2024-05-09, 21:21
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Man ska aldrig dricka överhuvudtaget
Citera
2024-05-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill.Pill
Haha, ja! Rödvin kan missfärga tänderna, det vet alla. En alkis som lever på rödvin vill inte blir avslöjad på sitt leendez

Japp, vet en sådan som alltid har massa tandblekningskit i badrummet

Borde väl räcka att borsta tänderna?

Finns väl öl, sprit, vitt vin annars...
Citera
2024-05-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Man ska aldrig dricka överhuvudtaget

Nej om man känner att man inte kan hantera det så är det det bästa.
Citera
2024-05-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag tycker inte det är ansvarsfullt om båda föräldrarna är berusade samtidigt, vad ska man göra då om det händer något med barnen? Nej, att dricka sig märkbart berusad ihop med barn är inte bra.

Gillar alkohol i de flesta former och gillar även att man slappnar av med alkohol i sig, men att dricka öl med barn var och varannan dag är inte bra.

Så är vi där igen. Det handlar ju inte om att dricka sig så berusad att man inte fungerar.

Vad har ni för vanor egentligen? Jag har inte varit full på typ 15 år.
Citera
2024-05-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur tänker man om man dricker alkohol och har barn hemma? Är det så svårt att vara nykter under tiden barn växer upp kanske man har allvarligare problem med alkohol än man tror?

Hur motiverar du din alkoholkonsumtion som förälder?
Lägg ner med detta. Man kan dricka och ha kul.
Finns massa andra kulturer där det dricks alkohol på barnkalas eller fester tex. Men blir man våldsam eller bråkig så är det lika bra att lägga ner!
Citera
2024-05-09, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Nej om man känner att man inte kan hantera det så är det det bästa.
Att vara nykterist innebär ju per definition att man har problem att hantera alkohol. Man kanske aldrig uppskattade det överhuvudtaget. Men svenska alkisar fattar väl inte hur man inte kan uppskatta alkohol.
Citera
2024-05-09, 21:59
Medlem
Citat:
Att vara nykterist innebär ju per definition att man har problem att hantera alkohol. Man kanske aldrig uppskattade det överhuvudtaget. Men svenska alkisar fattar väl inte hur man inte kan uppskatta alkohol.

Eftersom du förutsätter att alla som dricker har problem så måste du utgå från dig själv.
Citera
2024-05-09, 22:21
Bannlyst
Citat:
Eftersom du förutsätter att alla som dricker har problem så måste du utgå från dig själv.
Med alkisar menar jag folk som uppskattar alkohol. Ofta måste de dricka det för att ha trevligt. Jag tycker man kan ha trevligt utan också. Ffa är nyktra människor trevligare än fulla…
Citera
2024-05-09, 22:46
Medlem
Citat:
Med alkisar menar jag folk som uppskattar alkohol. Ofta måste de dricka det för att ha trevligt. Jag tycker man kan ha trevligt utan också. Ffa är nyktra människor trevligare än fulla…

Återigen, varför förutsätter du att man blir full?
Citera
2024-05-09, 23:09
Medlem
Citat:
Så är vi där igen. Det handlar ju inte om att dricka sig så berusad att man inte fungerar.

Vad har ni för vanor egentligen? Jag har inte varit full på typ 15 år.

Har du inte varit full på femton år så är du ju knappast i riskzonen för att bli alkad eller är troligen inte en del av problematiken med alkohol ikring barn.....

Man kan åka dit för rattfylleri på en starköl om man har väldigt otur.

Väldigt många dricker för mycket i Sverige. Och de som dricker ofta är oftast de som dricker för mycket.

Personligen dricker jag lätt för mycket, och avstår därför nästan helt och hållet.

Många barn tycker vuxna som är berusade är obehagliga, även om det är som du skriver "fungerande".

Och sen ligger väl inte problematiken med alkohol att någon dricker en öl om dagen eller ett glas vin till maten. Det handlar väl om suparkulturen som finns hos många som är födda främst mellan 40-60-talet som lyckligtvis börjar att minska i popularitet. Själv såg jag min far berusad två gånger under uppväxten men såg honom dricka en eller två öl varenda dag framför tv. Det här drickandet varje dag är med och göder suparkulturen.

Sem borde man väl kunna avdramatisera alkohol lite genom att sluta ha ett statligt monopol på skiten, åtminstone på ölen och vinet.
Citera
2024-05-09, 23:12
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:

Fast det är ju rätt gott med en pilsner till stekt fläsk med löksås.
Blir jag en alkis då eller?
Citera
2024-05-10, 02:01
Medlem
Citat:

Klart man kan ha trevligt utan. Men alkohol släpper lös glädjehormoner i hjärnan. Vilket gör det ännu trevligare. Att dricka tillsammans med andra är särskiljt trevligt, då alkohol har en social effekt. Man blir mer öppen och binder lättare kontakt med andra. Känns som man blir bästa kompisar direkt nästan. Till skillnad från att vara nykter.

Om man är nykter och konverserar med en full person fattar jag att det kan kännas lite obehagligt. Då man ej är på samma våglängd.

Droger kan vara kul med måtta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in