• 1
  • 2
2024-03-17, 20:24
Om en person blivit gripen för låt oss säga mord, varför inte tillåta en viss form av tortyr för att få den personen att snacka? Låt den fan sitta där tills man ser att han inte ljuger?

Visst mänskliga rättigheter, men gäller det offren också?
Citera
2024-03-17, 20:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Om en person blivit gripen för låt oss säga mord, varför inte tillåta en viss form av tortyr för att få den personen att snacka? Låt den fan sitta där tills man ser att han inte ljuger?

Visst mänskliga rättigheter, men gäller det offren också?
Problemet är väl om man gripit fel person. Vad hjälper det att tortera denne? Och hur länge skall man tortera denne - tills denne ger upp och erkänner något han inte gjort - enbart för att slippa tortyren?

Ta alla som gripits misstänkta för Palmemordet till exempel, det hade blivit ganska många (25+ styck) att tortera...
Senast redigerad av frange 2024-03-17 kl. 20:27.
Citera
2024-03-17, 20:27
Medlem
Du glömmer att det finns folk som blir misstänkta och häktade men är oskyldiga, skall dessa då torteras för att bevisa sin oskuld? Däremot att tortera dömda lite mer hade inte gjort mig något.
Citera
2024-03-17, 20:27
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Det kan vara befogat i fall då t ex barn har kidnappats och man har hittat den skyldige, som vägrar berätta var barnet finns. Då är tiden av betydelse och tortyr kan vara befogat för att få fram sanningen.
Citera
2024-03-17, 20:28
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Problemet är väl om man gripit fel person. Vad hjälper det att tortera denne? Och hur länge skall man tortera denne - tills denne ger upp och erkänner något han inte gjort - enbart för att slippa tortyren?

Ta alla som gripits misstänkta för Palmemordet till exempel, det hade blivit ganska många (25+ styck) att tortera...
Ja detta är sant, men nu tänker jag uppenbara fall
Citera
2024-03-17, 20:28
Medlem
Du menar som man gör i Iran torterar oskyldiga människor tills de erkänner något de inte gjort? Ja lysande förslag..
Citera
2024-03-17, 20:29
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Det kan vara befogat i fall då t ex barn har kidnappats och man har hittat den skyldige, som vägrar berätta var barnet finns. Då är tiden av betydelse och tortyr kan vara befogat för att få fram sanningen.
Helt enig
Citera
2024-03-17, 20:33
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Du menar som man gör i Iran torterar oskyldiga människor tills de erkänner något de inte gjort? Ja lysande förslag..
NU snackar jag om personer som inte längre är misstänkta utan kommer att dömas...
Citera
2024-03-17, 20:40
Medlem
Citat:
NU snackar jag om personer som inte längre är misstänkta utan kommer att dömas...

Det är åklagarens jobb inte polisens att driva den processen. Har personen erkänt lär det inte vara några konstigheter för domstolen att resonera, varför ska han då bli torterad för att prata? Vad vill du att den personen ska "snacka" om? Vädret?
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-03-17 kl. 20:42.
Citera
2024-03-17, 20:41
Medlem
HubertOlssons avatar
I många länder förekommer det.
Citera
2024-03-17, 20:42
Medlem
Citat:
Om de ändå ska dömas, vad ska de snacka om?
Citera
2024-03-17, 21:35
Citat:
Ursprungligen postat av Mercadier
Om de ändå ska dömas, vad ska de snacka om?
Ja tex i gängkonflikterna som råder? Vem var det som gav dig ordern?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in