2024-03-18, 19:44
Moderator
T-80Us avatar
Jag skulle vilja lägga till att många har svårt att skilja mellan baspengar och lekpengar. Ja, man bör ha en stabil portfölj med modest till relativ tillväxt, men där aktierna är beprövade och man inte riskerar att förlora allt över en natt generellt sett.

Vinsten därifrån kan man sedan leka med eller placera i aktier med mindre stabilitet men större svängningar och därmed större chanser till klipp.

Problemet med många som får för sig att de nu heter Nisse Gekko är nog att de helt enkelt inte tänkt över hur deras aktiesparande ska se ut och hur pengarna ska behållas och fås att växa. Man letar efter snabba klipp från dag ett och med de pengar man från början avsatte för aktiehandel.
Citera
2024-03-18, 20:35
Medlem
Autobahn76s avatar
- Bottenfiskar dvs skitbolag år ut och år in.
- Vägrar sälja med förlust. En aktie som
SBB på avanza med 90 000 ägare (fortfarande) vittnar exempelvis om det.
- Stirrar sig blinda på PE-tal som om det vore något slags facit och förstår inte potentialen i ett bolag.
Senast redigerad av Autobahn76 2024-03-18 kl. 20:51.
Citera
2024-03-18, 23:05
Medlem
Smakkers avatar
De man slåss mot i orderböckerna är välutbildade fysiker och matematiker med Bloomberg-terminaler och 50 cm lång fiberlina till Nasdaq OMX serverhall. En gedigen analysapparat alltså. Där sitter Svensson med mobilen på toaletten och daytradear SBB, SAS, Embracer eller valfritt annat förhoppningsbolag i gaming-appen Avanza med hopp om att få nästa jackpot.

När det sedan börjar gå bra så drabbas man av känslor och flocktänk vilket är förödande för börsen. Öppna en börssida från 1985, det är inte många bolag som är kvar utan de flesta går i konkurs, fusioneras upp, säljs till utlandet eller liknande.
Senast redigerad av Smakker 2024-03-18 kl. 23:08.
Citera
2024-03-19, 00:06
Medlem
löls avatar
Att gå in i nya företag är en dödsdom för småsparare.
Ny emission, nyemission och en till nyemission.
Dina pengar är värt bajs.
Sedan kommer proffsen och handlar till 1/10 av priset.

Handla aktier i företag som gått ner och legat på ungefär samma nivå i 10-12 månader.
Låt sedan horisonten ligga på 3-6 är
Senast redigerad av löl 2024-03-19 kl. 00:10.
Citera
2024-03-19, 00:56
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Brandbee. Börsvärde 2 miljoner kronor, 3419 ägare på Avanza. Har gått från 30 kronor/aktie till 0.2 öre...

Största aktieägaren i Brandbee är Morgan's Husgrunder AB. Vafan liksom.
Citera
2024-03-19, 00:59
Medlem
Citat:
(3) Håller fast vid förlorare [/b]- Detta kan vara den enskilt största faktorn. Jag har studerat antalet småsparare i förhållande till bolagets värde, och i topp ser man alltid aktier som rasat från 50 kronor till 10 öre. Det finns gott om sådana exempel. Hänger ihop med punkt 1. Sen läser man på dessa aktiers forum hur den stackars småspararen fortfarande hoppas att aktien ska gå upp.

(4) Säljer vinnare för tidigt
- Småspararen blir överlycklig när dennes aktie gått upp med 15% och säljer för att låsa in vinsten. På några år går bolaget i fråga upp 300%.
Bättre att köra 4 än 3.
Citera
2024-03-19, 07:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MY-SOUL-IS-ON-FIRE
Bättre att köra 4 än 3.

Problemet är att det inte funkar som antingen eller. Aktieaffärer kommer alltid innehålla vinnare och förlorare. Om du då dödar vinnarna tidigt, men hänger med förlorarna ner till noll så kommer du gå med förlust över tid.

Detta, i kombination med att satsa överdrivet hårt på aktier som just har en stor risk att gå till noll, är grundorsaken till förlusterna.
Citera
2024-03-19, 09:03
Medlem
Citat:
(3) Håller fast vid förlorare - Detta kan vara den enskilt största faktorn. Jag har studerat antalet småsparare i förhållande till bolagets värde, och i topp ser man alltid aktier som rasat från 50 kronor till 10 öre. Det finns gott om sådana exempel. Hänger ihop med punkt 1. Sen läser man på dessa aktiers forum hur den stackars småspararen fortfarande hoppas att aktien ska gå upp.

Än värre: Småspararen kastar in mer pengar i aktien för att "sänka sitt GAV".
Citera
2024-03-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yifagi9481

Ja, det kan vara ett av de vansinnigaste argumenten som finns. Du köper varje aktie du köper, till det pris den har då. Ska du köpa aktier så har det enbart att göra med om du tror att det är en bra affär framöver, till detta pris.

Har inget med något GAV att göra "Genomsnittligt AnskaffningsVärde", hål i huvudet...
Citera
2024-03-19, 12:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det talas ofta om att 85% av alla småsparare går back på börsen. Detta är en ren överföring från småsparare till större institutioner. Själv är jag dock relativt framgångsrik sedan 20 år, och har också studerat detta fenomen i detalj.

Vad beror det då på att småsparare förlorar pengar? Här lyfter jag fram mina topp 4 anledningar:

(1) Satsar på fel häst
- Istället för att investera i stabila värdebolag, så väljer småspararen ofta små riskabla tillväxtbolag. Bolag som i 9 fall av 10 går till närmast noll i värde. Stora, välskötta bolag, som för tillfället råkar vara lågt värderade är det man ska satsa på om man vill tjäna pengar.

(2) För kort tidshorisont
- Allt under månader av investeringshorisont är "brus". Ju kortare horisont, desto större chans att förlora. Många småsparare "investerar" med några dagar, veckor ibland timmars perspektiv. Det är ett säkert recept att förlora pengar. Köp inget som du inte är beredd att hålla i några år. Warren Buffet har sagt “The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient”.

(3) Håller fast vid förlorare
- Detta kan vara den enskilt största faktorn. Jag har studerat antalet småsparare i förhållande till bolagets värde, och i topp ser man alltid aktier som rasat från 50 kronor till 10 öre. Det finns gott om sådana exempel. Hänger ihop med punkt 1. Sen läser man på dessa aktiers forum hur den stackars småspararen fortfarande hoppas att aktien ska gå upp.

(4) Säljer vinnare för tidigt
- Småspararen blir överlycklig när dennes aktie gått upp med 15% och säljer för att låsa in vinsten. På några år går bolaget i fråga upp 300%.

Ja, följer man dessa 4 regler så kommer man förlora pengar. Fyll på med era främsta orsaker till att småspararen förlorar! Håller ni med om mina punkter?
Dina fyra anledningar håller jag med om. Jag skulle dock vilja tillägga att psykologi är även det en orsak att många småsparare antingen går miste om potentiell avkastning eller förlorar pengar. Jag kommer inte ihåg vem det var som sade det (Warren Buffet kanske?) men börsen handlar mer om temperament snarare än intelligens. Det räcker med att du är normalbegåvad för att bli framgångsrik på börsen, givet att du kan tänka långsiktigt och inte impulsköper/säljer. När dina besparingar förlorar 20-30-40% av sitt värde vid en börskrasch så begår många småsparare misstaget att sälja av i ren panik. De gör en rejäl förlust och kanske aldrig vågar återvända till börsen på grund av detta. Den som tänker långsiktigt och har is i magen säljer inte av, utan accepterar att börsen på kort sikt går upp och ner, men på lång sikt kommer att gå upp igen. Men självfallet är detta svårt, att se sina livsbesparingar gå upp i rök och inte göra någonting åt det. Det är därför man aldrig ska ha pengar på börsen som man behöver, de pengarna ska ligga på ett sparkonto.
Citera
2024-03-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Dina fyra anledningar håller jag med om. Jag skulle dock vilja tillägga att psykologi är även det en orsak att många småsparare antingen går miste om potentiell avkastning eller förlorar pengar. Jag kommer inte ihåg vem det var som sade det (Warren Buffet kanske?) men börsen handlar mer om temperament snarare än intelligens. Det räcker med att du är normalbegåvad för att bli framgångsrik på börsen, givet att du kan tänka långsiktigt och inte impulsköper/säljer. När dina besparingar förlorar 20-30-40% av sitt värde vid en börskrasch så begår många småsparare misstaget att sälja av i ren panik. De gör en rejäl förlust och kanske aldrig vågar återvända till börsen på grund av detta. Den som tänker långsiktigt och har is i magen säljer inte av, utan accepterar att börsen på kort sikt går upp och ner, men på lång sikt kommer att gå upp igen. Men självfallet är detta svårt, att se sina livsbesparingar gå upp i rök och inte göra någonting åt det. Det är därför man aldrig ska ha pengar på börsen som man behöver, de pengarna ska ligga på ett sparkonto.

Mycket korrekt beskrivet. Alla mina 4 punkter handlar ju om just känslor.

En av Warren Buffets mest kända quotes "The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient."
Citera
2024-03-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yifagi9481
Ja, det är bland det värsta man kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in