2024-10-24, 23:36
Medlem
Jag kunde när jag var yngre investera i diverse och därmed få låg likviditet, då hade jag aldrig klarat flera månader utan lön utan att börja sälja grejer. Nu när man är familjefar så har man ju givetvis mera vett i skallen, men jag bo de nog ha mera i buffert även om jag har mycket lättsålda grejer.

Tidigare i år så fick jag ta till några nödlösningar om förskottsbetalning på lite affärer för att lösa en större utgift, men det ska jag försöka att slippa i framtiden. Det där som de säger att man ska ha sex månadslöner i buffert lättillgängligt är inte alls en dum ide.
Citera
2024-11-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Även när jag var student och fick 10k från CSN och kanske 2-5k för mina extrajobb per månad så la jag undan 1000:-, det är knappast svårt och borde vara grundläggande ekonomi för alla att man ska ha en buffert så man klarar sig 2-3 månader.

Det handlar inte om att man ska kunna leva i lyx dessa månader, men det ska täcka boende, el och mat och det mest nödvändiga för att överleva och då behövs knappast några 150 000 som vissa pratar om.

Men kostnaden varierar såklart efter vilket boende och livsstil man har så om man är ensam i en billig hyresrätt med 5k i hyra så räcker det med kanske 25k i buffert. Om man istället har en högt belånad villa och flera barn behöver man säkert ha minst 60-100k på banken för att kunna klara sig. Men då har man såklart inget jobb som bara ger 20k i lön efter skatt om man har så dyr bostad.

Ens buffert får helt enkelt växa allt eftersom ens utgifter och inkomst ökar.

Tänk om man just de månaderna har 60 års kalas att gå till om en systersdotter fyller 1 och flera andra nära personer att gå på kalas till som närvarat på ens egna kalas ska man då behöva tacka nej och inte gå pga att man inte fått sina pengar från A kassan som man faktiskt betalat in i flera års tid
Citera
2024-11-16, 16:14
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Tänk om man just de månaderna har 60 års kalas att gå till om en systersdotter fyller 1 och flera andra nära personer att gå på kalas till som närvarat på ens egna kalas ska man då behöva tacka nej och inte gå pga att man inte fått sina pengar från A kassan som man faktiskt betalat in i flera års tid
Kan nog hålla med, det är ju en försäkring inget j—a socbidrag!
Citera
2024-11-16, 18:07
Medlem
Alltid en årslön på kontot för denna typ av händelser!
Citera
2024-11-18, 15:13
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Har man så lite pengar i madrassen att man inte har råd att köpa en födelsedagspresent utan att få lön/bidrag först, så skall man nog överväga att inte gå på det där kalaset.

Det är bättre att du arbetar på att skaffa dig en buffert som du kan använda för att klara dig själv, i stället för att lägga dina sista slantar på sånt som faktiskt är helt onödigt.

Att det tar flera månader att få ersättning från arbetslöshetskassan låter förstås inte bra, men det är väl just för den typen av situationer som det kan vara bra att ha en buffert...
Citera
2024-11-18, 21:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Situationen du beskriver kan endast uppstå om man inte skaffat sig en tillräckligt stor buffert när man jobbade, och då får man ta konsekvenserna av sitt slöseri.
Citera
2024-11-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Situationen du beskriver kan endast uppstå om man inte skaffat sig en tillräckligt stor buffert när man jobbade, och då får man ta konsekvenserna av sitt slöseri.

Fast många är ensamstående idag eller lever utan partner och då är det ännu svårare att spara ihop kolla hur många unga som jobbar som lokalvårdare vad får de i lön? Tror inte de får en bra A kassa om de blir arbetslösa..
Citera
2024-11-18, 22:41
Medlem
betalar på 60 dagars kredit, räntefritt.
dvs alla köp jag gör den första månaden betalar jag i sluten av månaden efter.

sen när man slutar ett jobb (har fått sparken typ) brukar man få slutlön och ev semestersättning. brukar resultera i så mycket att det är ovesäntligt, man klarar sig medan man väntar på beslut från akassan som brukar ta runt 2 månader. 1 månad får man vänta på arbetsgivarintyg + en månad till på beslut.

problemet är om du väntar med 45 dagars avstägning pga att du sa upp dej själv. för då kan det ta mellan 3-4 månader innan första ersättningen från akassan kommer. har vart med om det förut. då handlade jag på kredit + fick hjälp av päronen för de resterande 3 månaderna. jobbig tid. hyran på 7000kr behövde ju inkomma. dröjesmålränta hög som fan.
Senast redigerad av fonzen 2024-11-18 kl. 22:52.
Citera
2024-11-19, 12:06
Medlem
1. Se till att aldrig hamna i den sitsen.
2. Se till att ALDRIG hamna i den sitsen.
3. Lev billigt och snåla från familj och vänner.
Citera
2024-11-20, 00:03
Medlem
Jag har en buffert på åtminstone ett års utgifter för sådana händelser. Arbetslöshet, sjukskrivning, trasig värmepump - allt kan hända.
Citera
2024-11-20, 00:11
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Det tog mig 7 månader att få kommunals a-kassa.
Mina nästan 30.000 i månaden ger mig i dag 9.000!
Jag orkar inte, har gått in i väggen.
Har turen att jag hade sommarstuga jag kunde sälja.
Jag är inte med i dessa artiklar.

Ja stackaren! Det är SÅ synd om dig!

1. Lär dig räkna.
2. Studera ekonomi.
3. Sluta förbruka varenda krona du har tjänat under månaden, varenda gång du fått din lön.
4. Lär dig hur man sparar ihop en buffert.

Hur jävla svårt skall det vara? Och du har gått in i väggen... snacka om i-landsproblem
Citera
2024-11-20, 00:32
Medlem
zombie-nations avatar
Förr kunde man få lån av soc. Goda tider.

Man lånar av familjen, betalar bara hyran, låter resten gå till inkasso så kanske man hinner betala det innan det går vidare till kronfågel. Man köper storpack pasta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in