2024-03-18, 14:08
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Var talas det om denna statistik? Det låter absurt högt. Underpresterar gentemot index kan jag absolut köpa men att fem av sex skulle gå back på sikt?

Han kanske syftar på daytraders? Fast då lär det vara 95% inte 85%....
Citera
2024-03-18, 14:18
Medlem
Frisims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Det går inte att förlora pengar som man inte har.
Säljer man och får 10% vinst så har man inte förlorat pengar om aktien försätter öka efteråt.

Samma korkade sätt att tänka som att det inte är en förlust förän man säljer.

Håller i grunden med dig.

Problemet kanske snarare är att småsparare inte har en aning om när de ska sälja? Är det när man har gjort en viss vinst, säljrekomendation, när bolaget inte har någon tillväxt framöver etc. Att köpa rätt aktie är svårt nog, och när säljer man den sen?
Citera
2024-03-18, 14:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Det går inte att förlora pengar som man inte har.
Säljer man och får 10% vinst så har man inte förlorat pengar om aktien försätter öka efteråt.

Samma korkade sätt att tänka som att det inte är en förlust förän man säljer.

Det handlar om psykologi. Alldeles för många styrs av känslor:
- Man vågar inte låta en vinnare löpa, utan tar oftast hem vinsten för tidigt
- Man hoppas att en hopplös aktie på något mirakulöst sätt ska vända upp igen

Eftersom din totala prestation på börsen utgörs av en mix av vinnare och förlorare så blir ovanstående kombo så förödande och leder till underprestation.

Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Att köpa rätt aktie är svårt nog, och när säljer man den sen?

Det enkla svaret är att löpande utvärdera sina investeringar. Fråga dig själv när din aktie gått upp en bit; skulle jag fortfarande köpa aktien till det pris den har nu? Om svaret är Ja, så behåller du. Om svaret är Nej så säljer du.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2024-03-18 kl. 14:39.
Citera
2024-03-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Han kanske syftar på daytraders? Fast då lär det vara 95% inte 85%....

Ja, för Day Traders:

https://www.datasciencesociety.net/what-proportion-of-day-traders-find-themselves-profitable/

Day trading has a 4% success rate as a source of income.

Till saken hör också att alla tror att de tillhör denna utvalda grupp av 4%. Ungefär som att 90% tror att de kör bil bättre än genomsnittet

Men även för något längre tidshorisonter är det dåliga odds. Swing Trading, där man håller ett papper mellan några dagar upp till några veckor:

https://www.forbes.com/advisor/in/investing/swing-trading-strategies/

The Robust Trader is more optimistic and claims that the success rate of Swing Trading is usually in the range of 10% to 40% per year.

https://www.vectorvest.com/blog/swing-trading/swing-trading-success-rate/

That suggests that the average swing trading success rate is somewhere around 10% – meaning 10% of swing traders actually bring in profit over the course of a year.

Helt klart är "key takeaway" att sannolikheten att tjäna pengar på börsen står i direkt korrelation till långsiktighet. Skulle gissa på någonstans vid en genomsnittlig "hålltid" av ca 6 månader eller längre så börjar gemene man kunna gå plus.

Detta bevisas också att alla som blivit snuskigt rika på investeringar har gjort detta med en långsiktig strategi, Warren Buffett, Ray Dalio mfl. 25% om året i 50 år blir en hel del kosing.

Det är helt självklart att det är omöjligt att tjäna pengar konsekvent på Day trading, och konsekvent ta hem flera procent i vinst varje dag. Skulle man kunna tjäna 2% per dag, så skulle det bli 140000% per år. Om man började med 1000 kronor så skulle man efter blott 3 år vara uppe på samma nivå som Buffet och Musk
Citera
2024-03-18, 16:05
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det talas ofta om att 85% av alla småsparare går back på börsen. Detta är en ren överföring från småsparare till större institutioner. Själv är jag dock relativt framgångsrik sedan 20 år, och har också studerat detta fenomen i detalj.

Vad beror det då på att småsparare förlorar pengar? Här lyfter jag fram mina topp 4 anledningar:

(1) Satsar på fel häst
- Istället för att investera i stabila värdebolag, så väljer småspararen ofta små riskabla tillväxtbolag. Bolag som i 9 fall av 10 går till närmast noll i värde. Stora, välskötta bolag, som för tillfället råkar vara lågt värderade är det man ska satsa på om man vill tjäna pengar.

(2) För kort tidshorisont
- Allt under månader av investeringshorisont är "brus". Ju kortare horisont, desto större chans att förlora. Många småsparare "investerar" med några dagar, veckor ibland timmars perspektiv. Det är ett säkert recept att förlora pengar. Köp inget som du inte är beredd att hålla i några år. Warren Buffet har sagt “The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient”.

(3) Håller fast vid förlorare
- Detta kan vara den enskilt största faktorn. Jag har studerat antalet småsparare i förhållande till bolagets värde, och i topp ser man alltid aktier som rasat från 50 kronor till 10 öre. Det finns gott om sådana exempel. Hänger ihop med punkt 1. Sen läser man på dessa aktiers forum hur den stackars småspararen fortfarande hoppas att aktien ska gå upp.

(4) Säljer vinnare för tidigt
- Småspararen blir överlycklig när dennes aktie gått upp med 15% och säljer för att låsa in vinsten. På några år går bolaget i fråga upp 300%.

Ja, följer man dessa 4 regler så kommer man förlora pengar. Fyll på med era främsta orsaker till att småspararen förlorar! Håller ni med om mina punkter?

Folk förstår inte grundläggande makroekonomiska samband.
Citera
2024-03-18, 16:05
Medlem
varfors avatar
Dålig diversifiering.
Citera
2024-03-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Punkt 3 och 4 är spelpsykologi, det är så vi funkar psykologiskt. I längden för en portfölj innebär det att man säljer framgångsrika bolag och behåller de med problem.

Det finns en poäng för alla att hålla reda på det, att våga sälja det som gick fel och att sina "winners fly".

Trust me bro, det rådet är viktigt.

Varför pratar vi gettospråk förresten?

Därför att en sån här tråd är taget ur en BroScience meme. Det han säger är att "Syre är bra att andas annars dör vi!"
Ja? Något nytt?

"Vi behåller kapital för länge innan vi säljer i bolag som går neråt" No shit?
"Vi satsar på fel hästar och förlorar kapital" No shit?

Det här är ingen mening att skriva såna här trådar
Citera
2024-03-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Därför att en sån här tråd är taget ur en BroScience meme. Det han säger är att "Syre är bra att andas annars dör vi!"
Ja? Något nytt?

"Vi behåller kapital för länge innan vi säljer i bolag som går neråt" No shit?
"Vi satsar på fel hästar och förlorar kapital" No shit?

Det här är ingen mening att skriva såna här trådar

Din ilska visar nog allra bäst att tråden kan vara ganska viktig. Trading och Investering är mycket ett psykologiskt spel, och din största fiende är dig själv. Varför får man inte prata om det?
- är det inte intressant att 96% av alla som försöker Daytrada förlorar pengar
- är det inte intressant att 70-90% av alla som försöker Swingtrada förlorar pengar

Är man medveten om dessa psykologiska fällor, så kanske man har något större chans att undvika dem.
Citera
2024-03-18, 17:40
Medlem
Bocconis avatar
Främsta orsakerna till att småsparare förlorar kapital på börsen är för att man inte är långsiktig i sina investeringar. Man ser grannen parkera sin nya Porsche på uppfarten och tänker att man själv vill ha en, man köper därför en eller flera högriskaktier för snabb avkastning men som i nio utav tio fall kollapsar till avgrunden.

Skämt åsido, en tydlig plan och god riskspridning brukar vara något som en klar majoritet av alla småsparare saknar.
Citera
2024-03-18, 17:43
Medlem
Black.Panthers avatar
Själv tänker jag inte sälja mina bolag oavsett hur bra de går. Tanken är att de ska ge mig utdelningar k stort sett varje år. Visst de går ned i värde efter ett tag men vad gör det? De går upp igen o utdelningarna fortsätter komma. Fonderna fortsätter förhoppningsvis stiga i alla fall.
Citera
2024-03-18, 18:37
Medlem
Bästa är att månadsspara i aktier eller fonder längre tidshorisont. Oftast nör man försöker göra snabba klipp som det går fel. Mina bästa innehav är gamla USA fonder som jag inte rört på ett par decennier.
Citera
2024-03-18, 19:42
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
#1: De sätter inte in sparpengarna på en global indexfond med låg avgift.

Ovanstående blir mitt svar också. Den stora merparten av småsparare överskattar grovt sin egen förmåga att välja rätt. Oftast blir det fonder med oskäligt höga avgifter eller aktier som rekommenderas i någon tidning av "experter" och som redan haft sina toppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in