2024-03-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Det är väldigt vanligt att mördare letar upp sina offers egna resväskor, speciellt med namn-tag på. Gärna med tryckt bild på offret över hela väskan också, sådär som en Disney-väska typ.

Nej det är vanligt förekommande med crossar i området, du ser dem då och då under sommaren. Det är helt orimligt att cross-åkaren var ute och sökte efter sin kompis och hittade en väska med både namn-tag och mobil i.

Edit i kursivt.

Tager vad man haver. Om brottet skett hemma hos offret och denne haft en väska nära till hands, varför då inte använda den för att förflytta kroppen?

Även om svaret jag gav är mindre rimligt, men identifieringen har ändå gått fort för att röra sig om en styckad kropp. Det beror troligen på att den påträffade personen försvunnit nära i tid eller i det geografiska närområdet, att signalement med tatueringar, hårfärg, hudfärg, överensstämmer med efterlysning och förmodligen är huvudet påträffat varefter det varit möjligt att jämföra med tandkort.

Är fyndplatsen ett ställe där mycket folk är i rörelse så har väskan och kroppen förmodligen inte legat där länge.

Ja, måhända är väskan en barnryggsäck eller kabinväska för barn, med Disney-motiv. 35 -åriga familjefäder har måhända sådana sorters väskor hemma också. Jag försökte komma med förslag på varför den avlidne identifierats så fort.Snabba ryck eftersom identifieringen skedde redan under söndagseftermiddagen.

"Väskan hittades av personer som var ute och gick. Även flera motocrossåkare hade sett väskan, uppger de för polisen.

– Den är inte jättestor. Det är ingen resväska, sade polisens presstalesperson vid polisen
"

Källa: https://www.tv4.se/artikel/7k0HdNPxvLYRhhRqIZQmPx/polisen-utreder-vaeska-med-okaent-innehall
Senast redigerad av neveroddoreven 2024-03-10 kl. 23:49.
Citera
2024-03-10, 23:56
Avslutad
Hmmm var offret 35 år , var de nu hittade benbitar ?
Jag frågar nu - alltså inget jag sett skrivit någonstans.
Citera
2024-03-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Likt Anders Eberhardts mord?

Likt styckmordet i Boden, det är det enda styckmord som jag följt via nyhetssajter i ’realtid’. Läste inte mycket om Anders E mord vad jag kommer ihåg, hörde om det först på Viaplays Svenska fall
Senast redigerad av Global.nedkylning 2024-03-11 kl. 00:01.
Citera
2024-03-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broms
Snabb identifiering pekar mot att huvudet har hittats och att huvudets tidigare ägare är känd ab polisen på ett eller annat vis. Antigen var han kriminellt belastad och/eller anmäld saknad den senaste veckan.

Gissar på en upptrappning i gängkriget där ett huvud skulle levereras men av någon anledning har man nojat ur och dumpat väskan.
Dom har ju sagt att det inte finns kända gäng kopplingar
Citera
2024-03-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Dom har ju sagt att det inte finns kända gäng kopplingar

Mycket riktigt.

”Vi ser inga kopplingar till skjutvapenvåld, den senaste våldsvågen eller gängkriminalitet ”
- Mats Eriksson, polisens presstalesperson

Jag tror inte det här kommer kopplas till något annat brott utan att det här är ett ’isolerat’ händelseförlopp som gick åt helvete helt på egen hand. En eller fler galningar kan vara någonstans där ute.
Senast redigerad av Global.nedkylning 2024-03-11 kl. 00:12.
Citera
2024-03-11, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Mycket riktigt.

”Vi ser inga kopplingar till skjutvapenvåld, den senaste våldsvågen eller gängkriminalitet ”
- Mats Eriksson, polisens presstalesperson

Jag tror inte det här kommer kopplas till något annat brott utan att det här är ett ’isolerat’ händelseförlopp som gick åt helvete helt på egen hand.

EDIT: Ber om ursäkt för det överflödiga inlägget, denna post går bra att ta bort
Senast redigerad av Global.nedkylning 2024-03-11 kl. 00:12.
Citera
2024-03-11, 00:11
Medlem
GamlaFalls avatar
Så personen är okänd av polisen men man lyckas identifiera honom på mindre än 12 timmar. Imponerande jobb av polisen.

Känns ju spontant som att personen då måste ha varit anmäld saknad.
Citera
2024-03-11, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Likt styckmordet i Boden, det är det enda styckmord som jag följt via nyhetssajter i ’realtid’. Läste inte mycket om Anders E mord vad jag kommer ihåg, hörde om det först på Viaplays Svenska fall

Exakt. Det blev inte så uppmärksammat, varför tror du att detta ska bli det?
Citera
2024-03-11, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Exakt. Det blev inte så uppmärksammat, varför tror du att detta ska bli det?

Jag menar när ärendet avslutas, inte när det pågår. Bodenfallet är uppmärksammat för att det är så vidrigt, med kroppsdelar liggandes utplacerade och GM som än idag hävdar sin oskuld trots de överväldigande bevisen. Tror inte det kommer dyka upp särskilt mycket i media under utredningen för att om GM går fri kan de hålla sig undan mer effektivt med infon polisen går ut med till hands.

Jag tror att detta kommer bli uppmärksammat efter för det är ett styckmord, sker inte många styckmord i Sverige, varje gång ett sådant uppklaras rättsligt blir det hus i helvete. Om jag minns rätt blev Anders frihetsberövad tidigt i utredningen och på då sätt hade de redan sin GM, därav inga problem med att gå ut i media med info.
Citera
2024-03-11, 01:02
Medlem
oiiihs avatar
Det börjar bli poppis styckmord och grejor----------den ena värre än den andra.då är dom verkligen på ett personligt plan.eller avståndstagande/hat mot människan som sådan.
Citera
2024-03-11, 01:03
Medlem
Det gick fort för polisen att fastställa identiteten, meddela anhöriga och dessutom klargöra att det inte har med gängkriminella etc. att göra.

Jag tror på att det rör sig om en av polisen känd knarkare som har blivit mördad hemma hos någon annan narkoman och sedan blivit styckad i panik.
Citera
2024-03-11, 01:09
Medlem
Kan det vara resterande delar av någon de redan hittat resten av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in