2024-03-13, 14:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Nu menar jag inte att vi kan eller bör förbjuda det men vi kommer definitivt att avråda från det. Har man då varit nykterist i nära 2 decennier så väger det argumentet lite tyngre än om man hade delat en flaska vin varannan helg.
Vad har "dela en flaska vin" med krogen att göra?
När din dotter blir myndig så kommer hon under flera år redan vara påverkad av sina kamrater. Hur lite vi som föräldrar vill inse det så är kamratkretsen i högre grad styrande än föräldratjat i den åldern.
Dessutom kommer ju eventuella kompisar "veta vad de pratar om" - medan det är en främmande värld för er.
Nåja, alla väljer sin väg - det vore bara trevligt om människor förstod det. Det är lite larvigt med en tråd full med folk som tror att endast helnykterister kan vara fullgoda föräldrar och goda föredömen - och att nykterhet i sig skulle borga för ett gott föräldraskap.
Citera
2024-03-13, 15:03
Medlem
Sommarvikingens avatar
Lika illa och oansvarigt som föräldrar som äger en smartphone. Tänk vad många timmar man hade kunnat lägga på barnuppfostran och att göra det bästa för sitt barn istället för att sitta med mobilen.
Citera
2024-03-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Om man är alkolist så kan man det.

Det handlar snarare om att dricka måttligt, ett glas vin till maten eller en öl till matchen till exempel. Det är bra att barn får se hur en sund relation till alkohol ser ut. Bara positivt.
Citera
2024-03-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Så såg det ut när jag växte upp och så även när mina barn gjorde detsamma. I ett tryggt hem kan och bör man unna sig festligheter. Tror de flesta med invändningar mot detta har nåt trauma kring oansvariga föräldrar och dålig uppväxt. För mig är inte fest misär, snarare tvärtom. Gissar att jag är välsignad med goda omständigheter, så är det tyvärr inte för alla.

Visst, min mor utvecklade med åren ett slags 'fungerande' alkoholism efter att vi barn var vuxna och utflugna, vilket inte var kul att se, men det är en annan diskussion.
Hade en liknande uppväxt, där mina föräldrar lyckligtvis hade ett bra ölsinne när vi var barn
Dessvärre var det vänner som mina föräldrar ibland träffade som hade sämre ölsinne och också hade barn.

Så ja vi barn kollade på film, käkade godis mm.
Men man märkte ju att de andra ungarna inte tyckte de va så kul när pappan inte kunde betee sig.
Mycket skam när föräldrarna blir fulla och beteer sig lilla.
Skam är nog den värsta känslan man kunde ha som barn.
Citera
2024-03-13, 16:15
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Hade en liknande uppväxt, där mina föräldrar lyckligtvis hade ett bra ölsinne när vi var barn
Dessvärre var det vänner som mina föräldrar ibland träffade som hade sämre ölsinne och också hade barn.

Så ja vi barn kollade på film, käkade godis mm.
Men man märkte ju att de andra ungarna inte tyckte de va så kul när pappan inte kunde betee sig.
Mycket skam när föräldrarna blir fulla och beteer sig lilla.
Skam är nog den värsta känslan man kunde ha som barn.
Kommer ihåg när jag och Danne var på väg hem från skolan och såg deras bil nödtorftigt parkerad på torget utanför affären med motorn igång, dörren öppen och varningsblinkers på.

"Å nej nu har mamma druckit igen"

"Bra" familj i fint område ändå. Nej, detta är svårt. Själv har jag sluppit skämmas på det viset.
Citera
2024-03-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det handlar snarare om att dricka måttligt, ett glas vin till maten eller en öl till matchen till exempel. Det är bra att barn får se hur en sund relation till alkohol ser ut. Bara positivt.
Snittsvensken dricker ca 10 öl i veckan så en öl till maten.. jo visst
Citera
2024-03-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur tänker man om man dricker alkohol och har barn hemma? Är det så svårt att vara nykter under tiden barn växer upp kanske man har allvarligare problem med alkohol än man tror?

Hur motiverar du din alkoholkonsumtion som förälder?

Har du dåligt ölsinne?
Tror inte att folk dricker så att de blir packade.
Citera
2024-03-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur tänker man om man dricker alkohol och har barn hemma? Är det så svårt att vara nykter under tiden barn växer upp kanske man har allvarligare problem med alkohol än man tror?

Hur motiverar du din alkoholkonsumtion som förälder?
Hur tänker man som förälder då man överför sina politiska åsikter på sina barn?

Är det så svårt att hålla mun om vad man tycker om klimatet, köttkonsumsion, bilar, kommunism, nationalism, liberalism eller DNs kultursidor/ledare?

Varför ska barn växa upp med vuxna som predikar om världsläget och om diverse krig och kriser? Kan inte barn få vara barn utan att bli uppvuxna med neurotiska föräldrar?

Är det så svårt att ge barn en trygg uppväxt och låta dem upptäcka politik, ideologier, idiotier på egen hand?
Citera
2024-03-13, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Många som försvarar rätten att dricka framför sina barn, handlar väl knappast om någon öl till maten som många vill framhäva, men hade ni varit okej med att någon brukar narkotika med barn? Exakt samma sak fast i olika form.

Narkotika är olagligt, det är inte alkohol

Narkotika har enbart som syfte att ge berusning/på tändning, medan alkohol har en smakupplevelse, dvs man kan dricka utan att ha som syfte att bli påverkad, utan för att det är gott.

Så, nej, det är en oerhört stor skillnad. Som att jämföra en snus med en sil heroin.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-03-13 kl. 17:24.
Citera
2024-03-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Nu menar jag inte att vi kan eller bör förbjuda det men vi kommer definitivt att avråda från det. Har man då varit nykterist i nära 2 decennier så väger det argumentet lite tyngre än om man hade delat en flaska vin varannan helg.

Ärligt talat tror jag det där är komplett bullshit. När jag växte upp var de som oftast ballade ur på fester oftast just de som varit hårt hållna hemma och hade spiknyktra föräldrar.
De hade inga referenser till vad som var lagom mängd att dricka, utan kräktes tarmarna ur sig halvvägs in i förfesten när alla andra var i lagom feststämning.

Snarare de med avskräckande exempel hemma som valde bort att ens dricka på fest.
Citera
2024-03-13, 17:52
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenganTuffing
Oerhört bra fråga som svensken inte förmår att ta in.

Man kan dricka flera glas vin eftersom det är lagligt så är det okej att göra detta inför barnen men om någon utan barn skulle ta ett bloss cannabis då är det en jävel som bör dö i fängelse och aldrig få vistas på gatan tillsammans med hederliga alko-svensken.

Är det ditt grava förståndshandikapp som gör att du inte förstår skillnaden mellan lagliga och olagliga handlingar eller är det att dina föräldrar förgrep sig på dig som liten som gör att du inte förstår?

Det är självklart Ok att inta alkohol även som förälder. Dock är det ju så att du som förälder har lagstadgat ansvar för vårdnaden av ditt barn vilket innebär att du kan dömas till straffrättsligt ansvar om du dricker dig till ett tillstånd där du inte längre kan anses i stånd att uppfylla denna plikt.

"Det ej föreligger någon skyldighet, vare sig i lag
eller författning, att positivt handla för att söka rädda en människa, som
kommit i en nödsituation. Om man däremot själv åstadkommit situationen i
fråga, genom positivt handlande, är man skyldig att hjälpa den nödställde.
Detsamma gäller om man har en rättsplikt att handla. En dylik skyldighet är
då grundad på stadgande i lag eller författning, till exempel föräldrars eller
förmyndares vårdnadsplikt enligt föräldrabalken, eller anställdas åliggande
enligt tjänsteinstruktionen.” SvJT 1968 ref. sida 81.

Det är aldrig Ok att utföra brottsliga handlingar.
Citera
2024-03-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Snittsvensken dricker ca 10 öl i veckan så en öl till maten.. jo visst
Jaså? Är det något du hittat på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto