Citat:
Ursprungligen postat av
Hoppsasteg
Nej, jag vet att det inte kan tillämpas här, men det behövs inte heller. Brottet hon anklagas för (mord) är ju så pass grovt att fälla hon blir det ju livstid, både på fängelsestraffet och på utvisningen.
Inte nödvändigtvis! Det beror på vad Högsta Domstolen slår fast, vilket jag också skrev till dig nyss OCH det beror på vilken anknytning till Sverige som den 20-åriga kvinnan har, vilket jag efterfrågat här nyss. Vet någon detta, så förmedla det gärna.
Som tidigare nämnt så säger ju Europadomstolen att det krävs
mycket starka skäl för att döma till utvisning när det gäller en person som är född eller tidigt uppväxt i det aktuella landet, samt spenderat större delen av tiden i landet - och inte har begått brott där. Ser man till Europadomstolens praxis så har utvisningsdomar efter grov brottslighet, i fall där den dömde haft lång vistelsetid i det aktuella landet och t.o.m haft egna barn, generellt ansetts proportionerliga och förenliga med artikel 8 i EKMR (rätten till privat- och familjeliv). Nu vet jag inte om den 20-åriga kvinnan har egna barn. Men oaktat detta kan man fastslå att det finns vissa utsikter att utvisa trots att hon har nära anknytning/lång vistelsetid i Sverige, just för att det handlar om grov brottslighet (i detta fall mord).
Vidare så har Europadomstolen utvecklat sin praxis i frågan om utvisning trots nära anknytning i målen
Maslov VS Austria och
Hizir Kilic VS Denmark. Här skall tilläggas att dessa personer inte hade egna barn. I dessa fall har man i utvisningsfrågan beaktat följande bedömningskriterier:
1. Brottslighetens allvar och karaktär.
2. Den tid som brottslingen har varit i landet.
3. Den tid som förflutit sedan brottet och personens uppförande under den perioden.
4. Familjesituationen.
5. Nationaliteterna för de berörda.
6. Omfattningen av sociala, kulturella och familjära band till det land personen bor i och det land denne riskerar att utvisas till.
Detta är alltså dessa kriterier som Högsta Domstolen kommer att ha med i sina två (kommande) vägledande domar och det är också dessa kriterier som Nacka Tingsrätt kommer att behöva beakta i Värmdö-målet.