Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Machoideal finns det mer av i latinamerika, mellanöstern och sydeuropa än Sverige, därmed problemet med din analys.
Kanske det är olika typer av machoideal i olika kulturer som du ska fokusera på? I Sverige är ensam starkast, vilket inte är fallet i latinamerika eller mellanöstern med starka familjeideal och machoideal i tribalsammanhang i arabvärlden. Där har du något som du faktiskt kan grubbla över.
Och dessa delar av världen dras även med andra stora skillnader som även de kan förklara ev. olika siffror angående självmord och visst starkare släktband kan ju vara en del av förklaringen.
Allt jag sagt är att machoideal säkerligen utgör en av förklaringarna till att just män begår självmord mer än kvinnor, och den skillnaden, mig veterligen, existerar lite överallt. Möjligen undantaget länder som ex Afghanistan, där att vara kvinna kan vara fullständigt outhärdligt.
https://www.wilsoncenter.org/blog-po...de-afghanistan
Citat:
Det är för jämnt geografiskt fördelad mellan kulturer för att det ska vara statistiskt manipulerad, det finns nog ingen sammanslutning mellan arabiska diktatorer att alla manipulera statistiken i harmoni med varandra. Dessutom är latinamerika mestadels demokratier. Varför skulle Ryssland dessutom inte manipulera sin statistik men typ Tunisien göra det?
Det följer dessutom trenden i Sydeuropa och Latinamerika, med några gemensamma nämnare där; just det som Emile Durkheim kallade stark kollektiv katolsk gemenskap gentemot den individualism som återfinns i lutheranska kulturer och leder till fler självmord. Muslimer har ju ännu mer av sådant.
De flesta diktaturer manipulerar sina siffror för att det ska se snyggare ut. Och faktorn att många självmord inte ser bra ut....är samma för alla länder.
Vidare olika länder kan även ha olika system för hur man räknar och vad man räknar som självmord...
Trafikolyckor ex. Många tar livet av sig via att köra över på motsatt sida mot en långtradare ex, eller gå rätt ut i gatan. Räknas dessa som självmord eller som trafikolyckor?
Vissa tar livet av sig via medveten överdos...självmord eller "otur"?
etc...bedömningar av självmord eller inte är också en fråga om vilka resurser som läggs ner på att ta reda på omständigheter i just den individens liv.
Citat:
Diskussionen handlar inte om kvinnors lycka, och speciellt inte kvinnor i världen. De tycks i vilket fall inte så olyckliga att de begår självmord, men det kanske beror på att de inte har manlig beslutsamhet i att ta extrema åtgärder. Kvinnor har i vilket fall inte sin sexualitet kontrollerad i Sverige.
Kvinnor leder ligan i försök till självmord, i vart fall i Sverige, men tror det gäller lite överallt.
Och studier i lycka mellan unga män och kvinnor i Sverige ger vid handen att unga kvinnor mår sämre än unga män.
Och nää kvinnor kanske har den "kvinnliga beslutsamheten" att försöka få omvärldens hjälp att lösa sin situation, så de kan leva sina liv.
Citat:
Det är inte en tävling mellan könen, och vem som borde må sämst. Vi analyserar här varför unga män de facto tar livet av sig i större utsträckning än kvinnor.
Och ditt svar är alltså att det gör unga män för de får inte ligga?
Mitt svar är att det gör unga killar för att de:
1. Lever i machonormer som kräver av dem att inte visa eller söka hjälp av andra när de mår dåligt.
2. Lever i machonormer som stipulerar att mannens "värde" ligger i det han gör, medan kvinnans "värde" är vad hon är.
3. Har hjärnor vars frontal cortex mognar senare, dvs deras förmåga att tänka "objektivt" och göra bra riskbedömningar är sämre än unga tjejers.
Citat:
Det är ju uppenbart att enkäter av sådan slag är en SNITT och därmed finns det inget märkligt med det överhuvudtaget. Heterosexuella män och kvinnor har i snitt ungefär lika mycket sex helt uppenbart, det ligger i sakernas natur (it takes two to tango). En 10a bland män har helt klart mycket mer sex än en 10a bland kvinnor (han ligger med allt från 5 och uppåt medan supersexiga kvinnan antagligen reserverar sig till manliga 10or och möjligen 9or när hon är full). En kvinna som är en 3a kan ha mer sexpartners än en kvinna som är en 10a.
Enkäter visar i USA att 30% av unga män under 30 dock inte har haft sex på över ett år. Snittet visar alltså inte paretokurvan som existerar bland män.
Njae...då måste ju enkäterna sändas ut globalt, och inte begränsas till ett land. Människor kan nu ha sexuella partners UTANFÖR sitt land. Och låt mig gissa att det har just män mer än kvinnor.
??? berätta varför skulle en snygg kvinna vilja ha mindre sex än en mindre attraktiv kvinna?
Återigen så avslöjar du en syn på att kvinnor på nått sätt naturligt skulle "reservera sig" dvs sätt sin sexualitet på "hold" för att tillfredsställa mäns behov av ensamrätt.
Detta att kvinnor faktiskt kan ha egenintresse av sex, för sexets egen skull, verkar vara en omöjlighet greppa för vissa.
Detta med att vissa män har svårt att få sex.....kanske????? jag säger bara kanske! har det något att göra med hur andra män beter sig sexuellt?
Om världens alla manliga superhunkar i alla åldrar....ligger hej vilt med allt som rör sig av unga kvinnor och kan göra det utan att kritiseras på nått sätt utan enkom hyllas av andra män, de kanske tom har sex för det ger dem social status, snarare än att de faktiskt har lust eller glädje av det. ( machonormer igen)
är det då så konstigt att en del män blir utan?
Citat:
Vi diskuterar för det första unga män i Sverige och inte i Världen. Vem som vinner när det gäller sex på egna villkor är en märklig diskussion, det kan ha olika innebörd helt klart vad som menas med en sådan formulering. Livet är ingen jävla könskrig där man ska tävla om vem som har det sämst, vi diskuterar unga män som mår dåligt och det betyder inte att unga svenska män i regel ens mår dåligt. De som mår dåligt mår riktigt jävla dåligt däremot och de tar extrema åtgärder för att sluta må dåligt. Det är vad vi diskuterar, jag radade upp flera olika förklaringar till det medan du rapade ut något slentrianmässigt om patriarkatet.
har inte nämnt patriarkatet.
återigen unga män mår dåligt bland annat av de skäl jag listade ovan eller av samma skäl som unga tjejer mår dåligt.
Citat:
En ung kvinna som är ansedd vara ful har helt klart lättare att få sex än en ung ful man. En ung blyg kvinna har också lättare att få sex än en blyg ung man. Det är inget kontroversiellt med det, lika lite som det är när du säger att en ung kvinna lättare blir våldtagen. Det motsäger inte på något sätt vad jag säger.
Det finns absolut ingenting du säger här som är relevant för diskussionen. Jag skulle däremot säga att kvinnor som blir våldtagna har en anledning att begå självmord som unga män sällan har, så där ger jag dig en poäng.
Vem som har lättast att få sex när de är i medelåldern och uppåt är sedan helt irrelevant för diskussionen också. Gubbar och tanter har haft sitt roliga i unga år (eller inte), sex är inte en så big deal vid den åldern så att det är på liv och död som för unga personer som är i en hormonell peak och allt känns vara på liv och död.
Globalt är irrelevant, diskussionen handlar om unga svenska män som begår självmord. Det är lättare för en ung man i saudi arabien att få sex på egna villkor än en ung kvinna i Saudi Arabien, men det är inte relevant för diskussionen, eller hur?
Se fulla stadium fyllda med män när män tävlar mot varandra i fotboll, se på damallsvenskans tomma läktare. Vart är alla kvinnor?
De tittar på Bianca eller Kardashians. Ni gillar helt klart drama och intriger, men det är inte den hårda typen av tävling som jag talar om