2025-01-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jo, det stämmer. Men här handlar det väl snarare om att "enkla poäng skall tjänas". För om man ser till att det idag (läs lagändringen 2022) går att utvisa vid brott som har ett minimistraff på 6 månaders fängelse - så är ju frågan hur mycket lägre man kan/vill gå?
Är tanken att man skall kunna utvisas vid bötesbrott? och isåfall är det då meningen att man måste vara någon slags "elit av ofelbara medborgare" bara för att man har utländskt påbrå? Det är ju också så att Tidöpartierna mycket väl vet att det är skillnad på att kunna döma till utvisning och att kunna verkställa en utvisning. Det finns ju många personer som döms för ett utvisningsberättigat brott, men där utvisningen inte kan komma på fråga p.g.a humanitära skäl. Man kan därför fråga sig vad syftet och mervärdet skulle vara av att yrka på- och döma personer till utvisning, som ändå inte kommer kunna utvisas!?

Hur som helst så kommer denna (ev.) skärpningen inte kunna aktualiseras i detta fallet. Dels för att Sverige inte tillämpar retroaktiv lagstiftning och dels för att detta målet sedan länge kommer att vara avgjort innan ändringen träder i kraft.

Nej, jag vet att det inte kan tillämpas här, men det behövs inte heller. Brottet hon anklagas för (mord) är ju så pass grovt att fälla hon blir det ju livstid, både på fängelsestraffet och på utvisningen.
Citera
2025-01-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Som du säkert vet spelar det ingen roll vilket påbrå en person har. Det som spelar roll är om de har svenskt medborgarskap eller inte. I utvisningsärenden kan det till och med vara avgörande. Om du i det jag citerade bytte ut de sista tre orden till ”saknar svenskt medborgarskap”, då är nog svaret på din fråga ”ja”.

Jag tror du förstod vad jag menade. Men absolut; "svenskt medborgarskap" är det vi pratar om. Men om man nu skall/vill sänka tröskeln så att man skall kunna utvisa även vid brottslighet under 6 månaders fängelse, så måste man ju ställa frågan varför man måste vara någon slags "elit av ofelbara medborgare" bara för att man saknar svenskt medborgarskap?

Jag menar det händer ju att man (vem som helst, oaktat medborgarskap) bryter mot lagen. Det kan vara att man inte förstått ett krångligt regelverk, det kan vara ett oaktsamhetsbrott - dvs ett ej uppsåtligt/avsiktligt brott, det kan vara ett bötesbrott - där lagstiftaren uttryckligen sagt att dessa brott inte är lika allvarliga som andra brott. Förklara för mig hur detta skulle vara proportionerligt, rimligt eller ens nödvändigt!??
Citera
2025-01-07, 15:48
Medlem
Citat:
Jag tror du förstod vad jag menade. Men absolut; "svenskt medborgarskap" är det vi pratar om. Men om man nu skall/vill sänka tröskeln så att man skall kunna utvisa även vid brottslighet under 6 månaders fängelse, så måste man ju ställa frågan varför man måste vara någon slags "elit av ofelbara medborgare" bara för att man saknar svenskt medborgarskap?

Jag menar det händer ju att man (vem som helst, oaktat medborgarskap) bryter mot lagen. Det kan vara att man inte förstått ett krångligt regelverk, det kan vara ett oaktsamhetsbrott - dvs ett ej uppsåtligt/avsiktligt brott, det kan vara ett bötesbrott - där lagstiftaren uttryckligen sagt att dessa brott inte är lika allvarliga som andra brott. Förklara för mig hur detta skulle vara proportionerligt, rimligt eller ens nödvändigt!??
För att de ska förtjäna ett medborgarskap genom att vata hederliga.

Men gränsen måste stängas helt för all evighet. Vi blir utnyttjade av bedragare och kriminella och islamiserade.
Citera
2025-01-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Nej, jag vet att det inte kan tillämpas här, men det behövs inte heller. Brottet hon anklagas för (mord) är ju så pass grovt att fälla hon blir det ju livstid, både på fängelsestraffet och på utvisningen.

Inte nödvändigtvis! Det beror på vad Högsta Domstolen slår fast, vilket jag också skrev till dig nyss OCH det beror på vilken anknytning till Sverige som den 20-åriga kvinnan har, vilket jag efterfrågat här nyss. Vet någon detta, så förmedla det gärna.

Som tidigare nämnt så säger ju Europadomstolen att det krävs mycket starka skäl för att döma till utvisning när det gäller en person som är född eller tidigt uppväxt i det aktuella landet, samt spenderat större delen av tiden i landet - och inte har begått brott där. Ser man till Europadomstolens praxis så har utvisningsdomar efter grov brottslighet, i fall där den dömde haft lång vistelsetid i det aktuella landet och t.o.m haft egna barn, generellt ansetts proportionerliga och förenliga med artikel 8 i EKMR (rätten till privat- och familjeliv). Nu vet jag inte om den 20-åriga kvinnan har egna barn. Men oaktat detta kan man fastslå att det finns vissa utsikter att utvisa trots att hon har nära anknytning/lång vistelsetid i Sverige, just för att det handlar om grov brottslighet (i detta fall mord).

Vidare så har Europadomstolen utvecklat sin praxis i frågan om utvisning trots nära anknytning i målen Maslov VS Austria och Hizir Kilic VS Denmark. Här skall tilläggas att dessa personer inte hade egna barn. I dessa fall har man i utvisningsfrågan beaktat följande bedömningskriterier:
1. Brottslighetens allvar och karaktär.
2. Den tid som brottslingen har varit i landet.
3. Den tid som förflutit sedan brottet och personens uppförande under den perioden.
4. Familjesituationen.
5. Nationaliteterna för de berörda.
6. Omfattningen av sociala, kulturella och familjära band till det land personen bor i och det land denne riskerar att utvisas till.

Detta är alltså dessa kriterier som Högsta Domstolen kommer att ha med i sina två (kommande) vägledande domar och det är också dessa kriterier som Nacka Tingsrätt kommer att behöva beakta i Värmdö-målet.
Citera
2025-01-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
För att de ska förtjäna ett medborgarskap genom att vata hederliga.

Men gränsen måste stängas helt för all evighet. Vi blir utnyttjade av bedragare och kriminella och islamiserade.

Men nu handlar inte detta om vad man skall göra/inte göra för att få ("förtjäna") ett medborgarskap. Utan detta handlar om huruvida det är proportionerligt - rimligt - rättvist - nödvändigt att regelmässigt utvisa icke svenska medborgare - trots ringa brottslighet.
Citera
2025-01-07, 16:16
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis! Det beror på vad Högsta Domstolen slår fast, vilket jag också skrev till dig nyss OCH det beror på vilken anknytning till Sverige som den 20-åriga kvinnan har, vilket jag efterfrågat här nyss. Vet någon detta, så förmedla det gärna.

Som tidigare nämnt så säger ju Europadomstolen att det krävs mycket starka skäl för att döma till utvisning när det gäller en person som är född eller tidigt uppväxt i det aktuella landet, samt spenderat större delen av tiden i landet - och inte har begått brott där. Ser man till Europadomstolens praxis så har utvisningsdomar efter grov brottslighet, i fall där den dömde haft lång vistelsetid i det aktuella landet och t.o.m haft egna barn, generellt ansetts proportionerliga och förenliga med artikel 8 i EKMR (rätten till privat- och familjeliv). Nu vet jag inte om den 20-åriga kvinnan har egna barn. Men oaktat detta kan man fastslå att det finns vissa utsikter att utvisa trots att hon har nära anknytning/lång vistelsetid i Sverige, just för att det handlar om grov brottslighet (i detta fall mord).

Vidare så har Europadomstolen utvecklat sin praxis i frågan om utvisning trots nära anknytning i målen Maslov VS Austria och Hizir Kilic VS Denmark. Här skall tilläggas att dessa personer inte hade egna barn. I dessa fall har man i utvisningsfrågan beaktat följande bedömningskriterier:
1. Brottslighetens allvar och karaktär.
2. Den tid som brottslingen har varit i landet.
3. Den tid som förflutit sedan brottet och personens uppförande under den perioden.
4. Familjesituationen.
5. Nationaliteterna för de berörda.
6. Omfattningen av sociala, kulturella och familjära band till det land personen bor i och det land denne riskerar att utvisas till.

Detta är alltså dessa kriterier som Högsta Domstolen kommer att ha med i sina två (kommande) vägledande domar och det är också dessa kriterier som Nacka Tingsrätt kommer att behöva beakta i Värmdö-målet.

Att ett mord har utförts inom en hederskontext måste anses gravt försvårande. Jag hoppas att alla inblandade blir utvisade.
Citera
2025-01-07, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Att ett mord har utförts inom en hederskontext måste anses gravt försvårande. Jag hoppas att alla inblandade blir utvisade.

Det ska räknas som försvårande.
Citera
2025-01-07, 16:23
Medlem
Här är en Daily Mail-artikel med bilder på alla.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-14021497/afghan-migrant-arrested-sweden-lying-secret-lover-deportation.html
Citera
2025-01-07, 16:27
Medlem
Citat:

En är ju internationellt efterlyst så han gömmer väl sig i Afghanistan eller något. Där kan han stanna. Hans fru ansluter väl till honom om en sisådär 25 - 30 år.
Citera
2025-01-07, 16:35
Medlem
Citat:

Europadomstolen har i exempelvis i Maslov VS Austria-domen varit tydliga med att våldsbrott skall ge en starkare anledning till utvisning. Så visst är det försvårande. Det är ju också så att den enda "något så när vägledande" domen vi har, dvs Svea Hovrätts dom i mål B 7253-24, har beaktat ovan nämnda domskäl och dömt en ung person med mycket nära anknytning till Sverige till livstids utvisning för mord. Så just nu lutar det ju åt att just mord skall väga väldigt tungt i frågan om utvisning, trots nära anknytning till Sverige. Det är ju dock Svea Hovrätts dom som skall prövas av Högsta Domstolen, så värdet av denna domen är ju inte större än så.

"Jag hoppas att alla inblandade blir utvisade" - Det är endast den 25-åriga kvinnan som saknar svenskt medborgarskap. Hon är således den enda av dom som kan utvisas.
Senast redigerad av Haaaaag 2025-01-07 kl. 16:47.
Citera
2025-01-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Det ska räknas som försvårande.

Ja. Läs inlägg: (FB) Ako Hameed Abbas 37 mördad - hittad i väska på Värmdö (2024-03-10)
Citera
2025-01-07, 16:43
Medlem
Citat:
Europadomstolen har i exempelvis i Maslov VS Austria-domen varit tydliga med att våldsbrott skall ge en starkare anledning till utvisning. Så visst är det försvårande. Det är ju också så att den enda "något så när vägledande" domen vi har, dvs Svea Hovrätts dom i mål B 7253-24, har beaktat ovan nämnda domskäl och dömt en ung person med mycket nära anknytning till Sverige till livstids utvisning för mord. Så just nu lutar det ju åt att just mord skall väga väldigt tungt i frågan om utvisning, trots nära anknytning till Sverige. Det är ju dock Svea Hovrätts dom som skall prövas av Högsta Domstolen, så värdet av denna domen är ju inte större än så.

"Jag hoppas att alla inblandade blir utvisade" - Det är endast den 20-åriga dottern som saknar svenskt medborgarskap. Hon är således den enda av dom som kan utvisas.

Det är väl inte en dotter? Det är en 25-årig kvinna, hennes man (som är på flykt), hennes bror och svåger som gjort det. Sen har 25-åringen också barn, oklart om det är den mördade eller mannen som är fader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in