• 1
  • 2
2024-03-17, 23:00
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det talas ofta om att 85% av alla småsparare går back på börsen. Detta är en ren överföring från småsparare till större institutioner. Själv är jag dock relativt framgångsrik sedan 20 år, och har också studerat detta fenomen i detalj.

Vad beror det då på att småsparare förlorar pengar? Här lyfter jag fram mina topp 4 anledningar:

(1) Satsar på fel häst
- Istället för att investera i stabila värdebolag, så väljer småspararen ofta små riskabla tillväxtbolag. Bolag som i 9 fall av 10 går till närmast noll i värde. Stora, välskötta bolag, som för tillfället råkar vara lågt värderade är det man ska satsa på om man vill tjäna pengar.

(2) För kort tidshorisont
- Allt under månader av investeringshorisont är "brus". Ju kortare horisont, desto större chans att förlora. Många småsparare "investerar" med några dagar, veckor ibland timmars perspektiv. Det är ett säkert recept att förlora pengar. Köp inget som du inte är beredd att hålla i några år. Warren Buffet har sagt “The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient”.

(3) Håller fast vid förlorare
- Detta kan vara den enskilt största faktorn. Jag har studerat antalet småsparare i förhållande till bolagets värde, och i topp ser man alltid aktier som rasat från 50 kronor till 10 öre. Det finns gott om sådana exempel. Hänger ihop med punkt 1. Sen läser man på dessa aktiers forum hur den stackars småspararen fortfarande hoppas att aktien ska gå upp.

(4) Säljer vinnare för tidigt
- Småspararen blir överlycklig när dennes aktie gått upp med 15% och säljer för att låsa in vinsten. På några år går bolaget i fråga upp 300%.

Ja, följer man dessa 4 regler så kommer man förlora pengar. Fyll på med era främsta orsaker till att småspararen förlorar! Håller ni med om mina punkter?
Citera
2024-03-17, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det talas ofta om att 85% av alla småsparare går back på börsen. Detta är en ren överföring från småsparare till större institutioner. Själv är jag dock relativt framgångsrik sedan 20 år, och har också studerat detta fenomen i detalj.

Vad beror det då på att småsparare förlorar pengar? Här lyfter jag fram mina topp 4 anledningar:

(1) Satsar på fel häst
- Istället för att investera i stabila värdebolag, så väljer småspararen ofta små riskabla tillväxtbolag. Bolag som i 9 fall av 10 går till närmast noll i värde. Stora, välskötta bolag, som för tillfället råkar vara lågt värderade är det man ska satsa på om man vill tjäna pengar.

- Allt under månader av investeringshorisont är "brus". Ju kortare horisont, desto större chans att förlora. Många småsparare "investerar" med några dagar, veckor ibland timmars perspektiv. Det är ett säkert recept att förlora pengar. Köp inget som du inte är beredd att hålla i några år. Warren Buffet har sagt “The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient”.

- Detta kan vara den enskilt största faktorn. Jag har studerat antalet småsparare i förhållande till bolagets värde, och i topp ser man alltid aktier som rasat från 50 kronor till 10 öre. Det finns gott om sådana exempel. Hänger ihop med punkt 1. Sen läser man på dessa aktiers forum hur den stackars småspararen fortfarande hoppas att aktien ska gå upp.

(4) Säljer vinnare för tidigt - Småspararen blir överlycklig när dennes aktie gått upp med 15% och säljer för att låsa in vinsten. På några år går bolaget i fråga upp 300%.

Ja, följer man dessa 4 regler så kommer man förlora pengar. Fyll på med era främsta orsaker till att småspararen förlorar! Håller ni med om mina punkter?

Det gör en väl inte till en förlorare? Du har ju fortfarande gått i vinst. Vad säger att det inte togdyker dagen efter och aldrig mer återhämtar sig?

Skulle säga att det största misstagen är att agera utifrån känslor vilket du berör.
Senast redigerad av korvstofft 2024-03-17 kl. 23:21.
Citera
2024-03-17, 23:34
Medlem
Citat:

(1) Satsar på fel häst

- Småspararen blir överlycklig när dennes aktie gått upp med 15% och säljer för att låsa in vinsten. På några år går bolaget i fråga upp 300%.

Grejen är ju att alla dina punkter kan vara rätt men också vara precis tvärtom - fel.

Satsa på stora välskötta företag? Du blir aldrig rik då. Det enda sättet för en vanlig 9-17 människa att bli ekonomisk oberoende utan att spara i 60 år är att faktiskt satsa en betydande andel i en häst som springer hem 3000 gånger dina pengar och då fallerar hela din idé.

Alla bolag har varit små en gång, glöm inte det.

Så såna här "how to" råd, trust me bro, är meningslösa för dom fungerar lika väl för personer som om man skulle göra tvärtom.
Citera
2024-03-17, 23:50
Orsak: Känslor. Den mänskliga faktorn.

Om de flesta förlorar på börsen så borde dessa göra precis tvärtom.
Citera
2024-03-18, 00:50
Medlem
joceks avatar
#1: De sätter inte in sparpengarna på en global indexfond med låg avgift.
Citera
2024-03-18, 01:06
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
#1: De sätter inte in sparpengarna på en global indexfond med låg avgift.
Låga avgifter är knappast en anledning eller faktor i frågan. Om du kan göra dåliga investeringar, spela bort 1000 kr på börsen, så kan du också göra bra investeringar på omvänt sätt.
Citera
2024-03-18, 01:27
Medlem
Stopp loss funktionen är väldigt viktig för att inte förlora pengar och många låser sig fast vid en aktie för länge. Viktigt att mer fånga uppåttrender.

Sedan går nog en hel del småsparare in i förhoppningsbolag som aldrig redovisar positiva siffror och som är dömda att gå under.
Citera
2024-03-18, 04:27
Medlem
Citat:

(1) Satsar på fel häst

För kort tidshorisont och genuin okunskap är definitivt de främsta orsakerna. Med tiden lär man ju sig vad som är inne och populärt och vad man ska satsa på. T.ex så skulle de flesta erfarna inom börsvärlden aldrig lägga en krona på fastighetsfonder/fastighetsaktier runt årsskiftet 2021-2022 utan kanske istället satsa på energibolag, och det i ett tidigt skede. En oerfaren skulle möjligen tänka att "Fan, nu när när elpriserna är så dyra så ska jag lägga mina pengar där". Men de investerar alldeles försent och de håller fast vid sina skitaktier alldeles för länge så att de blir snudd på värdelösa.
Senast redigerad av KrypskyttenSDP 2024-03-18 kl. 04:29.
Citera
2024-03-18, 06:30
Medlem
Frisims avatar
Skulle säga att största misstaget är att folk knappt vet vad de köper. Känns som att det är få som tar sig tid att grundligt läsa på om bolagets verksamhet, historik, mål osv. utan man köper baserat på macrotrender. Krig i Ukraina, köp Saab! Grön energi är trendigt, köp vind/solkraftsbolag! Tyskland röstar om cannabis, köp knarkbolagen! Alla jag känner älskar musik, köp Spotify! Corona är här, köp handspritsbolag!

Ofta, men inte alltid, kan detta leda till att man köper undermåliga bolag som rider en tillfällig trend, därav en hög värdering, men som på sikt kommer vara förlorare.
Citera
2024-03-18, 08:01
Medlem
Dålig riskspridning är säkert en viktig faktor också. Man försöker göra klipp och lägger för många ägg i samma korg.
Citera
2024-03-18, 08:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Det gör en väl inte till en förlorare? Du har ju fortfarande gått i vinst. Vad säger att det inte togdyker dagen efter och aldrig mer återhämtar sig?

Att sälja vinnare för tidigt gör att du över tid förlorar pengar, om det kombineras med att hålla fast vid förlorare för länge.

Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Satsa på stora välskötta företag? Du blir aldrig rik då. Det enda sättet för en vanlig 9-17 människa att bli ekonomisk oberoende utan att spara i 60 år är att faktiskt satsa en betydande andel i en häst som springer hem 3000 gånger dina pengar och då fallerar hela din idé.

Det finns ju ett tydligt samband mellan risk och möjlig vinst. Ska du satsa en betydande andel på en häst som kan springa hem 3000 gånger dina pengar, så är det närmast att likställa med att köpa en lott. Det är nog detta tänk som är allra mest skadligt. Det är också orsaken till att kvinnor i genomsnitt tjänar mer pengar på börsen än män. De tar mindre risk.
Citera
2024-03-18, 08:05
Medlem
Masingas avatar
Är det inte så att de som är investerade tungt i aktier inte är beroende av en lika stor procentuell ökning som småinvesterare?

När de säljer så sänks kursen och de som är kvar får ta smällen av sänkt kurs? Kommer knappt ngn vart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in