2024-03-18, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldCrow
Det finns ett referensfall vad staten har betalat för en liknande uppfinning (också hemlig) som är mycket mindre kapabel än denna.

Vilket läge är du i?
Har det bara beslutats om att uppfinningen skall hållas hemlig eller har staten tagit över rätten till uppfinningen?
Det lär ha väldigt stor påverkan på ersättningsnivån.
Citera
2024-03-18, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Intressant men hur fattar dom det bara på en patentansökan - om du vet riskerna skriver man väl inte riktigt vad patentet skall användas till.

O gissningsvis har du 10 år på dig att processa - men du kan delge om preskriptionsavbrott o
få 10 år till på dig - o när patentet gått ut kräva att få svar på hur omfattande användningen har
varit o till vad o begära ersättning efter detta.

OM DU NU INTE TAGIT EMOT ERSÄTTNING O PATENTET ÄR HEMLIGT SKULLE DU KUNNAT SÖKA
OM DETTA T EX I TURKIET - PHILIPPINES - ELLER RYSSLAND HA HA ELLER VARFÖR INTE SAN MARINO

Uppfinnings funktion framgår givetvis av patentansökan. Man behöver inte skriva att syftet med en uppfinning är sprängmedel eller pansar till fordon eller skyddsväst eller vad det nu är för något utan det framgår med all tydlighet av uppfinningens funktion.

Nej om det har förordnats att uppfinningen skall hållas hemlig så får informationen inte delas.
En patentansökan någon annanstans är därmed olaglig.
Man har då inte fått ett patent utan patentansökan hålls vilande.
Senast redigerad av Aramir2 2024-03-18 kl. 02:18.
Citera
2024-03-18, 06:16
Medlem
Bill-Lunds avatar
Jag har svårt att tro på Gamla Kråkan.

Hade han åstadkommit en manick som han säger sig ha gjort borde han förstått att staten skulle norpa den på stört. Även ett eventuellt patentombud borde insett detta.

Hade han varit anställd hade rättigheterna till uppfinningen tillfallit hans arbetsgivare som troligtvis hade tagit den juridiska fajten mot staten i ett försök att få behålla sin försvarsmojäng.

Nu säger han att han är privatperson/frilansare som lämnat in ritning och text till PRV, oavsett hur finurlig man är så är det inte helt enkelt att författa en patentbeskrivning som gör att granskaren på PRV enbart med hjälp av text kan skruva i hop hans uppfinning (om PRV fortfarande kräver detta?).
Inte för att vara elak mot OldCrow men sättet han skriver på talar emot honom (häpp!).

/The whole thing reeks from here to high heaven.
Senast redigerad av Bill-Lund 2024-03-18 kl. 06:19.
Citera
2024-03-18, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Trolltråd. Om du har fått ett patent BEVILJAT så innebär det att uppfinningen INTE LÄNGRE ÄR HEMLIG.
Det finns därmed NOLL intresse för staten att expropriera ett patent. Patent har enbart ett ekonomiskt värde. Däremot kan staten förmodligen, vid behov, skaffa sig en tvångslicens, alltså rätt att få använda din uppfinning mot blygsam ersättning.
Det stannade vid patentansökan på grund av hemlighållande men PRV gjorde klart all handläggning så det skulle ha blivit ett beviljat patent.
Citera
2024-03-18, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är inte så att patentet beviljas, när man ansöker om ett patent för något som har militär applicering som kommer från Sverige(svensk medborgare, bosatt i Sverige, svenskt företag etc.) så måste patentverket skicka ansökan till Försvarets materielverk som i samråd med försvarsmakten gör en bedömning om det är av väsentlig betydelse för försvaret att uppfinningen hålls hemlig.

Om FMV anser att den bör hållas hemlig så överlämnas ärendet till Granskningsnämnden för försvarsuppfinningar.
Om Granskningsnämnden för försvarsuppfinningar delar FMVs åsikt så förordnas av nämnden att uppfinningen inte får offentliggöras eller på annat sätt obehörigen röjas.

Uppfinnaren kan begära omprövning av detta.
Oavsett om det begärs omprövning eller inte skall nämnden ompröva beslutet varje år för att se om behovet att hemlighålla uppfinningen kvarstår.

Uppfinnaren kan om uppfinningen förordnats att hemlighållas begära att staten skall ta över rätten till uppfinningen.

I det skedet har alltså inget patent beviljats utan uppfinningen hålls hemlig.
Uppfinnaren kan alltså inte göra något med uppfinningen alls, och patentansökan hålls vilande under den tid som förordnandet gäller.
Det är därför uppfinnaren kan begära att staten tar över uppfinningen. Då måste staten antingen ta över uppfinningen eller eller upphäva förordnandet så att uppfinnaren kan ta patent och sedan använda sig av patentet.

Precis så är det.
Citera
2024-03-18, 08:08
Medlem
Citat:
Vilket läge är du i?
Har det bara beslutats om att uppfinningen skall hållas hemlig eller har staten tagit över rätten till uppfinningen?
Det lär ha väldigt stor påverkan på ersättningsnivån.
Staten har tagit över den.
Citera
2024-03-18, 08:14
Medlem
Citat:
Patentverket skickar alla patentansökningar som de anser vara "försvarsuppfinning", alltså allt med militär applicering till Försvarets materielverk.
FMV granskar patentet för att avgöra om det behöver hållas hemligt eller inte. Om de tycker att det behövs så skickar det ärendet med en motivering om varför till Granskningsnämnden för försvarsuppfinningar.

Det är alltså FMV och granskningsnämnden för försvarsuppfinningar som avgör.
Deras beslut kan överklagas till regeringen.

Det är alltså här man måzztte vara lurig när man söker så att ingen fattar att det är försvarsvärde
i patentet
Citera
2024-03-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-Lund
Jag har svårt att tro på Gamla Kråkan.

Hade han åstadkommit en manick som han säger sig ha gjort borde han förstått att staten skulle norpa den på stört. Även ett eventuellt patentombud borde insett detta.

Hade han varit anställd hade rättigheterna till uppfinningen tillfallit hans arbetsgivare som troligtvis hade tagit den juridiska fajten mot staten i ett försök att få behålla sin försvarsmojäng.

Nu säger han att han är privatperson/frilansare som lämnat in ritning och text till PRV, oavsett hur finurlig man är så är det inte helt enkelt att författa en patentbeskrivning som gör att granskaren på PRV enbart med hjälp av text kan skruva i hop hans uppfinning (om PRV fortfarande kräver detta?).
Inte för att vara elak mot OldCrow men sättet han skriver på talar emot honom (häpp!).

/The whole thing reeks from here to high heaven.

Jag hade inget patentombud, gjorde jobbet själv. Sen förstod jag från början att uppfinningen skulle bli hemlig men trodde jag skulle få mer pengar.
Citera
2024-03-18, 09:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det stannade vid patentansökan på grund av hemlighållande men PRV gjorde klart all handläggning så det skulle ha blivit ett beviljat patent.
OK, då missförstod jag.
Citera
2024-03-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det är alltså här man måzztte vara lurig när man söker så att ingen fattar att det är försvarsvärde
i patentet

En patenterbar uppfinning är en specifik lösning på ett specifikt problem.
Om TS uppfinner en kanon men patenterat det som ett ankare och inte nämner kanontillämpningen alls så kan någon annan patentera det som en kanon.
Citera
2024-03-18, 10:31
Medlem
Citat:
Jag hade inget patentombud, gjorde jobbet själv. Sen förstod jag från början att uppfinningen skulle bli hemlig men trodde jag skulle få mer pengar.

IMPONERANDE
Citera
2024-03-18, 11:50
Medlem
Citat:
jag har ett patent inom försvarsområdet som blev hemligstämplat och exproprierat av staten. De kan göra så enligt lagen om försvarsuppfinningar. Problemet är att jag fick en skitsumma och är inte alls nöjd. I motivet till hemlighållande står att det hela är av väsentlig betydelse för försvaret så jag vill ha några miljoner. Funderar på att driva det som en stämning i PMD, har ett digert bevisunderlag och tänkte driva det själv utan juridiskt stöd. Vilka utsikter har jag att vinna mot staten?

Sannolikheten att Du, som knappt kan skriva på Svenska eller ens börja en mening med versaler har uppfunnit något som militären anser viktigt är föga stor.

Att du sen frågar om råd här snarare än ringer en bra advokat är spiken i kistan på denna påhittade berättelse.

Trolltråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in