Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och dessa delar av världen dras även med andra stora skillnader som även de kan förklara ev. olika siffror angående självmord och visst starkare släktband kan ju vara en del av förklaringen.
Allt jag sagt är att machoideal säkerligen utgör en av förklaringarna till att just män begår självmord mer än kvinnor, och den skillnaden, mig veterligen, existerar lite överallt. Möjligen undantaget länder som ex Afghanistan, där att vara kvinna kan vara fullständigt outhärdligt.
https://www.wilsoncenter.org/blog-po...de-afghanistan
Lägg märke att det är vanligare att kvinnor begår självmord i Sverige än män i exempelvis Turkiet eller Libanon.
Machoideal hjälper till givetvis män att fullfölja självmordet, då kvinnor oftast misslyckas begå självmrord. Men det finns en massa biologiskt inbäddad där utöver idealen.
Citat:
De flesta diktaturer manipulerar sina siffror för att det ska se snyggare ut. Och faktorn att många självmord inte ser bra ut....är samma för alla länder.
Vidare olika länder kan även ha olika system för hur man räknar och vad man räknar som självmord...
Trafikolyckor ex. Många tar livet av sig via att köra över på motsatt sida mot en långtradare ex, eller gå rätt ut i gatan. Räknas dessa som självmord eller som trafikolyckor?
Vissa tar livet av sig via medveten överdos...självmord eller "otur"?
etc...bedömningar av självmord eller inte är också en fråga om vilka resurser som läggs ner på att ta reda på omständigheter i just den individens liv.
Jag repeterar det: ifall diktatorer manipulerar självmordsstatistik så skulle vi inte se geografiska mönster som repeterar beroende på kultur, och vi skulle inte se ungefär samma grad av manipulation i olika arabiska länder. Vi ser ju att fd sovietiska stater som är demokratier (exempelvis baltiska länder och Ukraina) har samma höga självmordsstatistik som diktaturer som Ryssland. Vi ser också att halvdemokratier som Libanon och Tunisien har till och med lägre självmordsstatistik än rena diktaturer som Saudi Arabien och Iran.
Nej, detta är kulturella skillnader och inte manipulation av statistik. Det finns säkert en liten felmarginal i exakt hur man räknar, men när vi räknar med så många stater med olika statsskick så blir dessa felmarginal oviktiga, och vi finner ett mönster.
Citat:
Kvinnor leder ligan i försök till självmord, i vart fall i Sverige, men tror det gäller lite överallt.
Och studier i lycka mellan unga män och kvinnor i Sverige ger vid handen att unga kvinnor mår sämre än unga män.
Och nää kvinnor kanske har den "kvinnliga beslutsamheten" att försöka få omvärldens hjälp att lösa sin situation, så de kan leva sina liv.
Du menar att kvinnor inte försöker begå självmord utan är helt beslutsamma att låtsas begå självmord för att få omvärldens empati?
Du kanske rentav har rätt, vad vet jag? När det gäller emotionell manipulation tror jag att kvinnor både är mer medvetna och mer beslutsamma i deras agerande än män, så jag argumenterar inte emot där.
Citat:
Och ditt svar är alltså att det gör unga män för de får inte ligga?
Jag tror att det är en väsentlig del av ekvationen, tror inte du det?
Jag kan inte tänka mig annat än att det är svårt för en ung man runt 20 att komma till insikten att han är dömd till ensamhet och sexuell frustration livet ut.
Citat:
Mitt svar är att det gör unga killar för att de:
1. Lever i machonormer som kräver av dem att inte visa eller söka hjälp av andra när de mår dåligt.
2. Lever i machonormer som stipulerar att mannens "värde" ligger i det han gör, medan kvinnans "värde" är vad hon är.
3. Har hjärnor vars frontal cortex mognar senare, dvs deras förmåga att tänka "objektivt" och göra bra riskbedömningar är sämre än unga tjejers.
1.Söker svenska män mindre hjälp än män i typ arabvärlden eller latinamerika? Tror inte det. Tror att hela svenska systemet - som dyrkar främlingar, typ kuratorer och socialsekreterare, som ska "hjälpa" - är gravt överskattat och räddar nog väldigt få liv. Skulle de på organisk vis kunna finna en bra manlig mentorfigur (storebrorfigur eller fadersfigur) som verkligen bryr sig om honom utan att få betalt för att hjälpa honom skulle det vara mycket bättre. Antagligen skulle det vara enklare att finna sådant organiskt i arabvärlden eller latinamerika än i Sverige. Bäst givetvis att unga män får hjälp med sådant genom att de inte känner att de får hjälp bara för att någon tycker synd om honom, utan att de ser något i honom.
2.Det är väl bara en moder som ser något värde i en ung man bara för att han "är", det är gravt utopiskt att tro att folk ska se något värde i hans existens bara för att han andas. En man som inte gör något är osynlig för världen, så kommer det alltid att vara och det finns inget patriarkalt med det.
3.Nej, du bara förvränger forskning för att få ditt kön att se bra ut. Män tar både bra och dumma risker, och män kan både tänka rationellt objektivt och idiotiskt när de tar risker. Män tar fler risker är allt som sägs, inte att de är dåliga på riskbedömningar. Män mognar senare men unga kvinnor tänker inte mer objektivt för den sakens skull, det finns en emotionell tornado i unga kvinnor med massa paranoia, ångest och otroligt dåliga riskanalyser (speciellt i val av män förövrigt).
Citat:
Njae...då måste ju enkäterna sändas ut globalt, och inte begränsas till ett land. Människor kan nu ha sexuella partners UTANFÖR sitt land. Och låt mig gissa att det har just män mer än kvinnor.
Har unga svenska män fler sexuella partners utanför Sverige än unga svenska kvinnor? Tror ej det.
Citat:
??? berätta varför skulle en snygg kvinna vilja ha mindre sex än en mindre attraktiv kvinna?
Återigen så avslöjar du en syn på att kvinnor på nått sätt naturligt skulle "reservera sig" dvs sätt sin sexualitet på "hold" för att tillfredsställa mäns behov av ensamrätt.
Detta att kvinnor faktiskt kan ha egenintresse av sex, för sexets egen skull, verkar vara en omöjlighet greppa för vissa.
Det finns studier som visar det, förklaringen kan vara att kvinnor ofta har sex i sökande efter relation med en statusman och en ful kvinna får bara sex med män som ofta är snyggare än hon själv men de ser henne inte som en "catch", medan en vacker kvinna får en snygg man att vilja bli ihop med henne. Går du till tinder så säger minst 70% av kvinnliga profilerna att de söker NÅGOT SERIÖST, så kvinnor relationsfiskar som fan till och med i en liggapp som tinder.
Det finns också mycket bekräftelsebehov bland kvinnor när de har sex, att de vill känna sig attraktiva. En ful kvinna är antagligen mer osäker kring hennes attraktivitet, medan en snygg kvinna känner till hennes värde och behöver inte ligga runt för att känna sig attraktiv.
Citat:
Detta med att vissa män har svårt att få sex.....kanske????? jag säger bara kanske! har det något att göra med hur andra män beter sig sexuellt?
Det har att göra med paretoprincipen som följer alla hårda tävlingar om begränsade resurser. Det har att göra med hur både män och kvinnor beter sig sexuellt givetvis, där män gärna ligger runt med allt som finns tillgängligt (ok, under 40 och under 70 kg) och kvinnor reserverar att ligga mest med de som kan ligga med alla (speciellt de som kan ligga med kvinnor som är snyggare än henne)
Citat:
Om världens alla manliga superhunkar i alla åldrar....ligger hej vilt med allt som rör sig av unga kvinnor och kan göra det utan att kritiseras på nått sätt utan enkom hyllas av andra män, de kanske tom har sex för det ger dem social status, snarare än att de faktiskt har lust eller glädje av det. ( machonormer igen)
är det då så konstigt att en del män blir utan?
Du tänker som en kvinna som inte vet vad sex innebär för män. Nej, jag tror knappast att de ligger runt för att hyllas av andra män. Många riktiga hunkar ligger runt ganska anonymt numera med tinder, gärna så att deras flickvän inte kommer på dem.
Nej, det är inte alls konstigt att en del män blir utan, det är bara sakernas natur. Inget som du eller jag kan ändra på. Religion försökte ändra på det lite grann, åtminstone ett tag, men nu är det slut på det och djungelns lag gäller.