Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-12, 23:21
  #1
Medlem
Kottkompotts avatar
Har sett lite poster om att Claude 3 är riktigt bra jämfört med GPT 4, och jag är.lite sugen på att köpa en månad och testa.
Just att den har så extremt långt kontextfönsger skulle vara användbart då jag behöver lite idestöd i en fanfiction jag skriver för tillfället.
Men jag är lite snål, och eftersom den inte är öppen för medborgare i EU är det lite bökigt att pula ihop ett pythonscript som använder min befintliga pott på webshare och surfar via proxy.
Tar väl en kvart eller nåt, men palla. Jag vill hellre kolla på lite mer Avatar The last Airbender med den tiden.

Hursomhelst, någon som testat Claude 3 Opus än?
Är främst nyfiken på hur cencurerad den är. Har några våldsamma scener där folk kontrolleras som marionetter och får sina ögon utslitna som jag misstänker att den kanske inte är jättesugen på att analysera.
Citera
2024-03-13, 01:01
  #2
Medlem
Big.Bangs avatar
Nope jag själv är väldigt imponerad av GPT4. Skulle lätt betala för annan AI om denna var ännu bättre än GPT4!
Citera
2024-03-13, 03:01
  #3
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Nope jag själv är väldigt imponerad av GPT4. Skulle lätt betala för annan AI om denna var ännu bättre än GPT4!
Ja alltså, för ren fakta är den ganska hygglig, om än rätt lam jämfört med när den precis kom ut.
Tycker dock Google Gemini är bra mycket bättre för tillfället. Har inte testat den för kod, men för obskyra fakta och sättet att uttrycka sig i text mindre robotiskt är den rätt schysst, medan GPT 4 skriver som en hyperautist.

Får försöka pula ihop något med proxy och testa Claude imorgon antar jag.
Citera
2024-03-13, 10:58
  #4
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har sett lite poster om att Claude 3 är riktigt bra jämfört med GPT 4, och jag är.lite sugen på att köpa en månad och testa.
Just att den har så extremt långt kontextfönsger skulle vara användbart då jag behöver lite idestöd i en fanfiction jag skriver för tillfället.
Men jag är lite snål, och eftersom den inte är öppen för medborgare i EU är det lite bökigt att pula ihop ett pythonscript som använder min befintliga pott på webshare och surfar via proxy.
Tar väl en kvart eller nåt, men palla. Jag vill hellre kolla på lite mer Avatar The last Airbender med den tiden.

Hursomhelst, någon som testat Claude 3 Opus än?
Är främst nyfiken på hur cencurerad den är. Har några våldsamma scener där folk kontrolleras som marionetter och får sina ögon utslitna som jag misstänker att den kanske inte är jättesugen på att analysera.

https://console.anthropic.com/workbench

Där har du Opus, med 50 kr i gratis cred också. Fungerar i Sverige.

Försökte via VPN att köpa en sub på deras vanliga Claude 3 tjänst, men de declinade mitt kort eftersom det inte var amerikanskt antar jag.
Citera
2024-03-13, 14:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
https://console.anthropic.com/workbench

Där har du Opus, med 50 kr i gratis cred också. Fungerar i Sverige.

Försökte via VPN att köpa en sub på deras vanliga Claude 3 tjänst, men de declinade mitt kort eftersom det inte var amerikanskt antar jag.

Konstigt, det fungerade för mig med VPN. Har för mig jag betalade med Apple Pay men ska inte ta gift på det.
Citera
2024-03-13, 14:46
  #6
Medlem
Har inte fått det att funka, krävs både VPN och ett betalkort som inte är Svenskt.
Citera
2024-03-13, 16:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwon
Har inte fått det att funka, krävs både VPN och ett betalkort som inte är Svenskt.

Har du testat med Apple Pay?
Citera
2024-03-13, 17:15
  #8
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Konstigt, det fungerade för mig med VPN. Har för mig jag betalade med Apple Pay men ska inte ta gift på det.


Hmm okej, har inte testat att göra det med Apple Pay.
Citera
2024-03-14, 14:29
  #9
Medlem
Någon som testat och kan säga något om resultatet?
Citera
2024-03-14, 16:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwon
Någon som testat och kan säga något om resultatet?

Tycker den ger bättre svar, och framförallt bättre kod en ChatGPT.
Citera
2024-03-14, 23:58
  #11
Medlem
Prempions avatar
Jag började testa Claude idag och det jag la märke till först är att den inte ordbajsar på samma sätt som ChatGPT. ChatGPT känns som en skolelev som måste dryga ut texten för att uppfylla lärarens krav, medan Claude är mer koncis.
Citera
2024-03-15, 12:15
  #12
Medlem
Kottkompotts avatar
Fick tillgång till Claude 3 Opus via Poe nu, eftersom Anthropic själva inte tar emot betalningar från EU.
Och Claude 3 är förvisso inte helt perfekt, den råkade göra ett litet misstag i vad en karaktär visste om eller ej (eller, den karaktären vet typ redan om det, men det ska inte vara uppenbart förrän många, många kapitel senare, så den kanske bara var väldigt bra på undertoner).

Men i helheten så är den rätt så exkvisit med socker på, för att hjälpa till med att skriva fiktion.
Riktigt mycket bättre än Claude 2 på alla sätt, och grymt med så lång kontextlängd.

https://poe.com/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback