Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-11, 01:48
  #1
Medlem
Jag är en ung kille (går fortfarande gymnasiet) som bara behöver skriva mina tankar och behöver höra vad ni andra tänker


BACKSTORY NEDAN (OM NI ORKAR LÄSA ANNARS SKIPPA TILL SLUTET)

När jag började gymnasiet träffade jag en tjej. Jag hade aldrig varit i nån seriös relation (för jag inte varit intresserad, inte för jag är incel, ful, inte kan prata med tjejer etc...). Vi blev tillsammans och hade en relativt lycklig relation med några ups and downs här och då i ungefär 9 månader. Efter den tiden började jag känna mig själv bli kall och kände hur jag ville lämna relationen. Mina anledningar då var att:

1. Vi hade väldigt olika ekonomiska bakgrunder( jag bor i villa i rikt område med föräldrar som kör fina bilar och är generellt vältställt medans hon bor med ensam förälder i en lägenhet i förort som kör nån begagnad skit bil)

2. Jag var inte lika attraherad till henne fysiskt längre. Jag tyckte hon va attraktiv men när man går på en gymnasieskola så tror jag att andra tjejer påverkade hur jag såg på henne. Jag ville ha nån snyggare.

3. Jag tyckte att vi hade inte så många gemensamma intressen.

Vi bestämde oss för att ta en paus för jag ville det men hon klarade inte av det och vi bestämde oss för att gå skilda vägar. Men vi hade fortfarande varandra på social media. Jag ville bara ha lite egen tid och tid att tänka men hon klarade inte av det och spammade mig och till och med kom till mina lektioner och åkte hem till mig, för att prata med mig fast jag sagt att jag inte ville. Sen började hon ta bort mig från social media fast vi bestämt att inte göra det och började säga hur hon inte behövde mig längre. Allt detta ledde upp till ett stort avgörande så hon ringde på sista sociala medien vi hade varandra på och bad om att jag skulle ta tillbaka henne och att allt skulle bli så bra etc. Eftersom hon tagit bort mig och sagt att hon inte behövde mig sa jag ju naturligtvis nej, och vi har blockat varandras överallt sen dess och har noll kontakt. Allt kändes så hastigt och det kändes som att hon förstörde för sig själv och för mig. Kändes som vi båda ville ha varandra fortfarande men hon kunde inte ge mig den tid jag begärde.

Vi har båda nu (7 månader sen breakup) nya partners. Jag har en ny flickvän och hon har en ny pojkvän. Min nya är toppen och så men jag har nu dom senaste dagarna tänkt på mitt ex och saknat henne och tänkt om det inte var bättre med henne efter jag såg en bild på henne. Kändes som när jag var med henne var det äkta kärlek hon visade tillskillnad från min nya som inte får mig att känna mig ens i närheten så älskad. Anledningarna att vi gjorde slut var så dumma nu när jag kollar på tillbaka det. När vi var tillsammans undrade jag alltid om jag faktiskt älskade henne men nu vet jag, ja det gjorde jag.

Vet inte så mycket om hennes nya relation eftersom jag är blockad på all socialmedia.

Känns värre nu än vad det gjorde när vi gjorde slut (grät inte ens efter vi gjorde slut). Har min nya flickvän fått mig och inse mitt ex värde som jag var för dum för att se innan? Kommer det bli bättre snart? Eller kommer jag leva resten av mitt liv grubblades på vad som hade hänt om det hade funkat mellan oss? Är detta bara ett fall av att vara varandras första kärlek? Vad borde jag göra?
__________________
Senast redigerad av 3nkom3drab1ez 2024-03-11 kl. 01:55.
Citera
2024-03-11, 02:16
  #2
Medlem
Bra funderingar du har. Men gör så här: ta det lugnt några dagar och tänk noga igenom saker och ting. Kom ihåg att känslor kommer och går. Det du känner idag kan vara annorlunda imorgon eller om två veckor.
Men om du inte känner dig älskad av den nya bryt upp. Eller säg som det är. Sen om du gör slut, vänta lite innan du tar kontakt med exet. Stressa inte men känner du att efter några veckor du fortfarande vill ha den gamla tillbaka. Skriv då ett mail eller vänta utanför hennes hus el skola ochbe att få snacka med henne. Då kan du pejla lite om hennes nya relation är seriös eller inte. Var lite smart, lite strategisk.
Citera
2024-03-11, 10:40
  #3
Moderator
Maviels avatar
Rubrik förtydligad. Utgången rubrik:

Tankar och råd sökes

/Moderator
Citera
2024-03-11, 10:52
  #4
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3nkom3drab1ez
Jag är en ung kille (går fortfarande gymnasiet) som bara behöver skriva mina tankar och behöver höra vad ni andra tänker


BACKSTORY NEDAN (OM NI ORKAR LÄSA ANNARS SKIPPA TILL SLUTET)

När jag började gymnasiet träffade jag en tjej. Jag hade aldrig varit i nån seriös relation (för jag inte varit intresserad, inte för jag är incel, ful, inte kan prata med tjejer etc...). Vi blev tillsammans och hade en relativt lycklig relation med några ups and downs här och då i ungefär 9 månader. Efter den tiden började jag känna mig själv bli kall och kände hur jag ville lämna relationen. Mina anledningar då var att:

1. Vi hade väldigt olika ekonomiska bakgrunder( jag bor i villa i rikt område med föräldrar som kör fina bilar och är generellt vältställt medans hon bor med ensam förälder i en lägenhet i förort som kör nån begagnad skit bil)

2. Jag var inte lika attraherad till henne fysiskt längre. Jag tyckte hon va attraktiv men när man går på en gymnasieskola så tror jag att andra tjejer påverkade hur jag såg på henne. Jag ville ha nån snyggare.

3. Jag tyckte att vi hade inte så många gemensamma intressen.

Vi bestämde oss för att ta en paus för jag ville det men hon klarade inte av det och vi bestämde oss för att gå skilda vägar. Men vi hade fortfarande varandra på social media. Jag ville bara ha lite egen tid och tid att tänka men hon klarade inte av det och spammade mig och till och med kom till mina lektioner och åkte hem till mig, för att prata med mig fast jag sagt att jag inte ville. Sen började hon ta bort mig från social media fast vi bestämt att inte göra det och började säga hur hon inte behövde mig längre. Allt detta ledde upp till ett stort avgörande så hon ringde på sista sociala medien vi hade varandra på och bad om att jag skulle ta tillbaka henne och att allt skulle bli så bra etc. Eftersom hon tagit bort mig och sagt att hon inte behövde mig sa jag ju naturligtvis nej, och vi har blockat varandras överallt sen dess och har noll kontakt. Allt kändes så hastigt och det kändes som att hon förstörde för sig själv och för mig. Kändes som vi båda ville ha varandra fortfarande men hon kunde inte ge mig den tid jag begärde.

Vi har båda nu (7 månader sen breakup) nya partners. Jag har en ny flickvän och hon har en ny pojkvän. Min nya är toppen och så men jag har nu dom senaste dagarna tänkt på mitt ex och saknat henne och tänkt om det inte var bättre med henne efter jag såg en bild på henne. Kändes som när jag var med henne var det äkta kärlek hon visade tillskillnad från min nya som inte får mig att känna mig ens i närheten så älskad. Anledningarna att vi gjorde slut var så dumma nu när jag kollar på tillbaka det. När vi var tillsammans undrade jag alltid om jag faktiskt älskade henne men nu vet jag, ja det gjorde jag.

Vet inte så mycket om hennes nya relation eftersom jag är blockad på all socialmedia.

Känns värre nu än vad det gjorde när vi gjorde slut (grät inte ens efter vi gjorde slut). Har min nya flickvän fått mig och inse mitt ex värde som jag var för dum för att se innan? Kommer det bli bättre snart? Eller kommer jag leva resten av mitt liv grubblades på vad som hade hänt om det hade funkat mellan oss? Är detta bara ett fall av att vara varandras första kärlek? Vad borde jag göra?

Vettiga funderingar i din ålder.

Första jag tänker på när jag läser ditt inlägg, är stolthet.

Det finns både negativt och positivt med det.

Ibland låter människan förstöra väldigt bra relationer till vilket pris som helst.

Ibland har människor ingen stolthet alls, och låter sig bli överkörda konstant.

Bra att du har stolthet, men låt det inte gå ut över allt annat. Du har ny tjej men tänker fortfarande på ditt ex. Svårt att veta exakt om det precis som du säger, är "första kärleken" eller ditt ego eller om hon verkligen var den rätte för dig. Det vet bara du själv.
Citera
2024-03-11, 11:49
  #5
Avstängd
Testa släppa exet ur tankarna, även OM hon skulle varit den finaste all time så är/var hon det men bara -HITILLS!
Citera
2024-03-11, 19:08
  #6
Medlem
SmegmaFris avatar
Det där är en klassiker som ung när man testar en ny tjej efter den första.
Och många gånger så blir det just såhär.
Men mitt råd:
Skit i ditt ex.
Testa att byta till en bättre flickvän.
Sluta nöja dig så enkelt.
Citera
2024-03-11, 20:53
  #7
Medlem
Raderat
__________________
Senast redigerad av 3nkom3drab1ez 2024-03-11 kl. 21:51.
Citera
2024-03-11, 21:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Bra funderingar du har. Men gör så här: ta det lugnt några dagar och tänk noga igenom saker och ting. Kom ihåg att känslor kommer och går. Det du känner idag kan vara annorlunda imorgon eller om två veckor.
Men om du inte känner dig älskad av den nya bryt upp. Eller säg som det är. Sen om du gör slut, vänta lite innan du tar kontakt med exet. Stressa inte men känner du att efter några veckor du fortfarande vill ha den gamla tillbaka. Skriv då ett mail eller vänta utanför hennes hus el skola ochbe att få snacka med henne. Då kan du pejla lite om hennes nya relation är seriös eller inte. Var lite smart, lite strategisk.

Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Vettiga funderingar i din ålder.

Första jag tänker på när jag läser ditt inlägg, är stolthet.

Det finns både negativt och positivt med det.

Ibland låter människan förstöra väldigt bra relationer till vilket pris som helst.

Ibland har människor ingen stolthet alls, och låter sig bli överkörda konstant.

Bra att du har stolthet, men låt det inte gå ut över allt annat. Du har ny tjej men tänker fortfarande på ditt ex. Svårt att veta exakt om det precis som du säger, är "första kärleken" eller ditt ego eller om hon verkligen var den rätte för dig. Det vet bara du själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Testa släppa exet ur tankarna, även OM hon skulle varit den finaste all time så är/var hon det men bara -HITILLS!

Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Det där är en klassiker som ung när man testar en ny tjej efter den första.
Och många gånger så blir det just såhär.
Men mitt råd:
Skit i ditt ex.
Testa att byta till en bättre flickvän.
Sluta nöja dig så enkelt.


Okej tack för alla fina svar.

Känns bättre idag men är rädd att känslorna kommer tillbaka närme kvällen.

Har tänkt på relationens down sides och det har hjälpt lite, innan tänkte jag bara på det positiva sakerna och öglömbara stunderna. Tror detta är bara nån nostalgisk grej. Jag har alltid reagerat starkt på nostalgi. Staden jag studerar i är samma stad som vi sågs första gången efter skolan. Varje dag går jag samma väg som vi gick när vi först lärde känna varandra omedvetna om att vi inte skulle skiljas på 9 månader, träffa varandras släkt, vara varandras första och mycket mer.

Jag har dåligt samvete eftersom min nya tjej inte förtjänar nått dåligt eller att hennes kille ska ha fokus på sitt ex istället för henne därför vill jag helst kunna förtränga dessa tankar. Vill absolut inte börja tänka på mitt ex nästa gång jag och min nya umgås.

Jag har tänkt på något. Min nya flickvän flyttar möjligtvis utomlands efter sommaren så det lär väll kanske ta slut då. Eftersom jag och mitt ex går på samma skola kommer vi ju kanske ses oftare möjligtvis stötta på varandra i korridoren då och då. Dessutom så kanske vi ses på nån fest/event som skolan arrangerar. Lite tid lär ju ha gått så henne och hennes nya lär ju va trötta på varandra/inte va i honeymoon fas.

Så jag lär väll ha mina chanser att prata med henne om jag fortfarande känner så vilket ändå ger mig ett lugn.

Har lärt mig från detta:
1. Inte va så hastig och inte stänga dörrar även om jag vill i stunden.
2. Att en persons kärlek värderar jag mer än deras utseende.
Citera
2024-03-12, 01:09
  #9
Medlem
Ja ta det lite lugnt. Går exet på samma skola så finns alla förutsättningar i framtiden. Varför ha bråttom. Du är ung, har hela livet framför dig. Gå och träna regelbundet på gym. Träna kondition. Håll dig stark och frisk. Det hjälper för den mentala hälsan. Då blir du den bästa utgåvan av dig själv. Häng inte upp dig på vad den eller den tjejen tar för beslut, åker utomlands eller inte. Finns ju massa tjejer och bevisligen har du ju inga problem att få tjejer. Dom gillar dig för att du är en bra kille.
Citera
2024-03-17, 02:17
  #10
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3nkom3drab1ez
...

Känns värre nu än vad det gjorde när vi gjorde slut (grät inte ens efter vi gjorde slut). Har min nya flickvän fått mig och inse mitt ex värde som jag var för dum för att se innan? Kommer det bli bättre snart? Eller kommer jag leva resten av mitt liv grubblades på vad som hade hänt om det hade funkat mellan oss? Är detta bara ett fall av att vara varandras första kärlek? Vad borde jag göra?
Det låter som att du tänker till rätt rejält. Du drar lite snabba slutsatser men kommer förstå med tiden. Kan man verkligen veta vad man känner om man träffas igen eller blir det helt utan känslor som att man ser ett spöke. Minnen av en tid som var? Det var fint när det varade men nu är det slut.

Grubbla har jag också gjort men det har aldrig lett någonstans.

Samma med att tänka på sin tidigare kärlek eller liknande. Det är helt okey och det rätta sättet att handskas är att acceptera att man kan tänka på någon då och då och att det inte betyder så att säga något bra eller dåligt.

Ibland blir man ledsen av att tänka på det som var och det fick mig att fråga mig om jag ville känna så och svaret var nej. Jag vill inte vara ledsen utan jag vill gå vidare och framåt. Jag vill vara mitt bästa jag och ta lärdom av det som var. Jag har blivit en bättre version av mig själv och nu tar jag steget. Framåt. Mot det okända och nya utmaningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback