Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Det talas ofta om att 85% av alla småsparare går back på börsen. Detta är en ren överföring från småsparare till större institutioner.
Var talas det om denna statistik? Det låter absurt högt. Underpresterar gentemot index kan jag absolut köpa men att fem av sex skulle gå back på sikt?
Gällande listan, de första tre punkterna tror jag är vanliga misstag och framför allt i kombination tror jag de kan vara förödande. Man köper med målet att bli rik snabbt, alltså väljer man oftast ett enstaka förhoppningsbolag som man sedan blir överdrivet engagerad i, och därför sitter man sedan still i skeppet även när det sjunker, om man inte rentav köper mer för att snitta ner sig.
Punkt 4 är kanske också inte ett ovanligt misstag, men inte i sig en anledning att man går back. Byter man ett kvalitetsbolag mot ett annat är det egalt.
Det finns ju också lite av en intressant motsättning mellan punkterna 2 och 3. Talar man om långsiktighet fungerar det inte att sälja ett innehav så fort man ser röda siffror, och frågan blir ju då hur länge man ska hålla fast vid en aktie som underpresterar. Nyckeln här är om du frågar mig att förstå varför värderingen sjunker. Är det tillfällig variation, makroekonomiska trender, eller är det faktiskt så att bolagets verksamhet går sämre än förväntat?
Förstår man inte vad man köper, vilka faktorer som avgör bolagets värdering i nutid, blir en sådan analys svår. Det är förmodligen den punkt jag först hade viljat lägga till i listan. Riskspridning är nog en annan, att fokusera på ett fåtal innehav kan å sin sida vara lönsamt men att sprida sina risker bidrar definitivt till minskad sannolikhet att man går med förlust.