2024-11-20, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Jag har en buffert på åtminstone ett års utgifter för sådana händelser. Arbetslöshet, sjukskrivning, trasig värmepump - allt kan hända.

jag antar du är +50 och har satt av till privat pensionsparande, kommit upp i miljonen eller så. dår han man inga problem när "olyckan är framme". men kanske inte är så enkelt för matilda 32 som precis börjat jobba exakt. detta problem är nog mycket värre för yngre, men har de schyssta föräldrar så går det nog an.
Citera
2024-11-20, 08:54
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Beror ju på vilken sits man är i.
Om man skall spara pengar så gör man det i kontanter eller dylikt så att det inte förstör ens möjligheter att plocka ut 10 000-15 000 från socialen per månad.

Rätt gött att på ca 30 dagar få 45 000 från socialen medans det blir sjukt att en person som istället sparat pengar måste vänta på att egna besparingarna sinar och förmodligen hinner få utbetalning från a-kassa och eller f-kassa.

Tar det lång tid innan f-kassan/a-kassan fattar beslut, samt betalar ut pengar, så kör man bara vidare på soc, och ev. kreditkort, man får ju ändå retroaktivt allt i en klumpsumma när väl kassan betalar ut.

Hade varit rätt komiskt om man fick vänta ett halvår, gå på soc under tiden, sen får 500 000 från försäkrkingskassan + inkomstförsäkringen.

Hur menar du att man kan få 45.000kr från socialen?
Citera
2024-11-20, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
jag antar du är +50 och har satt av till privat pensionsparande, kommit upp i miljonen eller så. dår han man inga problem när "olyckan är framme". men kanske inte är så enkelt för matilda 32 som precis börjat jobba exakt. detta problem är nog mycket värre för yngre, men har de schyssta föräldrar så går det nog an.

"Matilda 32 som precis börjat jobba". Varför börjar man jobba först vid 32? Då får man nog skylla sig själv om man inte har någon buffert.
Citera
2024-11-20, 09:07
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Fast många är ensamstående idag eller lever utan partner och då är det ännu svårare att spara ihop kolla hur många unga som jobbar som lokalvårdare vad får de i lön? Tror inte de får en bra A kassa om de blir arbetslösa..
Är det inte lustigt hur många med låg (och många med högre också) lön alltid klarar sig precis varje månad? Vad är sannolikheten att lönen kan räcka precis varje månad?
Citera
2024-11-20, 09:29
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Visst är det så!
Tyvärr!
Hur tänker du att de sparar pengar på att handlägga långsammare? Det kostar snarare mer för staten och kassorna, utbetalningen kommer ju oavsett att gälla från den tidpunkt man blev arbetslös.
Citera
2024-11-20, 09:32
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Är det inte lustigt hur många med låg (och många med högre också) lön alltid klarar sig precis varje månad? Vad är sannolikheten att lönen kan räcka precis varje månad?
Detta är något jag inte riktigt förstår heller, men det förefaller tyvärr ganska vanligt. Numera är jag väl nästan i den sitsen själv, men det är inget problem då jag/vi har tillräckligt för att klara oss uppemot 18 månader på reserverna.

Jag donerar i princip allt som är över från föregående lön när jag får nästa lön till diverse ändamål jag finner behjärtansvärda. Det skulle jag naturligtvis inte göra om vi inte hade en ordentlig buffert.
Citera
2024-11-20, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ganka hög om man beslutat sig för att leva upp sina pengar:
Satt i samma sits mina första år: Från 18 till 21:
Var ett elände ibland då man hade 14darslön och fick sin lön i början av månaden:
Man försökte spara men vid ett par tillfällen fick jag kontakta BRF för att få anstånd med avgiften ett par dar. Sen kunde man använda check när man hade 67 kr kvar på lönekontot och man ville köpa lite fil mjölk och en påse potatis(Då Uttagsautomaten gav ut min 100sek).
Idag finns andra möjligheter med kort etc, men det handlar om planering har man inte så stor framförhållning så är det lätt att ta en extra öl ute eller köpa hem en lite finare middag om man ser att man har ett par kr kvar.
Citera
2024-11-20, 09:43
Medlem
TonyBergmans avatar
Ett stort problem idag är ju att folk är så fruktansvärt dåliga på privatekonomi.
De flesta lever på gränsen varje månad utan något direkt spar.
Man behöver inte ha 1års utgifter på ett konto. Men 1-2månadslöner iallafall.
Har man fastjobb heltidstjänst borde man kunna spara undan en del. Annars bor man för dyrt.
Citera
2024-11-20, 11:36
Medlem
Visst borde man haft en budget osv. Men men. Fick vänta tre månader på min första utbetalning.

Gick från ungefär 34000 i lön till nu 11 i månaden. Går under.
Citera
2024-11-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Hur menar du att man kan få 45.000kr från socialen?

Hyra 10 000 + leverne ca 5000, går att få mer för leverne samt mer/mindre för hyran också, 3 månader torde inte vara en orimlighet om skyddsnäten som skall täcka levernet drar ut på tiden. Menar inte att man får 45 000 per månad.
Citera
2024-11-20, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Väntat på a-kassa i 9 veckor nu utan nåt beslut

Har du kommunal A kassa?
Citera
2024-11-21, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen

Jag jobbade ett år efter gymnasiet samtidigt som jag bodde billigt i en liten bostad på en billigare ort och sparade då så att jag hade en buffert även under studietiden (5 år) samtidigt som jag också jobbade extra. Jag började jobba på riktigt när jag var 25 och har sparat så mkt som möjligt som dess - fortsatte leva som en student flera år efter examen. Och nej, jag är långt ifrån 50+ men däremot ekonomiskt förnuftig. Jag flyttade hemifrån direkt efter gymnasiet så jag har inte fått hjälp av "schyssta föräldrar".

Nyexad vid 32 låter sent, som jag skrev var jag färdig vid 25 trots sabbatsår och 5 års universitetsstudier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in