2024-03-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

(3) Håller fast vid förlorare - Detta kan vara den enskilt största faktorn. Jag har studerat antalet småsparare i förhållande till bolagets värde, och i topp ser man alltid aktier som rasat från 50 kronor till 10 öre. Det finns gott om sådana exempel. Hänger ihop med punkt 1. Sen läser man på dessa aktiers forum hur den stackars småspararen fortfarande hoppas att aktien ska gå upp.

Kolla antalet ägare på gamla "småspararfavoriter", många precis som du skriver hänger kvar och hoppas på mirakel.

SBB B 170 222 st
EMBRACER 94 990 st

Bättre att lägga större delen indexfonder och köpa regelbundet.
Citera
2024-03-18, 09:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H-Ecker
Kolla antalet ägare på gamla "småspararfavoriter", många precis som du skriver hänger kvar och hoppas på mirakel.

SBB B 170 222 st
EMBRACER 94 990 st

Bättre att lägga större delen indexfonder och köpa regelbundet.

De allra mest extrema bolagen i denna kategori är:

Brandbee. Börsvärde 2 miljoner kronor, 3419 ägare på Avanza. Har gått från 30 kronor/aktie till 0.2 öre....

Swedish Stirling. Börsvärde 4 miljoner kronor, 9083 ägare på Avanza. Har gått från 30 kronor till 2 öre sedan 2021.

Skulle tro att de allra flesta av dessa ägare har varit med på resan ner, och förlorat >99% av kapitalet.
Citera
2024-03-18, 09:48
Medlem
CarlvonRosens avatar
Okunskap brist på tålamod och osäkerhet är nog främsta orsakerna. Börsen måste man ju se långsiktigt på. Visst man kan ju daytrada men det finns ju även här långsiktigt tänk.
Citera
2024-03-18, 10:27
Medlem
Citat:
Det talas ofta om att 85% av alla småsparare går back på börsen. Detta är en ren överföring från småsparare till större institutioner.

Var talas det om denna statistik? Det låter absurt högt. Underpresterar gentemot index kan jag absolut köpa men att fem av sex skulle gå back på sikt?

Gällande listan, de första tre punkterna tror jag är vanliga misstag och framför allt i kombination tror jag de kan vara förödande. Man köper med målet att bli rik snabbt, alltså väljer man oftast ett enstaka förhoppningsbolag som man sedan blir överdrivet engagerad i, och därför sitter man sedan still i skeppet även när det sjunker, om man inte rentav köper mer för att snitta ner sig.

Punkt 4 är kanske också inte ett ovanligt misstag, men inte i sig en anledning att man går back. Byter man ett kvalitetsbolag mot ett annat är det egalt.

Det finns ju också lite av en intressant motsättning mellan punkterna 2 och 3. Talar man om långsiktighet fungerar det inte att sälja ett innehav så fort man ser röda siffror, och frågan blir ju då hur länge man ska hålla fast vid en aktie som underpresterar. Nyckeln här är om du frågar mig att förstå varför värderingen sjunker. Är det tillfällig variation, makroekonomiska trender, eller är det faktiskt så att bolagets verksamhet går sämre än förväntat?

Förstår man inte vad man köper, vilka faktorer som avgör bolagets värdering i nutid, blir en sådan analys svår. Det är förmodligen den punkt jag först hade viljat lägga till i listan. Riskspridning är nog en annan, att fokusera på ett fåtal innehav kan å sin sida vara lönsamt men att sprida sina risker bidrar definitivt till minskad sannolikhet att man går med förlust.
Citera
2024-03-18, 10:29
Medlem
Citat:
De allra mest extrema bolagen i denna kategori är:

Brandbee. Börsvärde 2 miljoner kronor, 3419 ägare på Avanza. Har gått från 30 kronor/aktie till 0.2 öre....

Swedish Stirling. Börsvärde 4 miljoner kronor, 9083 ägare på Avanza. Har gått från 30 kronor till 2 öre sedan 2021.

Skulle tro att de allra flesta av dessa ägare har varit med på resan ner, och förlorat >99% av kapitalet.

SAS, svärfar köpte en del SAS för några år sedan. Mer eller mindre alla pengar gick upp i rök.
Citera
2024-03-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft

Skulle säga att det största misstagen är att agera utifrån känslor vilket du berör.

Det vette fasen. Har man en väl utvecklad intuition är det nog i bland bättre att agera på den än att inbilla sig att man kunskapsmässigt skulle ha ett övertag mot alla stora placerare och proffs som har hela staber med människor som inte gör annat än att vrida och vända på varje sten.
Citera
2024-03-18, 11:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Var talas det om denna statistik? Det låter absurt högt. Underpresterar gentemot index kan jag absolut köpa men att fem av sex skulle gå back på sikt?

Gällande listan, de första tre punkterna tror jag är vanliga misstag och framför allt i kombination tror jag de kan vara förödande. Man köper med målet att bli rik snabbt, alltså väljer man oftast ett enstaka förhoppningsbolag som man sedan blir överdrivet engagerad i, och därför sitter man sedan still i skeppet även när det sjunker, om man inte rentav köper mer för att snitta ner sig.

Punkt 4 är kanske också inte ett ovanligt misstag, men inte i sig en anledning att man går back. Byter man ett kvalitetsbolag mot ett annat är det egalt.

Det finns ju också lite av en intressant motsättning mellan punkterna 2 och 3. Talar man om långsiktighet fungerar det inte att sälja ett innehav så fort man ser röda siffror, och frågan blir ju då hur länge man ska hålla fast vid en aktie som underpresterar. Nyckeln här är om du frågar mig att förstå varför värderingen sjunker. Är det tillfällig variation, makroekonomiska trender, eller är det faktiskt så att bolagets verksamhet går sämre än förväntat?

Förstår man inte vad man köper, vilka faktorer som avgör bolagets värdering i nutid, blir en sådan analys svår. Det är förmodligen den punkt jag först hade viljat lägga till i listan. Riskspridning är nog en annan, att fokusera på ett fåtal innehav kan å sin sida vara lönsamt men att sprida sina risker bidrar definitivt till minskad sannolikhet att man går med förlust.

Av de småsparare som försöker vara aktiva på börsen, och tjäna pengar snabbt, så ligger det i de trakterna. Runt 85% går back.

Orsaken är en kombination av alla de orsaker jag nämner. Ja, man ska tänka långsiktigt. Men det är inte långsiktigt att köpa ett superhajpat riskbolag för 30 kronor/aktie, och sen hänga kvar vid detta när aktien går ner till 1 öre. Långsiktigt är att köpa ett relativt stort kvalitetbolag när detta råkar vara nedtryckt av cykliska faktorer, och hänga kvar utan att oroa sig även när det går ner ytterligare 20%.
Citera
2024-03-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Grejen är ju att alla dina punkter kan vara rätt men också vara precis tvärtom - fel.

Satsa på stora välskötta företag? Du blir aldrig rik då. Det enda sättet för en vanlig 9-17 människa att bli ekonomisk oberoende utan att spara i 60 år är att faktiskt satsa en betydande andel i en häst som springer hem 3000 gånger dina pengar och då fallerar hela din idé.

Alla bolag har varit små en gång, glöm inte det.

Så såna här "how to" råd, trust me bro, är meningslösa för dom fungerar lika väl för personer som om man skulle göra tvärtom.

Punkt 3 och 4 är spelpsykologi, det är så vi funkar psykologiskt. I längden för en portfölj innebär det att man säljer framgångsrika bolag och behåller de med problem.

Det finns en poäng för alla att hålla reda på det, att våga sälja det som gick fel och att sina "winners fly".

Trust me bro, det rådet är viktigt.

Varför pratar vi gettospråk förresten?
Citera
2024-03-18, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det vette fasen. Har man en väl utvecklad intuition är det nog i bland bättre att agera på den än att inbilla sig att man kunskapsmässigt skulle ha ett övertag mot alla stora placerare och proffs som har hela staber med människor som inte gör annat än att vrida och vända på varje sten.

mmmm... men den intiutionen tar många år av erfarenhet att utveckla.
Citera
2024-03-18, 12:57
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Det talas ofta om att 85% av alla småsparare går back på börsen. Detta är en ren överföring från småsparare till större institutioner. Själv är jag dock relativt framgångsrik sedan 20 år, och har också studerat detta fenomen i detalj.

Vad beror det då på att småsparare förlorar pengar? Här lyfter jag fram mina topp 4 anledningar:

(1) Satsar på fel häst
- Istället för att investera i stabila värdebolag, så väljer småspararen ofta små riskabla tillväxtbolag. Bolag som i 9 fall av 10 går till närmast noll i värde. Stora, välskötta bolag, som för tillfället råkar vara lågt värderade är det man ska satsa på om man vill tjäna pengar.

(2) För kort tidshorisont
- Allt under månader av investeringshorisont är "brus". Ju kortare horisont, desto större chans att förlora. Många småsparare "investerar" med några dagar, veckor ibland timmars perspektiv. Det är ett säkert recept att förlora pengar. Köp inget som du inte är beredd att hålla i några år. Warren Buffet har sagt “The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient”.

(3) Håller fast vid förlorare
- Detta kan vara den enskilt största faktorn. Jag har studerat antalet småsparare i förhållande till bolagets värde, och i topp ser man alltid aktier som rasat från 50 kronor till 10 öre. Det finns gott om sådana exempel. Hänger ihop med punkt 1. Sen läser man på dessa aktiers forum hur den stackars småspararen fortfarande hoppas att aktien ska gå upp.

(4) Säljer vinnare för tidigt
- Småspararen blir överlycklig när dennes aktie gått upp med 15% och säljer för att låsa in vinsten. På några år går bolaget i fråga upp 300%.

Ja, följer man dessa 4 regler så kommer man förlora pengar. Fyll på med era främsta orsaker till att småspararen förlorar! Håller ni med om mina punkter?

Inte förstå vad de köper.
Sent gå in i hårdhajpade aktier.

Försöka fånga fallande knivar i tron att de ska göra ett klipp (SBB, Oscar properties, Intrum osv).

För kort horisont på sitt sparande.

Inte ha nerver att ta tillfälliga nedgångar.
Citera
2024-03-18, 14:00
Medlem
Många har ju blivit pålurade att det här med långsiktighet är det viktigaste. Sen överför dom det till någon tro om att tiden löser alla problem, bara man sticker huvudet i sanden tillräckligt djupt.

Men har man köpt ett skitbolag gäller det omvända, desto snabbare man kan göra sig kvitt skiten desto bättre, men folk sitter kvar och är just långsiktiga.

Det är synd det inte är krav på en enklare investeringsskola och licens eller körkort på att få köpa värdepapper.
Citera
2024-03-18, 14:07
Medlem
Twitterturkens avatar
Det går inte att förlora pengar som man inte har.
Säljer man och får 10% vinst så har man inte förlorat pengar om aktien försätter öka efteråt.

Samma korkade sätt att tänka som att det inte är en förlust förän man säljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in