Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Om man behöver dricka för att njuta av livet har man problem.
Vänd på det: kan man inte njuta av livet pga att man dricker har man verkligen problem. Jag förstår vart du vill komma, men du försöker lite för mycket. Jag vet att många inte kan dricka problemfritt, likaså att många fler druckit sig in i problem än ut ur problem, men att vara rabiat är ett problem i sig.
Jag har själv råkat ut för en rabiat absolutist (svärmor) som verkligen målade fan på väggen direkt när alkohol kom på tal, och det förstörde verkligen vår relation.
Eftersom alkoholen aldrig orsakade något problem blev hennes avsky själva problemet. Hur i helvete kan man ändra hela sin attityd mot någon som dricker en folköl till maten så till den grad att dispyter uppstår, bara för att sen säga: "Där ser du! Det blir alltid bråk när du dricker öl."
Det gick faktiskt så långt att vi vid ett par tillfällen köpte alkoholfritt vin till maten, bråk uppstod som på beställning och kärringjäveln skyllde på "vinet". Vi lät henne hållas en stund och visade sen att vinet var alkoholfritt. Då fick hon det till att vårat alkoholberoende var så allvarligt att vi inte ens behövde dricka alkohol för att det skulle bli bråk...
Det tycker jag säger en hel del om rabiata människor, mot en sådan bitter jävla FITTA hjälper absolut ingenting, och har hon dessutom en betydande position i samhället (ganska högt uppsatt politiker på riksnivå, inte någon lokalpamp i en liten kommun) så är det hon som blir trodd. Vi skulle utredas, vilket slutade med att utredarna skakade på huvudet och sa att "det blir så här ibland, men vi är skyldiga att göra en utredning när vi får in en anmälan" och ärendet avskrevs.