Citat:
JA, fast det kallas inte att "flagga adresser" utan postkontroll. Och JA. Det är något som sker.
Det är inte supervanligt men inte jätteovanligt heller . (Det finns en person i tråden , som jag gissar är kopplad till nåt säljkonto på dark web som driver agenda att konstant förlöjliga och förneka att sådant sker. Pga sina egna intressen i det gissar jag. Annars fattar jag det inte)
Men det gör det
Jag har själv varit med om det, och jag känner till andra som har det.
Det kan ske om du fått nåt några beslag som fastnar i posten som uppgår till normalgraden
Postkontroll kallas det.
Det är en del i polisens verktygspaket som kallas hemliga tvångsmedel. Det är ett vertyg som inte bara används vid grovt narkotikabrott utan även vid brott av normalgraden. En annan del i denna verktygsbox är att begära ut internettrafik från din isp. Detta ger dock sällan mycket info för polisen. Förutom att de kan säga att du använt TOR. Inte vad du skrivit. Verktygen för avlyssning osv används mest vid grova brott inte för normalgraden.
Postkontroll betyder inte nån sorts flaggning i en terminal på nationell nivå, utan att polisen ber den lokala postsorteringen i staden där du bor, vara extra uppmärksamma på brev adresserade till dig. Och lägga undan dem om det ser minsta misstänkt ut.
Detta sker som del av en förundersökning. Förundersökning är inte nåt som sker enbart vid grova brott.
En åklagare begär att det ska ske postkontroll, detta sker då under en viss tid, typ en månad. Kan ev förlängas.
Du får inte nödvändigtvis reda på detta har skett om det inte leder till åtal. Ev beslag från en förundersökning kan ligga kvar som bevis även om de lägger det på is ett tag.
Som jag skriver sker den officiella postkontrollen under begränsad tid på åklagares godkännande.
MEN, som jag sagt förr . Bor du i en mindre stad, kan det faktum att du haft postkontroll, PLUS den nya lagen där postanställda uppmanas leka poliser, i värsta fall leda till att nån jeppe i närheten av där du bor fortsätter ha extra koll på din post. Om du har otur. Så risken kan bli större att nån kikar på din post även efter en sk postkontroll. På det viset kan detta leda inofficiellt till nån sorts "flaggning". Lokalt.
Detta är nåt du slipper om du flyttar till annan ort. Eller om det är omsättning på personalen där du bor i den lokala utdelningen så ingen kikar extra på just din post. Det är som sagt slump lite också. Om du har otur eller ej.
Så JA. Det existerar att din post kan kontrolleras även om det inte kallas flaggning. Det är väl relativt ovanligt och lite av slump om du råkar ut för det. Beror på hur mycket/lite polisen har att göra där du bor. Men det är inte heller osannolikt, inte om du förlorat flera försändelser som når över till normalgraden i mängd.
Om jag förlorat flera försändelser på raken, från olika säljare. Då skulle jag seriöst överväga enbart köpa dead drop även om jag så var tvungen åka till en annan stad. Annars kan de bygga upp ett åtal mot dig.
De har som sagt inget krav att berätta för dig om beslagen de gör om de bygger för att kunna åtala dig.
https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattsliga-vagledningar/rav-202225-hemliga-tvangsmedel.pdf
Se kapitel 8.
Notera att efter denna text skrevs så har den nya postlagen kommit till som ytterligare underlättar för detta. Det har även kommit olika utredningar som det kritiserats att polisen gör lite som de vill kring hemliga tvångsmedel, att det kan förlängas utan att det dokumenteras, att polisen gör lite som de vill kring sånt där.
Senast redigerad av st33r 2026-06-03 kl. 10:17.
Senast redigerad av st33r 2026-06-03 kl. 10:17.