2024-06-03, 11:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade:

Håller med 100%, polisiärt kommer länsman lösa detta och man kan hoppas på ett brett åtal. Det som däremot kan hända och har hänt flera gånger när fler än en är involverad är att domstolarna dömer lite hursomhelst ibland där vi dödliga tyckar det är kristallklart, lås in hela högen för mord. Men då kommer det finstilta in i lagtexten mm och givetvis advokatsidans slutpläderingar. Men det uppenbara i detta fall är iaf att BO blev mördad, förmodligen i lägenheten men av vem/vilka av de som befanns på plats. Hoppas på BRA teknisk bevisning så långt det bara är möjligt och kan avgöra fallet.

Ja, domstolar kan döma "lite hur som helst". Det är ingen exkat vetenskap.

Och enligt lagen ska det vara utom rimligt tvivel att den som fälls är skyldig.

Här kan det komma att få stor betydelse hur man agerat innan mordet, dvs finns det tecken på att mordet är planerat?

Eller var det hastigt våld i stundens hetta, utfört av en person?

Det kan bli komplicerat om det inte finns sparad kommunikation runt fallet.

För att bli fälld för mord krävs det uppsåt:

"Straffrättsligt ansvar för medverkan kräver också uppsåt
Var och en av de medverkande ska bedömas efter det uppsåt (eller den oaktsamhet) som ligger honom eller henne till last. I fråga om medhjälp krävs uppsåt dels i förhållande till gärningsmannens (eller gärningsmännens) gärning, dels i förhållande till den egna medverkansgärningen.
"

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/

Men en planering för mord behöver inte vara långvarig. Det kan handla om något som sker där och då. T ex kan en planering vara att man tar med sig ett vapen/tillhygge, även om det sker inom en lägenhet och att BO visserligen lurades till lägenheten, men då kanske det inte går att bevisa att syftet var mord.

Som det kan verka kan Ako ha suttit i en soffa (?) när det hela skedde. Vasst tillhygge har använts, mest troligt en kniv då. Den kanske togs från kökslådan, dvs kanske inte ens var planerat från början att användas.

Det behövs inte stor medverkan för att kunna bli fälld:

"När flera personer utför olika delar av en brottsplan brukar man säga att de agerar tillsammans och i samförstånd. Ett sådant samförstånd behöver inte vara uttryckligt utan kan också vara tyst."
//

"I brottsbalken finns dock en bestämmelse om medverkan som kompletterar de andra bestämmelserna. Den bestämmelsen gäller alla brott i brottsbalken, men också alla andra brott med fängelse i straffskalan. Enligt den bestämmelsen ska inte bara den eller de som har utfört gärningen utan också annan som främjat gärningen med råd eller dåd dömas. De olika medverkande kan dömas som gärningsmän, anstiftare eller medhjälpare."

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/

I det här fallet kan det bli knepigt om det inte finns tillräckligt med teknisk bevisning. Det handlar om ett brott som skett i det "slutna rummet". Det är enbart de som är inne i lgh som vet vad som skett exakt.

Flykten, dvs det som händer efteråt, kan även den tyckas visa på någon slags planering. Då kanske inte från något mindre allvarligt brott. Man flyr inte hals över huvud med förbokade biljetter med små barn involverade runt halva världen för ett bråk, lite hot, eller en lättare misshandel...

Även om enskilda händelser runt det som händer innan och efteråt inte är bevis för planerat mord, så väger detta tyngre tillsammans med ett vittne som pratar om tumult, en livlös blodig kropp i lgh som BO lurats (?) till och flykten efteråt.

Tror att flera av de inblandade ligger illa till. Inte minst WK som verkar varit väldigt aktiv på flera plan.
Citera
2024-06-03, 15:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Egentligen har det inte framkommit så värst mycket kring AA och WKs relation. I media har det tidigare skrivits att den var seriös och minst varat i några månader.

Det låter vanskligt om AA skickat nakenbilder till Farid som det påstås. Man undrar då klart över syftet med detta tilltag??

Om Farid initierade sista mötet vet jag inte eller om detta handlar om en tidigare kontakt mellan Farid och AA (vad jag förstått hann AA prata med polisen efter anmälningarna dök upp):

”Enligt domstolshandlingarna ska Vaziri ha kontaktat 37-åringen och endast en timme efter kontakten på sms polisanmälde hans partner 37-åringen för våldtäkt, överfall och olovligt tagna nakenbilder.”

https://omni.se/otrohetsaffar-mellan-offer-och-misstankt-innan-vaskmordet/a/Xj8Xrn

Vi får se om det går att bevisa att några nakenbilder och filmer har skickats. WK och hennes ombud väntar också på att få ta del av de bevisen.

Sen Farid, tror inte han rör sig i frihet särskilt länge till. De vet säkert vad han pysslar med och kartlagt hans väg in i USA för länge sen.

Det hela kommer att klarna i sinom tid och då handlar mordet inte om några förmildrande omständigheter pga otrohet à la Crime passionnel.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Crime_passionnel

Hoppas barnen också får sin juridiska röst hörd.

Börjar med ditt sista; omsorg om barnen.

Det är ju en ny lag sedan 2021 runt barn som bevittnar brott; Barnfridsbrott:

"Syftet med den nya lagen är att stärka det straffrättsliga skyddet för barn som bevittnar vissa brott mellan närstående eftersom dessa barn enligt forskning löper ökad risk att drabbas av både psykisk och fysisk ohälsa."

Barnfridsbrottet gör det straffbart att låta ett barn bevittna vissa uppräknade brott i 3, 4, 6 och 12 kap. BrB samt straffbara försök till de angivna brotten. Brottet förutsätter att barnet är närstående eller tidigare närstående till både gärningspersonen och målsäganden i grundbrottet (det bevittnade brottet). Relationen mellan gärningspersonen och målsäganden i grundbrottet saknar betydelse. Brottet är gradindelat (ringa, normalgrad, grovt) och kommer även ingå i grov fridskränkning.

Barnet som bevittnat brott blir målsägande och har rätt till biträde av särskild företrädare/målsägandebiträde. Bevittna innebär i barnfridsbrottet att barnet ska ha sett eller hört de väsentliga delarna av brottet. Det finns inget krav på att barnet förstår att det som händer utgör ett brott eller att barnet kan ge uttryck för sin upplevelse.
"

https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/barnfridsbrott-nytt-brott/

Tyvärr är det inget som är solklart. Minns fallet med mordet på Beata, där sonen som är med i bilen då mamman stryps till döds inte föll ut till sonens fördel.

I det här fallet kan man tänka att eftersom BO inte räknas som närstående, så gäller inte lagen. Usch. Detta är ett brott som kommer att förfölja barnen. Deras föräldrar gör ett hemskt brott som de kunnat höra (Farids bror hörde ju tumultet och sprang ut). Under detta blir barnen också ensamma lämnade i ett annat rum? Kom de ut för att kolla?
Oavsett, en dag får de veta och det är ett trauma för barn, även om de inte direkt minns eller alltid förstår.

Ja, det har väl framkommit i tråden som att et iaf från Akos sida funnits känslor. Jag litar dock inte på WK i nuläget, så hur mycket hon investerat i denna relation och varför, det vet jag inte. Hon verkar även gå bakom ryggen på Farid, så... det kan vara på flera sätt.

Vad gäller bilderna, har jag själv inte läst att WK skickat några nakenbilder, utan bara:

Expressen:

"Kvinnan hade nyligen – kort efter att sambon upptäckt affären – polisanmält Ako Hameed Abbas för våldtäkt, överfall samt för olovligt tagna nakenbilder och inspelningar när de hade sex – och enligt uppgifter till Expressen åkte han dit för att han ville reda ut bakgrunden till anmälan mot honom."

Den korta tidsrymd som faller mellan att Farid fått bilder/vetskap till att polisanmälan sker... jag även det känns suspekt.

Varför har inte WK anmält tidigare? Enbart för att hon varit rädd för att det ska avslöjas? Eller är det först när hon blir påkommen som hon kommer på historien om övergrepp av olika slag?

Det är många frågor som vänder sig mot WKs beteende i mina ögon. Att det sedan slutar i mord och flykt... ja. Nog visste WK vd som väntade en person som våldtar och tar sexbilder... om de nu ens existeraar.

Nä, jag tror på något hopkok, något lurt är det här.
WK verkar inte ärlig någonstans. Inte ens hemma i sin egen familj.

Har dock som du en tanke på att hon kan ha varit i en klämma i Farids klor. Och att skilsmässa inte varit ett alternativ. Men, men... inte mitt förstahandsval i det här fallet.

Sedan finns det otroligt många kvinnor (främst), som lever under hemska förshållanden med sin make. Och kvinnor som blivit våldtagna och lider av posttraumatiska skador. Inget att vare sig förneka eller förminska. Tvärtom.
Citera
2024-06-03, 23:18
Medlem
2 funderingar.
De 100000 kr som hon frågar en vänninan ljuga om att hon ska spara hos henne. Kan det vara så att det var hennes egen lägenhet hon sålde o gömde handpenning hon fått från försäljningen, för ”föstmannen” då hon inte ville att han skulle veta om dessa??
Nr 2. Den lössläppta kvinnan i usa. Kan detta inte vara systern som bodde i USA? O då ju har uppehållstillstånd, adress o jobb så de kan veta var hon är o följa alla akteviteter runt henne. Brorn dyker kanske upp där eller någon telefonkontakt??
Citera
2024-06-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"Syftet med den nya lagen är att stärka det straffrättsliga skyddet för barn som bevittnar vissa brott mellan närstående eftersom dessa barn enligt forskning löper ökad risk att drabbas av både psykisk och fysisk ohälsa."

Barnfridsbrottet gör det straffbart att låta ett barn bevittna vissa uppräknade brott i 3, 4, 6 och 12 kap. BrB samt straffbara försök till de angivna brotten. Brottet förutsätter att barnet är närstående eller tidigare närstående till både gärningspersonen och målsäganden i grundbrottet (det bevittnade brottet). Relationen mellan gärningspersonen och målsäganden i grundbrottet saknar betydelse. Brottet är gradindelat (ringa, normalgrad, grovt) och kommer även ingå i grov fridskränkning.

Barnet som bevittnat brott blir målsägande och har rätt till biträde av särskild företrädare/målsägandebiträde. Bevittna innebär i barnfridsbrottet att barnet ska ha sett eller hört de väsentliga delarna av brottet. Det finns inget krav på att barnet förstår att det som händer utgör ett brott eller att barnet kan ge uttryck för sin upplevelse.
"

https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/barnfridsbrott-nytt-brott/

Tyvärr är det inget som är solklart. Minns fallet med mordet på Beata, där sonen som är med i bilen då mamman stryps till döds inte föll ut till sonens fördel.

I det här fallet kan man tänka att eftersom BO inte räknas som närstående, så gäller inte lagen. Usch. Detta är ett brott som kommer att förfölja barnen. Deras föräldrar gör ett hemskt brott som de kunnat höra (Farids bror hörde ju tumultet och sprang ut). Under detta blir barnen också ensamma lämnade i ett annat rum? Kom de ut för att kolla?
Oavsett, en dag får de veta och det är ett trauma för barn, även om de inte direkt minns eller alltid förstår.

Ja, det har väl framkommit i tråden som att et iaf från Akos sida funnits känslor. Jag litar dock inte på WK i nuläget, så hur mycket hon investerat i denna relation och varför, det vet jag inte. Hon verkar även gå bakom ryggen på Farid, så... det kan vara på flera sätt.

Vad gäller bilderna, har jag själv inte läst att WK skickat några nakenbilder, utan bara:

Expressen:

"Kvinnan hade nyligen – kort efter att sambon upptäckt affären – polisanmält Ako Hameed Abbas för våldtäkt, överfall samt för olovligt tagna nakenbilder och inspelningar när de hade sex – och enligt uppgifter till Expressen åkte han dit för att han ville reda ut bakgrunden till anmälan mot honom."

Den korta tidsrymd som faller mellan att Farid fått bilder/vetskap till att polisanmälan sker... jag även det känns suspekt.

Varför har inte WK anmält tidigare? Enbart för att hon varit rädd för att det ska avslöjas? Eller är det först när hon blir påkommen som hon kommer på historien om övergrepp av olika slag?

Det är många frågor som vänder sig mot WKs beteende i mina ögon. Att det sedan slutar i mord och flykt... ja. Nog visste WK vd som väntade en person som våldtar och tar sexbilder... om de nu ens existeraar.

Har dock som du en tanke på att hon kan ha varit i en klämma i Farids klor. Och att skilsmässa inte varit ett alternativ. Men, men... inte mitt förstahandsval i det här fallet.

Sedan finns det otroligt många kvinnor (främst), som lever under hemska förshållanden med sin make. Och kvinnor som blivit våldtagna och lider av posttraumatiska skador. Inget att vare sig förneka eller förminska. Tvärtom.

WK anmäler för att rädda sitt ansikte när konfrontation sker berättar Ako om den långa relationen på sidan. WK skär halsen av honom för att han inte ska bli hörd lr trodd ännu ett försök att rädda sitt äckliga skinn. WK är en beräknade slampa o hennes sambo en idiot som lurar sig själv att hon blivit våldtagen o filmad.
Case closed
Citera
2024-06-04, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
WK anmäler för att rädda sitt ansikte när konfrontation sker berättar Ako om den långa relationen på sidan. WK skär halsen av honom för att han inte ska bli hörd lr trodd ännu ett försök att rädda sitt äckliga skinn. WK är en beräknade slampa o hennes sambo en idiot som lurar sig själv att hon blivit våldtagen o filmad.
Case closed

Ja tidigare i tråden skrev någon att polisen kallade henne (WK) för "Svarta änkan", tror det var i samband med tidigare polisanmälan om väldtäkt av BO (3st om jag minns rätt) och det säger väl allt om henne.

Hon verkar minst lika galen som "Arbogakvinnan" som sitter inlåst tror jag på kvinnoanstalt i Ystad, låg bakom mordet på sin fader men modern klarade sig, mördare var en afghan som hon s.a.s. tog hand om.
Hon misstänktes även för mord på sin make men det blev hon friad för, bristande bevisning i ett komplicerat fall.
Välkända fall i media och väl kommenterat bl.a. av LGW Persson.
Citera
2024-06-04, 02:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Som jag trodde;
” Där framgår bland annat att Ako Hameed Abbas (BO) och kvinnan hade en affär och att de hade blivit påkomna av hennes sambo Farid Vaziri.”
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kvinnans-vadjan-till-vannen-fore-vaskmordet-/

Tack, jag förde redan den 19 mars fram teorin om att kvinnan försökte dölja otrohet genom att anmäla våldtäkt.

(FB) 37-årig man mördad - hittad i väska på Värmdö (2024-03-10)
Citera
2024-06-04, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack, jag förde redan den 19 mars fram teorin om att kvinnan försökte dölja otrohet genom att anmäla våldtäkt.

Kommer ihåg ditt inlägg då och just runt den tidens spekulationer om dessa våldtäktsanmälningar och fick direkt uppfattningen att du var inne på helt rätt spår, din tanke då har ju med önskvärd tydlighet fått mycket stark bärighet genom sista veckans nya info i tråden. Klockrent bra !
Citera
2024-06-04, 11:24
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmmthinking8
2 funderingar.
De 100000 kr som hon frågar en vänninan ljuga om att hon ska spara hos henne. Kan det vara så att det var hennes egen lägenhet hon sålde o gömde handpenning hon fått från försäljningen, för ”föstmannen” då hon inte ville att han skulle veta om dessa??
Nr 2. Den lössläppta kvinnan i usa. Kan detta inte vara systern som bodde i USA? O då ju har uppehållstillstånd, adress o jobb så de kan veta var hon är o följa alla akteviteter runt henne. Brorn dyker kanske upp där eller någon telefonkontakt??
Den släppt kvinnan i USA hade inte rätt att vistas i USA. hon ska upp i immigration court eller liknande.

Åklgaren kommer enligt artikeln begära WK utlämnad till Sverige. Det nämns inget om att hon misstänks för brott mot migrationsrätten i USA, vilket däremot gäller de andra syskonen.
Citera
2024-06-04, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Den släppt kvinnan i USA hade inte rätt att vistas i USA. hon ska upp i immigration court eller liknande.

Åklgaren kommer enligt artikeln begära WK utlämnad till Sverige. Det nämns inget om att hon misstänks för brott mot migrationsrätten i USA, vilket däremot gäller de andra syskonen.

Mitt fetade:
Ärendet är lite rörigt då många är inblandade, är den släppta kvinnan boende (vistades) i USA eller var hon med på resan över atlanten, jag har nog i all info inte riktigt hängt med. Om hon vistats i USA kanske visum gått ut eller liknande och utvisas av det skälet och då är det ju ett migrationsärende iaf i första instans.
Citera
2024-06-06, 09:26
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

De begrep vi alla här i tråden, det lyser ju lång väg att det förhölls sig så, kvinnan måste ju försöka dölja sin otrohet, upprätta hedern.
Citera
2024-06-06, 12:23
Medlem
notknapparens avatar
Akos ex berättar för Expressen att när hon städade ur Akos lgh såg hon tydlga spår efter WH och hennes barn. Då blev det tydligt att de hade en relation och hon tror att Ako var kär. Hon såg tecken i lgh att de var där kontinuerligt. Det fanns tandborstar, kläder och "leksaker som passar ihop med åldern på barnen."

Ankis funderingar är ju helt begripliga runt varför det hände. Det är ologiskt att han skulle åka hem till den som polisanmält honom för så grova saker. Att han berättar för Anki att han ville reda ut polisanmälan och åker dit är misstänkt utifrån det som famkommit. Det får mig att tänka på att blivit ditlurad i en fälla. Och... att polisanmälan mot honom är grundad på falska anklagelser.

"– Man vill ju försöka förstå: hur kunde det bli så här? Var det så enkelt att han var kär i fel person?, säger Anki."
//
"Ako berättade för anhöriga varför han tänkte åka hem till kvinnan den där kvällen i mars. Han ville reda ut bakgrunden till polisanmälan kvinnan tidigare gjort mot honom."
//
"– Han ville nog att hon skulle ta tillbaka anmälan och säga att det inte var sant. För honom var det så viktigt att det här skulle redas ut. Han kände olust."
//
"För Anki är anklagelserna främmande.

– Han var en godhjärtad person.
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/exfrun-anki-om-vaskmordet-sparen-leder-till-nya-kvinnan/
Senast redigerad av notknapparen 2024-06-06 kl. 12:40.
Citera
2024-06-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"

Expressen:

Måste säga att jag upplever alla inblandade här som skumma. När det gäller WKs inblandning har hon definitivt en huvudroll och det finns absolut olika tänkbara scenario både som GM och offer.

Tänker lite som det du är inne på, om hon nu blir påkommen med dessa sexbilder som Farid ska ha fått, konfronteras hon såklart, drar hon då en vals om våldtäkter mm? Blir det en lögn, ett försvar, som hon sen inte kan ta sig ur? Väldigt slagfärdig och skrupellös om så är fallet. Säger mycket om hennes person.

Kommer ihåg tragiska Beatafallet och lagen har lite mer att önska när det kommer till att skydda barn som utsätts av närstående att bevittna mord och annat hemskt. Vad blir det för människor de växer upp till egentligen?

Vi mäter klart med våra svenska ögon men i dessa typer av familjer växter barn trots allt upp i parallellsamhälle där de i grund och botten är rättrogna mot sin hederskultur och koranen.

Barnen är iaf orosanmälda till soc så de startar säkert utredning oavsett. De ska bara hittas först men tror som sagt man har bra koll på var de befinner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in