rejält "rivig". Folk har konstig smak när det gäller olivolja och tycker inte om den äkta varan, vilket producenterna vinner på och säljer på oss skräpoljor i fel kvalitetsklass.
Citera
2024-03-20, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det stämmer bra. En riktig olivolja ska inte vara len i smaken, utan vara rejält "rivig". Folk har konstig smak när det gäller olivolja och tycker inte om den äkta varan, vilket producenterna vinner på och säljer på oss skräpoljor i fel kvalitetsklass.

Men det du då köper kan vara vilken skräpolja som helst, sedan har de tillsatt lite oleokantal som ger den peppriga känslan i halsen
Citera
2024-03-20, 09:06
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men det du då köper kan vara vilken skräpolja som helst, sedan har de tillsatt lite oleokantal som ger den peppriga känslan i halsen

Nej jag köper bara från pålitliga producenter och det får man naturligtvis betala för.
Citera
2024-03-20, 11:14
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Nej jag köper bara från pålitliga producenter och det får man naturligtvis betala för.

Vilka märken syftar du på då?
Citera
2024-03-20, 11:22
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vilka märken syftar du på då?

Paolo Robertos olivolja är jättebra! Testa!
Citera
2024-03-20, 13:55
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Paolo Robertos olivolja är jättebra! Testa!

Tänker inte köpa någon överprisad olivolja från någon käns person. Ge mig tips på vettiga märken istället!
Citera
2024-03-20, 14:07
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopacemane
Alltså vill jag köpa en flaska extra virgin olivolja kostar det numera 120-130 spänn spänn för 750ml var väl inte länge sedan något år sedan man kunde klippa en sådan flaska för 49-59 när det var extrapris och sedan låg den runt 60-70 någonstans där omkring.

Vad har hänt med priset på olivolja den senaste tiden? Vad är det för girigbukar som har höjt priset så drastiskt mycket?
ICA-Stig ska ha nya fälgar på Porschen. Då blir olivoljan dyrare.
Varför vi har samma prishöjning på müslie vet jag inte, men hans fru kanske också ska ha nya fälgar och däck på SUV:en.
Citera
2024-03-20, 14:09
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Samtidigt är folk så lättlurade att dom går på tricket när vissa flaskor säljs för 50 kr för en halvliter idag. Dessa priser öppnar för fusk och leverantörerna blandar ut olivolja med solrosolja, ibland till och med bara solrosolja med färgämnen i.

Det jag stör mig extremt mycket på är att aktörerna höjer priserna på gammalt lager. På Willys så ser jag att många flaskor har olivolja som pressats 2022, det var först nu slutet på 2023 som skörden minskade. Aktörerna är duktiga på att snabbt höja priserna men när råvarupriserna sjunker så är dom inte lika snabba på att korrigera det.
Som med bankerna då, som tar höjd för ev. kommande höjning men är sjutton så sega att sänka låneräntan när RB har sänkt.
Citera
2024-03-20, 14:46
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Vi kommer att få betala mer för delikatesser som olivolja parmesanost parmaskinka champagne vin mm.då framförallt Kina har upptäckt dessa varor och tillgång och efterfråga styr priset.

Fast nu när den kinesiska ekonomin går åt helvete så har ju kinas import från utlandet minskat radikalt. Borde bli lägre priser då (om de styr så mycket som du hävdar). Kommer ju garanterat att inte öka ivf.
Citera
2024-03-20, 14:55
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Tänker inte köpa någon överprisad olivolja från någon käns person. Ge mig tips på vettiga märken istället!

Det är inget lureri. Det är en bra olivolja och värd sitt pris. De du hittar på ica är sämre och i de flesta fall dyrare.
Citera
2024-03-20, 15:01
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Samtidigt är folk så lättlurade att dom går på tricket när vissa flaskor säljs för 50 kr för en halvliter idag. Dessa priser öppnar för fusk och leverantörerna blandar ut olivolja med solrosolja, ibland till och med bara solrosolja med färgämnen i.

Det jag stör mig extremt mycket på är att aktörerna höjer priserna på gammalt lager. På Willys så ser jag att många flaskor har olivolja som pressats 2022, det var först nu slutet på 2023 som skörden minskade. Aktörerna är duktiga på att snabbt höja priserna men när råvarupriserna sjunker så är dom inte lika snabba på att korrigera det.

Åk till Italien där kan du fortfarande köpa fin olivolja för 6-7 eur/liter

Det är dom sjuka marginalerna i sverige som förstör.
Du kan ju köpa Norsk rökt lax på Lidl i Italien för 50kr / 150 gr skivad
motsvarande här kostar 65-70 kr för 150 gr
Citera
2024-03-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Fast nu när den kinesiska ekonomin går åt helvete så har ju kinas import från utlandet minskat radikalt. Borde bli lägre priser då (om de styr så mycket som du hävdar). Kommer ju garanterat att inte öka ivf.
Det är inte bara kineser (de mer välbeställda) som har fått upp ögonen för medelhavskosten. Olivträd odlar man inte fram på en kafferast så med ökad efterfråga dåliga skördar inflation plus sist men inte minst giriga handlare (i a) så lär vi få dras med höga priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in