2026-06-05, 23:46
Medlem
En till dom på temat. Den här gången från Svea Hovrätt.

Mannen dömdes i tingsrätten men frias i hovrätten. Totalt sex beslagtagna paket adresserade till honom. Det som verkar ha räddad honom att han hade en inneboende under perioden. Helt rätt av hovrätten. En adress på ett brev ska inte räcka för att döma någon i en rättsstat. Oavsett om det handlar om sex eller tio paket.

Länk till domen för den som är intresserad: https://filebin.net/7wonbmu6si79a4ts/d2334.pdf
Citera
2026-06-06, 01:14
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Grabbens legofigurer från Tradera hade inspekterats av polisen. Kändes ju lite sådär.

Ja, så kan det ju gå. Kan ha varit under en insats på terminalen då de går igenom det mesta som ser "suspekt" ut. För övrigt vore det nog ingen ekonomisk framgångssaga att smuggla knarket i lego.

Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk

Mannen dömdes i tingsrätten men frias i hovrätten. Totalt sex beslagtagna paket adresserade till honom. Det som verkar ha räddad honom att han hade en inneboende under perioden. Helt rätt av hovrätten. En adress på ett brev ska inte räcka för att döma någon i en rättsstat. Oavsett om det handlar om sex eller tio paket.

Länk till domen för den som är intresserad: https://filebin.net/7wonbmu6si79a4ts/d2334.pdf

Och helt plötsligt drunknar vi i annonser med flashbackare som söker inneboende.

Citera
2026-06-06, 09:46
Avslutad
Citat:

Alltid intressant läsa sånt här. Jäklar vilka summor man kan få betala om man åker dit! Hmm... kanske man kör med dead drop nästa gång för säkerhets skull
Citera
2026-06-06, 14:38
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
JA, fast det kallas inte att "flagga adresser" utan postkontroll. Och JA. Det är något som sker.

Det är inte supervanligt men inte jätteovanligt heller . (Det finns en person i tråden , som jag gissar är kopplad till nåt säljkonto på dark web som driver agenda att konstant förlöjliga och förneka att sådant sker. Pga sina egna intressen i det gissar jag. Annars fattar jag det inte)
Men det gör det
Jag har själv varit med om det, och jag känner till andra som har det.

Det kan ske om du fått nåt några beslag som fastnar i posten som uppgår till normalgraden
Postkontroll kallas det.

Det är en del i polisens verktygspaket som kallas hemliga tvångsmedel. Det är ett vertyg som inte bara används vid grovt narkotikabrott utan även vid brott av normalgraden. En annan del i denna verktygsbox är att begära ut internettrafik från din isp. Detta ger dock sällan mycket info för polisen. Förutom att de kan säga att du använt TOR. Inte vad du skrivit. Verktygen för avlyssning osv används mest vid grova brott inte för normalgraden.

Postkontroll betyder inte nån sorts flaggning i en terminal på nationell nivå, utan att polisen ber den lokala postsorteringen i staden där du bor, vara extra uppmärksamma på brev adresserade till dig. Och lägga undan dem om det ser minsta misstänkt ut.

Detta sker som del av en förundersökning. Förundersökning är inte nåt som sker enbart vid grova brott.
En åklagare begär att det ska ske postkontroll, detta sker då under en viss tid, typ en månad. Kan ev förlängas.
Du får inte nödvändigtvis reda på detta har skett om det inte leder till åtal. Ev beslag från en förundersökning kan ligga kvar som bevis även om de lägger det på is ett tag.

Som jag skriver sker den officiella postkontrollen under begränsad tid på åklagares godkännande.

MEN, som jag sagt förr . Bor du i en mindre stad, kan det faktum att du haft postkontroll, PLUS den nya lagen där postanställda uppmanas leka poliser, i värsta fall leda till att nån jeppe i närheten av där du bor fortsätter ha extra koll på din post. Om du har otur. Så risken kan bli större att nån kikar på din post även efter en sk postkontroll. På det viset kan detta leda inofficiellt till nån sorts "flaggning". Lokalt.
Detta är nåt du slipper om du flyttar till annan ort. Eller om det är omsättning på personalen där du bor i den lokala utdelningen så ingen kikar extra på just din post. Det är som sagt slump lite också. Om du har otur eller ej.

Så JA. Det existerar att din post kan kontrolleras även om det inte kallas flaggning. Det är väl relativt ovanligt och lite av slump om du råkar ut för det. Beror på hur mycket/lite polisen har att göra där du bor. Men det är inte heller osannolikt, inte om du förlorat flera försändelser som når över till normalgraden i mängd.

Om jag förlorat flera försändelser på raken, från olika säljare. Då skulle jag seriöst överväga enbart köpa dead drop även om jag så var tvungen åka till en annan stad. Annars kan de bygga upp ett åtal mot dig.
De har som sagt inget krav att berätta för dig om beslagen de gör om de bygger för att kunna åtala dig.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattsliga-vagledningar/rav-202225-hemliga-tvangsmedel.pdf

Se kapitel 8.
Notera att efter denna text skrevs så har den nya postlagen kommit till som ytterligare underlättar för detta. Det har även kommit olika utredningar som det kritiserats att polisen gör lite som de vill kring hemliga tvångsmedel, att det kan förlängas utan att det dokumenteras, att polisen gör lite som de vill kring sånt där.

Tack för info! Inget jag stött på eller hört något om. Värt att notera är

Citat:
Det krävs inte någon skäligen misstänkt person för att postkontroll ska vara
tillämpligt. Däremot krävs att förundersökning pågår för ett brott som
möjliggör beslag av brev, telegram eller annan försändelse. För sådant beslag
krävs brott som har föreskrivet fängelse i ett år eller mer och att försändelsen
hade kunnat tas i beslag hos mottagaren

Alltså behöver folk som beställer mängder som skulle ge mindre än ett år i fängelse oroa sig..
Citera
2026-06-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey

Alltså behöver folk som beställer mängder som skulle ge mindre än ett år i fängelse oroa sig..

Ja, men det räcker att det är föreskrivet fängelse i minst ett år. Narkotikabrott av normalgraden hamnar där, men inte ringa narkotikabrott.

Sedan är postkontroll oerhört sällsynt. Det fattas inte många beslut om postkontroll per år, det finns siffror i offentliga rapporter som jag inte orkar leta rätt på. Men vi snackar tiotals personer som får postkontroll varje år, snarare än hundratals.

Dessutom är det så den som har blivit föremål för postkontroll kommer bli underrättad om det via brev när postkontrollen är över.

Fick du någon sådan underrättelse st33r?
Citera
2026-06-06, 15:14
Medlem
Färskare siffror än så hittar jag dessvärre inte:

Citat:

Kartläggningen visar att postkontroll är ovanligt – att det har använts 22 gånger under åren 2012-2014, vid tio kammare eller enheter inom Åklagarmyndigheten, men inte vid någon kammare inom Ekobrottsmyndigheten.

Källa: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hemligt-tvangsmedel-anvands-sju-ganger-ar-kritik-mot-bade-aklagare-och-lagstiftning/
Citera
2026-06-06, 16:02
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Färskare siffror än så hittar jag dessvärre inte:

Källa: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hemligt-tvangsmedel-anvands-sju-ganger-ar-kritik-mot-bade-aklagare-och-lagstiftning/

Å andra sidan är siffrorna från en period för 14 år sen då polisen inte börjat storsatsa på att jaga droger på nätet eller ändrat lagarna för att lättare kunna göra det.
Sen är jag osäker också om det verkligen går att begära ut som offentlig uppgift hur ofta hemliga tvångsmedel används, i de fall det inte lett till åtal? Osäker. Tror det är klassat förutom för myndigheternas utredningar.

Min upplevelse under typ 2000-2020 talet var att större delen av den tiden var i princip 100% riskfritt att skicka eller ta emot vad som helst via posten. Och att risken därefter ökat stegvis för varje år.
Senast redigerad av st33r 2026-06-06 kl. 16:08.
Citera
2026-06-08, 12:57
Medlem
Jag har precis lyssnat på krimpodden som Expressen har och en intervju med en Polis som har jobbat mot packare och köpare. Polisen verkar ha bra koll på packare och köpare och många köpare har åkt dit. Min fråga är, om man har en "vän" som tar emot paketet, alltså att adressen dit försändelsen kommer, är man inte safe då att inte kunna bli lagförd? Det går ju att ha en företagsadress tex. För nu känns det som att det är stor risk att torska om man uppger sin egen adress eller har jag fel?. Nu blev det 2 frågor ser jag.
Citera
2026-06-08, 17:30
Medlem
AndAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Jag har precis lyssnat på krimpodden som Expressen har och en intervju med en Polis som har jobbat mot packare och köpare. Polisen verkar ha bra koll på packare och köpare och många köpare har åkt dit. Min fråga är, om man har en "vän" som tar emot paketet, alltså att adressen dit försändelsen kommer, är man inte safe då att inte kunna bli lagförd? Det går ju att ha en företagsadress tex. För nu känns det som att det är stor risk att torska om man uppger sin egen adress eller har jag fel?. Nu blev det 2 frågor ser jag.

Om vi säger såhär, om jag beställer hem knark till mitt ex som hämnd och paketet blir plockat. Torskar exet? Utan erkännande är det nästan omöjligt att döma någon. Är det flera paket, du är känd hos polis eller har missbruk i journalen/soc blir det svårare. Om polisen ber dig om urin/blodprov och du väger alternativ är positiv (speciellt på beställd substans) gör också att det allt som allt kan göra dig dömd.

Så att ange någon annans adress kan göra att du personligen slipper undan konsekvenser om paketet blir plockat. Men en "vän" är ju någon som har en koppling till dig, då kan hederligt polisarbete göra att de fattar misstankar mot dig. Är du med på hur du ska tänka nu?
Citera
2026-06-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Ja, så kan det ju gå. Kan ha varit under en insats på terminalen då de går igenom det mesta som ser "suspekt" ut. För övrigt vore det nog ingen ekonomisk framgångssaga att smuggla knarket i lego.

Och helt plötsligt drunknar vi i annonser med flashbackare som söker inneboende.

Hehe, engrams påsar med tjack skickas med ett legoset.
Citera
2026-06-08, 18:40
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Hehe, engrams påsar med tjack skickas med ett legoset.

I ett paket frankerat med falska frimärken...
Citera
2026-06-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndAgain
Om vi säger såhär, om jag beställer hem knark till mitt ex som hämnd och paketet blir plockat. Torskar exet? Utan erkännande är det nästan omöjligt att döma någon. Är det flera paket, du är känd hos polis eller har missbruk i journalen/soc blir det svårare. Om polisen ber dig om urin/blodprov och du väger alternativ är positiv (speciellt på beställd substans) gör också att det allt som allt kan göra dig dömd.

Så att ange någon annans adress kan göra att du personligen slipper undan konsekvenser om paketet blir plockat. Men en "vän" är ju någon som har en koppling till dig, då kan hederligt polisarbete göra att de fattar misstankar mot dig. Är du med på hur du ska tänka nu?
Tack. Ja absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in