2024-03-17, 21:21
Medlem
uzws avatar
Tänkt en del på detta. Min bror som har 4 barn i småbarnsåldern skiljde sig nyligen, vilket fick mig att tänka på dom i skolan som hade skilda föräldrar. Ofta materiellt bortskämda, men underpresterade i skolan, antingen socialt eller i betygen, inte sällan båda.

Det finns statistik som visar att barn med föräldrar som är ihop presterar och mår bättre än barn med föräldrar som är skilda. Detta gör att jag ställer mig starkt kritisk till liberaliseringen av skilsmässolagarna på 60-talet, samtidigt som jag anser att man som föräldrar har ett ansvar. Man har ett ansvar att se till att sina barn mår bra och blir framgångsrika.

Det är lätt att bara se detta utifrån barnets perspektiv, jag förstår att livet är svårt och att saker och ting händer, men anser du att föräldrar bör hålla ihop, och kanske låtsas som att de fortfarande är ihop tills barnen blivit vuxna/flyttar hemifrån? Varför/varför inte? Utgå ifrån att det handlar om att den ena parten träffat någon annan eller liknande, och att missbruk/misshandel ej finns med i bilden, för då blir frågeställningen en helt annan.
Citera
2024-03-17, 21:28
Medlem
IRMEs avatar
Skaffa barn gör man av själviska anledningar så separation är ju för detsamma. Beror väl på hur du värderar olika saker i livet.
Citera
2024-03-17, 21:29
Bannlyst
Absolut inte. Leva ihop med någon man inte vill leva med
Citera
2024-03-17, 22:09
Bannlyst
När du skaffar barn så skriver du mer eller mindre under ett kontrakt där du kommer komma i 2:a hand i princip resten av livet.

Skilsmässa är en narcissistisk handling som kan skada barn(en) och ska undviks om det inte är våld, missbruk eller liknande saker inblandat

Du kommer antagligen förstöra ditt barn på sikt och kommer få sota för enormt bara för att du vill vara ”lycklig” just nu
Citera
2024-03-17, 22:10
Medlem
526s avatar
Ja
Citera
2024-03-17, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av uzw
Tänkt en del på detta. Min bror som har 4 barn i småbarnsåldern skiljde sig nyligen, vilket fick mig att tänka på dom i skolan som hade skilda föräldrar. Ofta materiellt bortskämda, men underpresterade i skolan, antingen socialt eller i betygen, inte sällan båda.

Det finns statistik som visar att barn med föräldrar som är ihop presterar och mår bättre än barn med föräldrar som är skilda. Detta gör att jag ställer mig starkt kritisk till liberaliseringen av skilsmässolagarna på 60-talet, samtidigt som jag anser att man som föräldrar har ett ansvar. Man har ett ansvar att se till att sina barn mår bra och blir framgångsrika.

Det är lätt att bara se detta utifrån barnets perspektiv, jag förstår att livet är svårt och att saker och ting händer, men anser du att föräldrar bör hålla ihop, och kanske låtsas som att de fortfarande är ihop tills barnen blivit vuxna/flyttar hemifrån? Varför/varför inte? Utgå ifrån att det handlar om att den ena parten träffat någon annan eller liknande, och att missbruk/misshandel ej finns med i bilden, för då blir frågeställningen en helt annan.
Vart hittar man den statistiken? Mina erfarenheter är däremot att barn (inklusive mina) presterar sämre i skolan när de lever i en otrygg miljö
Citera
2024-03-17, 22:43
Medlem
Storstark68s avatar
Det finns forskning som visar att barnets 12 första år är de viktigaste, där måste föräldrarna ge allt de bara orkar så att ungen känner sig maximalt trygg etc. Skilsmässor går inte att stoppa så länge kvinnorna hellre jobbar än är hemma med barnen som det var förr. Könsrollerna har skrotats i Sverige och detta förstör äktenskapen och drabbar ungarna värst. Tack för det alla stinkfeminister!
Citera
2024-03-17, 22:54
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Det finns forskning som visar att barnets 12 första år är de viktigaste, där måste föräldrarna ge allt de bara orkar så att ungen känner sig maximalt trygg etc. Skilsmässor går inte att stoppa så länge kvinnorna hellre jobbar än är hemma med barnen som det var förr. Könsrollerna har skrotats i Sverige och detta förstör äktenskapen och drabbar ungarna värst. Tack för det alla stinkfeminister!

Men vafan, vilken värld lever du i, där du tror att en familjs ekonomi kan bäras av EN yrkesarbetande vuxen?
Den tiden är sedan länge förbi, oavsett man vill vara hemma med barn eller inte.
Citera
2024-03-18, 14:41
Medlem
Incendios avatar
Det finns ju extrema fall där skilsmässa är alldeles nödvändigt, men generellt så borde det bli svårare att skilja sig samt att vi borde återgå till normen att barn bör födas inom äktenskapet. Då skulle fler tänka sig för innan de alls går in i äktenskapet och det är en morot för att vårda det man har.
Citera
2024-03-18, 14:43
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Men vafan, vilken värld lever du i, där du tror att en familjs ekonomi kan bäras av EN yrkesarbetande vuxen?
Den tiden är sedan länge förbi, oavsett man vill vara hemma med barn eller inte.
Vilken värld lever du i? Klart att en familj kan klara sig på en inkomst(alternativt på två deltids-tjänster om man föredrar den modellen). Det handlar helt om att planera och prioritera.
Vi måste sluta låtsas att det är omöjligt, det är(enligt min erfarenhet) det som avskräcker flest att själva ta hand om sina barn - de tror att det inte går och undersöker därför inte ens möjligheterna.

//Hemmafru
Citera
2024-03-21, 13:36
Medlem
Vi separerade när våra barn var vuxna (den yngsta var i stort sett vuxen) så jag har inte direkt erfarenhet av små barn och skilsmässa. Men jag tror att det är viktigt hur man hanterar skilsmässan. En skilsmässa utan till exempel otrohet och traumatiska bråk behöver inte vara så skadlig för barnen.
Vi växte helt enkelt ifrån varandra och våra barn behövde inte hantera några bråk eller att vi hatade varandra.
Citera
2024-03-21, 15:56
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vi separerade när våra barn var vuxna (den yngsta var i stort sett vuxen) så jag har inte direkt erfarenhet av små barn och skilsmässa. Men jag tror att det är viktigt hur man hanterar skilsmässan. En skilsmässa utan till exempel otrohet och traumatiska bråk behöver inte vara så skadlig för barnen.
Vi växte helt enkelt ifrån varandra och våra barn behövde inte hantera några bråk eller att vi hatade varandra.
Min erfarenhet säger att det inte går att släta över en skilsmässa med att "sköta den snyggt".
Mina föräldrar bråkade aldrig. Varken före,under eller efter skilsmässan. De kunde och kan umgås. Ingen otrohet, inga scener, ingen förälder som försvann etc. Det hjälper faktiskt inte ett skit. Min familj upplöstes ändå. Kanske det till och med varit lättare om de hatat varandra. Då hade det åtminstone funnits en konkret anledning för mig att förstå varför de skilde sig och något som kanske blev bättre av en skilsmässa.
Jag känner till många, mönga sådana fall. Ungarna blir lika uppfuckade ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in