• 1
  • 2
2024-03-12, 12:36
Medlem
Nihennas avatar
Aldrig behövt ha A-kassa innan men jag håller på att kolla upp lite hur det funkar då det är lite skakigt på jobbet (hoppas att det inte händer något, men man ska alltid planera).

Det som förvånade mig var att det ofta var flera veckor väntetid efter det att man stämplat ut för sista gången, ofta över en månad.

Faktum är att hiskeligt många är dåliga på att spara och inte har en buffert, så hur klarar de egentligen dessa 4-10 veckor det tar att få A-kassa? Finns det något bidrag som folk söker vid sidan av, eller hur funkar det?

Själv har jag en buffert så att jag skulle klara det bra, men just att så många är dåliga på att spara får mig att fundera på hur dessa människor går tillväga.
Citera
2024-03-12, 12:40
De tar smslån och startar kristrådar på Flashback.
Citera
2024-03-12, 12:46
Medlem
Förr hade vi släpande lön, dvs det man tjänade 1-31 fick man 25:e månaden efter, men nu har väl de flesta månadslön som betalas ut samma månad och semesterersättning, ob, komptimmar osv kommer oftast månaden efter.
Citera
2024-03-12, 12:47
Medlem
Black.Panthers avatar
De söker förmodligen försörjningsbidrag men sånt kan vara väldigt svårt att få med. Så de får svälta en månad och försöka prata med sina bostadsvärdar.
Citera
2024-03-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Förr hade vi släpande lön, dvs det man tjänade 1-31 fick man 25:e månaden efter, men nu har väl de flesta månadslön som betalas ut samma månad och semesterersättning, ob, komptimmar osv kommer oftast månaden efter.

Vet inte hur det är, men det har förekommit båda systemen parallellt. Då sitter man på pottkanten om man som levande ur hand i mun byter från jobb med förskottslön till efterskottslön (t.ex. får lön för mars i mars och för april i maj).
Citera
2024-03-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Aldrig behövt ha A-kassa innan men jag håller på att kolla upp lite hur det funkar då det är lite skakigt på jobbet (hoppas att det inte händer något, men man ska alltid planera).

Det som förvånade mig var att det ofta var flera veckor väntetid efter det att man stämplat ut för sista gången, ofta över en månad.

Faktum är att hiskeligt många är dåliga på att spara och inte har en buffert, så hur klarar de egentligen dessa 4-10 veckor det tar att få A-kassa? Finns det något bidrag som folk söker vid sidan av, eller hur funkar det?

Själv har jag en buffert så att jag skulle klara det bra, men just att så många är dåliga på att spara får mig att fundera på hur dessa människor går tillväga.

Det tog mig 7 månader att få kommunals a-kassa.
Mina nästan 30.000 i månaden ger mig i dag 9.000!
Jag orkar inte, har gått in i väggen.
Har turen att jag hade sommarstuga jag kunde sälja.

https://ka.se/?s=a-kassa

Jag är inte med i dessa artiklar.
Citera
2024-03-12, 13:10
Medlem
Det går väl till socialen?!

Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

https://ka.se/?s=a-kassa

Jag är inte med i dessa artiklar.
Fan vad vidrigt. Där ser man hur hela ens liv kan ruineras utan att de bryr sig.
Senast redigerad av MY-SOUL-IS-ON-FIRE 2024-03-12 kl. 13:12.
Citera
2024-03-12, 13:10
Medlem
Har alltid haft bullsht money den ligger på 100k och sitter i spar konto jobba och slit åtminstone 1 år så har man lätt 100 till 120k samlat slösa inte på skit

minimum 50k för att leva minst 3 månader för bör man ha enligt mig men då måste du bo billigt

Det handlar om disciplin

Banken säger ju att man ska ha en buffert speciellt
i dessa tider där många uppsägningar äger rum, så läs lite vad din bank säger de har bra tips ibland
Citera
2024-03-12, 13:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
De flesta människor har väl iaf lite sparat. Annars kan man ju alltid maxi kreditkortet...
Citera
2024-03-12, 13:26
Medlem
Molly Muss avatar
Smart folk som har jobb slösar inte bort hela lönen på skit utan sparar ihop en buffert.
Citera
2024-03-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molly Mus
Smart folk som har jobb slösar inte bort hela lönen på skit utan sparar ihop en buffert.

Exakt!
Citera
2024-03-12, 14:21
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Jag beklagar din situation. Hade du ingen inkomstförsäkring eller annan försäkring som kunde hjälpa till? A-kassan borde ge dig runt 20.000 i snitt hela det första året, har du varit arbetslös längre än ett år?

A-kassan är bara en försäkring, om man har lite högre lön så kan det verkligen löna sig att utöka med en inkomstförsäkring eller två. Plus att ha en buffert på minst ett kvartals nettolön lätt tillgänglig, så att man klarar tiden det tar för försäkringarna att börja betala ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in